Den som kastar stenen!

Prova att lägga upp en tråd om "visa din bultade (klätter)led", "visa din vargtrofé", "visa din GoreTex-jacka", "visa din SUV", "visa ditt Hillebergtält", "visa din fisk fångad med hullingförsedd krok" och "visa din paddelguide som inte kan rolla" osv. :) Ingen tråd kommer att klara sig utan grava urspårningar.
 
Prova att lägga upp en tråd om "visa din bultade (klätter)led", "visa din vargtrofé", "visa din GoreTex-jacka", "visa din SUV", "visa ditt Hillebergtält", "visa din fisk fångad med hullingförsedd krok" och "visa din paddelguide som inte kan rolla" osv. :) Ingen tråd kommer att klara sig utan grava urspårningar.

haha, ja då blir det svårt att sitta kvar på sin höga häst och undra varför man blir ifrågasatt! :)
 
Det är inte unikt för utsidan utan snarare regel att ju lägnre diskussioner pågår i internetforum desto sannolikare är att de spårar ur - här finns en forskare som hävdar at man förr eller senare hamnar man i jämförelser med nazism - här på utsidan har jag sällan noterat detta men i andra forum sker detta säkert:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
Inte för att på något sätt jämföra med politiska åskådningen ovan så finns det ju fanatiker/grupperingar på utsidan som torgför sin lära eller sina åsikter t ex brukar ju starka anhängare av ett svenskt tältmärke av sina antagonister kallas vid öknamn här men jag tycker ändå tonen är acceptabel här och vid emellanåt städar moderator bort övertramp efter anmälan.

"Godwins law" sker inte så ofta i diskussioner om prylar eller platser. Däremot händer det ofta i diskussioner om värderingar, jämte det relaterade fenomenet att jämföra med kommunism, Nordkorea och Pol Pot. Hur aggressivt man än hatar ett tältmärke så har väl de flesta vett att inse att det är litet väl långsökt att jämföra innehav av detta tältmärke med nazism. Talibaner är ju åtminstone ute och tältar i öknen...

Det gäller för övrigt inte alls bara internet. Jag har observerat fenomenet i IRL-diskussioner långt innan internet ens fanns.
 
"Godwins law" sker inte så ofta i diskussioner om prylar eller platser. Däremot händer det ofta i diskussioner om värderingar, jämte det relaterade fenomenet att jämföra med kommunism, Nordkorea och Pol Pot. Hur aggressivt man än hatar ett tältmärke så har väl de flesta vett att inse att det är litet väl långsökt att jämföra innehav av detta tältmärke med nazism. Talibaner är ju åtminstone ute och tältar i öknen...

Det gäller för övrigt inte alls bara internet. Jag har observerat fenomenet i IRL-diskussioner långt innan internet ens fanns.

Fast talibaner använder lågkvalitativa tält, utan prestige... ;)
 
Kasta inte sten när du sitter i glashus

Din förklaring accepteras och respekteras. Vad jag reagerade på var att flera st. före mig hade precenterat flera fina, stämningsfulla fotografier men det hade inte noterats. Hade du t. ex. lagt ut en egen bild och i samma inlägg påpekat det olämpliga i mitt eldande hade jag nog tagit till mig kritiken på ett positivt sätt. Jag upplevde det som att du satt och skrollade förbi bilderna, bollandes med stenen i handen och väntade på ett tillfälle att kasta den "letade fel alltså" Hade det inte varit min bild, hade det då varit någon annans?

I övrigt så är kritiken helt befogad och det tar jag till mig. Jag vet att det är ett problem med söndereldade hällar framförallt längst kusterna och jag förstår och respekterar din ståndpunkt.
Du förstår att han hade rätt i sak men satt och väntade på nån som letade fel. Är det bara jag som tycker att det var du som satt och väntade på fel. Befogad kritik tar du åt dig men det var ändå nån annan som hade fel. Vad fint att du accepterar hans ursäkt, jag tycker att du borde be om ursäkt.

Mikael
 
Måste säga att jag tycker att tonen på detta forum ofta genomsyras av en "holier than thou" och bessewisserattityd som är riktigt tråkig. Visst det är naturligtvis inget unikt för utsidan men tråkigt är det likafullt. Avvikande åsikter och diskussioner är självklart av goda men sättet man framför det på kan man välja.
 
Måste säga att jag tycker att tonen på detta forum ofta genomsyras av en "holier than thou" och bessewisserattityd som är riktigt tråkig. Visst det är naturligtvis inget unikt för utsidan men tråkigt är det likafullt. Avvikande åsikter och diskussioner är självklart av goda men sättet man framför det på kan man välja.

Det visar snarare på ett sunt beteende bland medlemmarna som uppmärksammar fel och dåliga omdömen.
Att tro sig vara så pass helig att man inte skall kunna mottaga kritik är desto värre, det håller jag med om.
 
Det visar snarare på ett sunt beteende bland medlemmarna som uppmärksammar fel och dåliga omdömen.
Att tro sig vara så pass helig att man inte skall kunna mottaga kritik är desto värre, det håller jag med om.

Kritik kan vara befogad men det finns olika sätt att framföra det på, hövligt och med syfte att belysa ett problem eller stroppigt överlägset i syfte att visa sin egen förträfflighet. Det senare är alltför vanligt tyvärr. Tycker jag. Med det här syftar jag inte på eldningen på hällar, har inte läst den tråden utan mer en allmän känsla sedan jag börjat logga in här igen.
 
Kritik kan vara befogad men det finns olika sätt att framföra det på, hövligt och med syfte att belysa ett problem eller stroppigt överlägset i syfte att visa sin egen förträfflighet. Det senare är alltför vanligt tyvärr. Tycker jag. Med det här syftar jag inte på eldningen på hällar, har inte läst den tråden utan mer en allmän känsla sedan jag börjat logga in här igen.

Jag tycker att det är väldigt vanligt att folk upplever "överlägsenhet" där jag inte ser den, och undrar om det inte är så i det här fallet också.

Att kort och gott påpeka "x är fel" är i min värld helt okej, om det nu är allmänt känt att x är fel. Annars får man väl kanske sträcka sig till "x är fel, se [källa]" eller "x är fel, eftersom [resonemang]". Jag läser inte in nån överlägsenhet i det, men många verkar göra det.
 
Tänkte bidra med en länk till den aktuella bilden i den aktuella tråden, eftersom iaf inte jag sett den tidigare: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=637915.

Jag kan efter att ha läst tråden (tack för alla fina bilder ni som postat sådana!) inte hålla med trådskaparen. Kommentaren var i mina ögon inte särskilt överlägsen eller besserwisserig, utan ett vänligt påpekande. Inte heller blev tråden "kapad" i någon reell bemärkelse. Även i mina ögon är den rimliga platsen att kommentera på något i en tråd i densamma. Hade det sedan blivit en diskussion om eldning på hällar utifrån kommentaren hade det varit rimligt att plocka bort dessa ur tråden och skapa en ny för just denna diskussion.

Förstår att det inte så roligt att få berättat för sig att man gör fel, men så vitt jag kan avgöra är det allt som hänt.
 
Jag tycker att det är väldigt vanligt att folk upplever "överlägsenhet" där jag inte ser den, och undrar om det inte är så i det här fallet också.

Att kort och gott påpeka "x är fel" är i min värld helt okej, om det nu är allmänt känt att x är fel. Annars får man väl kanske sträcka sig till "x är fel, se [källa]" eller "x är fel, eftersom [resonemang]". Jag läser inte in nån överlägsenhet i det, men många verkar göra det.

Som sagt, syftade inte specifikt på den tråden har inte läst den utan det var en generell betraktelse. Blev lite otydligt, därav mitt förtydligande.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.