Var publiceras incident/olycksrapporter?

Stod bredvid ett halvotäckt fall häromveckan (inomhus) och är lite nyfiken på om de rapporter som säkerligen skrivs efter en sådan incident publiceras på något centralt ställe?

Är van vid från dykningen att sådana rapporter läses av många och sedan diskuteras för att lära sig av andras misstag samt se över om det är något i rådanade rutiner och föreskrifter som bör justeras.
 
Hej,

Det är långt ifrån alla incidenter som rapporteras. Om du har något att bidra med, rapportera gärna själv: http://bergsport.se/sakerhet-medicin/rapportera-incident/
Har själv skrivit ett par stycken varav den ena handlade om en kille som tog ett markfall (12-15 m) under ledklättring utomhus. Jag tror inte att replaget som råkade ut för olyckan lämnade in någon rapport. Har letat lite på Bergsport.se men kan inte hitta enskilda rapporter. Däremot tar de upp allmänna problem och t ex produktåterkallelser. De har (hade??) också en sida med länkar till rekommenderade metoder för olika tekniker.

Mats
 
Hej,

Det är långt ifrån alla incidenter som rapporteras. Om du har något att bidra med, rapportera gärna själv: http://bergsport.se/sakerhet-medicin/rapportera-incident/

Tackar, bra att veta. I detta fall såg jag bara i ögonvrån att en person ramlade från ca 5 meter. Det var inomhus så det var gott om folk att ta hand om folket och ringa efter ambulans.

Räddningspersonal var på plats ganska snart. Personen som ramlade verkar ha klarat sig med ont i en fot och säkraren brände/slet sönderna ordentligt.

Eftersom jag inte var direkt involverad kan jag inte skriva en vettig rapport om det, men blev såklart nyfiken på vad som hände då jag var 4-5 meter om sidan från dem när det hände.
 
Maila Robin på förbundet och fråga. Du kan ju också fråga om det finns möjlighet för allmänheten att titta incidentrapporter i allmänhet, lägg gärna upp svaret så vi får veta.

Mats
 
Eftersom jag inte var direkt involverad kan jag inte skriva en vettig rapport om det, men blev såklart nyfiken på vad som hände då jag var 4-5 meter om sidan från dem när det hände.

Jag bevittnade samma sak på Klätterlabbet Gbg för ett par år sedan, vill minnas att jag skrev en rapport på det. Gissar att det är bättre att förbundet får in en rapport för mycket och att de isf kan sålla bort dubbletter. Annars finns ju som sagt risken att ingen av de inblandade rapporterar och att incidenten inte kommer med i eventuell statistik.
 
Hej alla!

Jag heter Robin och är talesperson för säkerhetskommittén i Svenska Klätterförbundet.

Tänkte bara redogöra lite enkelt här i tråden för hur vi i säkerhetskommittén arbetar. Jag börjar genom att svara på alla de frågor som dykt upp här:
Angående att rapportera "för mycket "

Gissar att det är bättre att förbundet får in en rapport för mycket och att de isf kan sålla bort dubbletter. Annars finns ju som sagt risken att ingen av de inblandade rapporterar och att incidenten inte kommer med i eventuell statistik.

SVAR: Ja, då statistik sammanställs så sorteras dubbletter bort.


Angående öppenhet och sekretess

Maila Robin på förbundet och fråga. Du kan ju också fråga om det finns möjlighet för allmänheten att titta incidentrapporter i allmänhet, lägg gärna upp svaret så vi får veta.

SVAR: I nuläget är inte databasen öppen. Det råder sekretess eftersom rapporterna ibland innehåller personuppgifter. Vi har bedömt att en öppen databas inte nödvändigtvis är en bra sak. Säkerhetskommitténs bedömning är en öppen databas riskerar leda till minskad rapportvillighet eftersom det ganska ofta är lätt att härleda olyckor till personer och andra omständigheter. Men, det får inte betyda att rapporterna som kommer in lämnas obearbetade. Vårt sätt att arbeta med rapporterna är genom att analysera dem och sedan göra djupdykningar där vi bedömer att det krävs. I stort sett alla dokument som säkerhetskommittén publicerar har sin utgångspunkt i de rapporter som ni lämnar in till oss.

Norska klätterförbundet har valt att göra annorlunda här. De har en öppen databas med anonymiserad data. Ni kan titta i den här: http://db.klatring.no/sikkerhet/pages/rapportAlle00.asp


Angående återkoppling
En skillnad nu från tidigare är att vi i säkerhetskommittén svarar på alla rapporter som kommer in till oss (där det finns en avsändare som lämnat kontaktuppgifter). Vi försöker i detta mail att ställa lite fördjupande frågor och komma med tips och råd. I de fall där vi ser brister i större system (typ klubbverksamhet, klätterhall mm) så påtalar vi dessa och ger råd på hur arbetet kan förbättras för att minska risken för olyckor.

@dmchris När det kommer till olyckan du bevittnade så har klätterhallen en rutin för återkoppling. Sker en olycka så läggs det samtidigt fram en epost-lista i receptionen där man som besökare kan fylla i sin epost, för att få mer information om olyckan. Skicka mig din epostadress i ett meddelande här, så får du mer information.

Har ni mer frågor om säkerhetskommitténs arbete så ställ dem gärna här. Eventuellt så tar vi hela denna frågeställning och publicerar på bergsport.se

Tack för bra frågor och hoppas ni fått svar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...