Laga roder

Det är inte lätt att limma plast och få det hållbart, speciellt inte ytor som där påfrestningen är stor i förhållande till kontaktytan. Kanske går det att borra små hål och förstärka med stänger av rostfritt stål om godset är tjockt nog och därefter försöka med ovan nämda förslag. Alternativt att använda plåtar i metall på vardera sida som bultas fast i kombination med epoxy.
 
Ser ut

som nån tänkt till och betraktat roderfästet som en detalj som hellre går sönder än att aktern på kajaken gör det.

Så jag håller med Anders V här, antingen en orginalreservdel eller en hemtillverkad sådan.

Thure
 
Tack för alla svar. Visade kajaken för svärfar han jobbar som bilplåtslagare han påstod att allt går att limma, så varsågod sa jag :)
dejubety.jpg
Så nu återstår bara att testa så återkommer jag hur det gick.
 
Imponerad! Trodde att det var i stort sett omöjligt att få lim och epoxy att bita sig fast i plast av lite "fetare" sort. Hoppas det funkar bra, hör gärna av dig och berätta hur det gick!
 
ska tilläggas att roderfästet är skruvat och nitat i plasten så behövde aldrig ge mig på att försöka få fast den i den feta plasten. Delen som satt kvar på kajaken satt fast bra. Så fick byta ut en nit och förstärkte med nät och nått epoxyliknande lim.

Fick paddla den dagen utan roder och måste säga att det gick över förväntan bra.
har alltid tyckt att det vart svårt att hålla kurs utan roder, men efter att ha gått över och paddla
med grönlandspaddel sedan 2 år så kanske jag slutar med roder efter detta ;)
 
Fick paddla den dagen utan roder och måste säga att det gick över förväntan bra.
har alltid tyckt att det vart svårt att hålla kurs utan roder, men efter att ha gått över och paddla
med grönlandspaddel sedan 2 år så kanske jag slutar med roder efter detta ;)

Ahh åter en räddad själ som räddas till den ljusa roderlösa sidan. Det är i de svåra stunderna ljuset lyser som klarast...
 
Fortsätter lite OT.

Att ha roder är praktiskt men självklart bör man använda styrpaddeltag och lära sig hålla kurs även utan hjälp av roderjusteringar.

Roder ingår ofta i konstruktionstänket på det sättet att det ger kurstabiltet samt påverkar lov eller fallgirighet. Därmed så blir kajaken som är konstruerad med roderblad inte lika följsam om man plockar bort rodret.

Thure
 
Ahh åter en räddad själ som räddas till den ljusa roderlösa sidan. Det är i de svåra stunderna ljuset lyser som klarast...

Haha så sant men människan är lat av naturen således jag så vi får se hur det utvecklar sig ;)

Fortsätter lite OT.

Att ha roder är praktiskt men självklart bör man använda styrpaddeltag och lära sig hålla kurs även utan hjälp av roderjusteringar.

Roder ingår ofta i konstruktionstänket på det sättet att det ger kurstabiltet samt påverkar lov eller fallgirighet. Därmed så blir kajaken som är konstruerad med roderblad inte lika följsam om man plockar bort rodret.

Thure

Finns det så varför inte använda den har paddlat i 12år och paddling utan roder kan man räkna på fingrarna. Paddlar för njutningen skull så allt som hjälper mig att uppnå det tar jag tacksamt emot. MEN självklart så är all kunskap bra att ha i bagaget.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...