Den som kastar stenen!

Godwin's lag

Det är inte unikt för utsidan utan snarare regel att ju lägnre diskussioner pågår i internetforum desto sannolikare är att de spårar ur - här finns en forskare som hävdar at man förr eller senare hamnar man i jämförelser med nazism - här på utsidan har jag sällan noterat detta men i andra forum sker detta säkert:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
Inte för att på något sätt jämföra med politiska åskådningen ovan så finns det ju fanatiker/grupperingar på utsidan som torgför sin lära eller sina åsikter t ex brukar ju starka anhängare av ett svenskt tältmärke av sina antagonister kallas vid öknamn här men jag tycker ändå tonen är acceptabel här och vid emellanåt städar moderator bort övertramp efter anmälan.

Ang att påtala avvikande åsikt vid bilden så tycker jag det är helt på sin plats. Min reaktion är ju då jag ser bilden och att starta en ny tråd för det finner jag inte nödvändigt - då man inte enkelt kan länka mellan trådar eller tagga in en ny tråd så blir det säkert många som missar en ny tråd som knoppas av.

Diskuter och debatera men gör det sakligt. Personangrepp kan vi vara utan här.

/Patrik, som ser fram emot diskussioner ang ovan
 
Jag tycker också att man kan påpeka men att elda vid/på/mot en häll är en helt annan grej i bebodda trakter. Där jag brukade vara som liten i Överkalix är det inte direkt så att någon annan någonsin är. Förutom att jag förhåller mig tveksam till om/att eld nära häll = explosion och förödelse och klippan ser helt kass ut. Jag brukar aldrig elda på häll och skulle aldrig lägga ut en bild på det här med tanke på att man kan vara 110% säker på att någon kommer att hugga på det.
 
Jag är den som kastar sten, beklagar att du tog illa vid dig. Det var inte min avsikt att kapa tråden inte heller att försöka skapa en diskussion.

Min avsikt var att informera om att man bör undvik att göra som du gör. Jag bor utmed kusten och där finns det många klippor att elda på och jag ser det relativt frekvent att människor gör just så. Antingen så skiter de i att de gör fel eller så saknar de kunskap. Därav mitt inlägg.

Det känns helt rätt att ta upp det i den tråden och inte i en egen. Då den direkta kopplingen till din bild försvinner om jag inte gör det där. Om du anser att jag har gjort fel så går det bra att använda funktionen – rapportera inlägget.
 
Jag ser i princip aldrig något sådant, är inte så mycket i skärgården, men hur blir det förutom svart och aska? Spricker verkligen hällarna i 100% av fallen som man lätt kan tro genom att läsa på Utsidan?

Min avsikt var att informera om att man bör undvik att göra som du gör. Jag bor utmed kusten och där finns det många klippor att elda på och jag ser det relativt frekvent att människor gör just så. Antingen så skiter de i att de gör fel eller så saknar de kunskap. Därav mitt inlägg.
 
Det blir som stora bitar av hällen som lossnar. Eftersom det troligen är ett tag till nästa istid är det trist. Jag tycker Mr Paddington hade helt rätt i sin kommentar. Den kändes inte illa menad.
 
Jag ser i princip aldrig något sådant, är inte så mycket i skärgården, men hur blir det förutom svart och aska? Spricker verkligen hällarna i 100% av fallen som man lätt kan tro genom att läsa på Utsidan?

Du skall inte tro allt du läser! Jag utgår ifrån att du var ironisk?
Jag kan ta lite bilder nästa gång jag råkar på det. Kanske lägga upp i tråden om lägereldar?
 
Jag ser i princip aldrig något sådant, är inte så mycket i skärgården, men hur blir det förutom svart och aska? Spricker verkligen hällarna i 100% av fallen som man lätt kan tro genom att läsa på Utsidan?

Eldar du och spiller så är det inte ovanligt att det skjuter, har tyvärr sett flera sår i hällarna. Medan eldar man på grusstranden syns det inte efter några månader. Det förra ger sår minst till nästa istid.
 
Jag är den som kastar sten, beklagar att du tog illa vid dig. Det var inte min avsikt att kapa tråden inte heller att försöka skapa en diskussion.

Din förklaring accepteras och respekteras. Vad jag reagerade på var att flera st. före mig hade precenterat flera fina, stämningsfulla fotografier men det hade inte noterats. Hade du t. ex. lagt ut en egen bild och i samma inlägg påpekat det olämpliga i mitt eldande hade jag nog tagit till mig kritiken på ett positivt sätt. Jag upplevde det som att du satt och skrollade förbi bilderna, bollandes med stenen i handen och väntade på ett tillfälle att kasta den "letade fel alltså" Hade det inte varit min bild, hade det då varit någon annans?

I övrigt så är kritiken helt befogad och det tar jag till mig. Jag vet att det är ett problem med söndereldade hällar framförallt längst kusterna och jag förstår och respekterar din ståndpunkt.
 
Du skall inte tro allt du läser! Jag utgår ifrån att du var ironisk?
Jag kan ta lite bilder nästa gång jag råkar på det. Kanske lägga upp i tråden om lägereldar?

Den informationen är så pass viktigt att det förtjänar en helt egen tråd! Jag tror att de flesta av oss kommer att ta till oss den informationen så det ser vi fram emot.
 
Jag var inte ironisk men tycker kanske att det är lite urballat. Jag vet att *om* en häll spricker så är den trasig "till nästa istid" och längre. Jag är inte infödd Stockholmare, bott här 15 år, och längtar ibland norrut där det är så glest mellan folk i skogen så alla diskussioner om att inte bajsa i skogen (för någon hundägares hund kanske käkar det eller någon kanske trampar i det), elda si-och-sån-ved osv. aldrig ens diskuteras. Dvs. här nere är det så trångt om härligheten och naturupplevelser så att de som inte sköter sig märks väldigt tydligt.

Du skall inte tro allt du läser! Jag utgår ifrån att du var ironisk?
Jag kan ta lite bilder nästa gång jag råkar på det. Kanske lägga upp i tråden om lägereldar?
 
Din förklaring accepteras och respekteras. Vad jag reagerade på var att flera st. före mig hade precenterat flera fina, stämningsfulla fotografier men det hade inte noterats. Hade du t. ex. lagt ut en egen bild och i samma inlägg påpekat det olämpliga i mitt eldande hade jag nog tagit till mig kritiken på ett positivt sätt. Jag upplevde det som att du satt och skrollade förbi bilderna, bollandes med stenen i handen och väntade på ett tillfälle att kasta den "letade fel alltså" Hade det inte varit min bild, hade det då varit någon annans?

I övrigt så är kritiken helt befogad och det tar jag till mig. Jag vet att det är ett problem med söndereldade hällar framförallt längst kusterna och jag förstår och respekterar din ståndpunkt.

Fel kommer alla att göra på ett eller annat sätt, förr eller senare, det är en sak som är säker. Däremot så är det också att om man är lyhörd, söker information, innan man gör något man inte gjort tidigare, då minskar risken att något går åt h*****e.
 
Ett forum är till för diskussioner. Vill man lägga upp bilder utan att det blir diskussioner så är en blogg utan kommentarsmöjligheter ett bättre alternativ.

Sen tycker ju jag att om man lägger upp en bild på när man gör nåt dumt så ska man inte gnälla över att folk påpekar att man gör nåt dumt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...