Vad gör jag för fel med tändstålet?

Du förefaller vara ovan.
Tände skall vara kruttorrt.
Knofett fodras mot tändstålet om du inte fuskar med kaliumpermangranat, krut eller sprit.
Öva mera.
go tur
 
Ta med dig tamponger eller ännu hellre bomullstussar med vaselin på, i en vattentät burk. Då ska du nog få fart på en liten brasa. Sen är det bara att bygga på med mer bränsle efter hand.
 
Som tidigare sagts så måste barken vara helt torr för att det ska funka, samt små pappersaktiga bitar från nävern.. gärna lite strimlade och lätt ihopknölade till en liten boll.. Se till att ha lä så gnistorna hamnar i bollen.

Brukar fuska ibland och köra med fnösketorr skägglav. Det tänder mycket lätt.
 
Att torka tände på ett element i en tygpåse hemom brukar underllätta att tända ute, oavsett med tändsticka, tändare eller eldstål. Har man inte torrt tände brukar ett värmeljus eller en stor metatablett, hexamin. göra underverk Eldtriangel gäller alltid Syre, Temperatur och Brännbart material.
 
Senast ändrad:
Gammal tråd, som innehåller en del bra tips om tände/bränsle, men jag för min del har aldrig förstått vitsen med tändstål. Verkar vara mest vildmarksromantik (som ju iofs kan vara lite skoj). Men om man nu ska krångla till det genom att vara "äkta" så ska man väl göra det ordentligt :). Rulla en träpinne snabbt, med ena änden i ett hål i en träbit med tände intill :). Lycka till!
 
Gammal tråd, som innehåller en del bra tips om tände/bränsle, men jag för min del har aldrig förstått vitsen med tändstål. Verkar vara mest vildmarksromantik (som ju iofs kan vara lite skoj). Men om man nu ska krångla till det genom att vara "äkta" så ska man väl göra det ordentligt :). Rulla en träpinne snabbt, med ena änden i ett hål i en träbit med tände intill :). Lycka till!
En fördel med tändstål är att det är realtivt fuktokänsligt. Om du råkar doppa det i vatten så är det snabbt i drift igen och skapar varma gnistor. Det är också hyfsat drygt i förhållande till tändstickor och gaständare. Ska man tända gaskök (utan piezo) blir det ingen tänd tändsticka som överbliven rest.
Dessa är några fördelar jag ser med tändstål. Jag anvädner det inte av någon form av romatik utan mer av praktiska skäl.

/Patrik
 
Skrapar man av en hög med spån från stickan och sedan tänder så har man också något som blir riktigt varmt på en koncentrerad punkt. Det kan räcka för att torka lite fuktigt tände.
Sen kräver stickan mer förberedelse än en tändare men efter att ha provat två tändare i samma jacka som fastnat så skulke jag, om jag varit ute i skogen, varit glad för stickan. Nu tände jag grillen med tändstickor. :)
 
Syren verkar vara grejen eller ?

 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...