Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter.

ett infall

Har för mig att jag läste en tidningsartikel i ÖstersundsPosten om två unga Norrmän(tror de gick i gymnasiet) som bodde i en stuga ute i Jämtlandsskogen under förra vintern(TROR, att det var förra vintern!!). Dessa Norrmän hade inkvarterat sig i en stuga i de djupa skogarna och livnärde sig på fiske och jakt. Jag kommer inte i håg alla detaljer(hur länge, vilken typ av jakt osv) men det kanske vore något?

Har för mig att de hade fått nån typ av sponsor av diverse utr för fälttest, bättre stresstest får man se sig efter =)
Kolla på ÖP:s hemsida om du hittar något!

Lycka till!
 
I min kommun brukar det regelbundet finnas individer som utövar nån variant av detta ensliga eremit/luffar liv.Påfallande ofta brukar de via socialen,vården eller polisen hjälpas härifrån.
Ja,en del har nog faktiskt haft ett "tillhåll",grotta,under gran etc en tid.
Ej hört talas om någon som gjort det genom hela vintern.

Som väldigt många har påpekat: Det stora problemet är inte att bo i skogen, det stora problemet är att leva av skogen.

Det gäller ju inte bara människor, även många djur har svårt att få tag på föda under vintern. Att leva på enbart jakt är oerhört svårt av flera anledningar:
- vi människor är inte skapta för att leva på så proteinrik kost (oavsett vad Atkins tycker)
- kött svårt att förvara vettigt om man inte har tillgång till frys
- det är svårt att fälla tillräckligt mycket vilt för att kunna överleva på det

De som bor sådär gör det oftast för det för att de är hemlösa, de ordnar mat på annat sätt och besöker ofta civilisationen för toalettbesök och viss hygien.

Ett annat problem man inte får glömma är ju hur man ska klara sig om man blir sjuk nån vecka och inte klarar att ta sig ut och jaga föda eller samla ved...
 
Vissa säger att det går, vissa säger att det inte går, vad är det riktiga svaret? :p

Att det går men är väldigt svårt och i bästa fall väldigt obekvämt? antar jag?

Vart kan man hitta information specifikt om att överleva svensk vinter?

Och jag har fortfarande inte fått tips om vilket vapen som är bäst att satsa på, någon som har någon rekommendation? :)

Har följt tråden fram tills nu och förstår drömmen även om jag inte förstår ditt resonemang om att skita i de lagar som styr. Jag har gått en del av de kurser som SÖS (svenska överlevnadssällskapet) ordnar och kan varmt rekommendera dem. De går praktiskt genom allt de du vill lära dig, bla har de (hade?) en jakt- fiske kurs som lär ha varit mycket bra. Inte gått den själv dock. Har däremot gått både växtkurs och sommar och vinterkurs. det jag lärt mig är att det tar mycket energi att jaga så rekommendationen är fällor, antingen för fisk eller fågel

Under sommarhalvåret har vi ett överflöd av växter i Sverige som man kan överleva på en kortare period, dock finns nog risken att man drabbas av en del bristsjukdomar om man försöker överleva på dem en längre tid. Du behöver stora mängder och det tar mycket energi att samla in alla växter, vilket leder till att du är mindre effektiv och då samlar in ännu färre växter, dvs en negativ spiral.

Vintertid är utbytet väldigt skralt. Utgår från att du satsar på norra Sverige eftersom det är lättare att hitta ostörda områden där. Där har du möjlighet att samla lav från träden på vintern men mycket annat är svårt att få tag i pga av snön. Det man kan prova är att snara ripa. Vi gjorde det på kursen (hade tillstånd...). Det är inte lätt att få till när du inte har ätit på några dar och det mesta av din energi går åt att hålla dig varm.

Så mina råd:
Satsa på praktiska överlevnadsutbildningar för att lära från någon som du kan fråga istället för bara läsa böcker. Dessutom har de folk (som äter...) som kan ta hand om en om man behöver hjälp när man själv svälter.
Börja med sommaröverlevnad, lite lättare med allt och en bra intro inför vintern
Förhoppningsvis tar du med dig extra förnödenheter, tex ris och gryn av något slag för att klara hålla energinivåerna uppe
Vad gäller vapen så varken kan eller vill jag rekommendera något utan jag tycker du ska satsa på fiske för det är det som mest energieffektivt, tillverka egna ryssjor, gör eget nät. lägg ut och vittja efter hand. Då kan du även skaffa fiskekort och behöver inte fundera på böter eller värre.
 
Jaha.

Här smyger moderatorer in och smygrensar bland inläggen. Låt gå för att ett av mina inlägg tas bort, men varför de andra?

Sen hör det väl till god moderatorsed att informera om vad som tagits bort och varför.
 
Alaska?
Det verkar upfylla dina krav. Såg på en dokumentär om en som skulle överleva i vildmarken. han pallade 50 dagar men det som var intressant var att det verkade vara ok att skjuta småvilt men inte storvilt där. Skulle vara intressant om någon visste mer.

Han var i Kanada. Han bröt efter lite drygt halva tiden därför att han höll på att svälta ihjäl. Och det var på sommaren samt att han hade lite mat med sig.
 
Testa

Jag har testat att att klara mig på vad naturen ger, men det handlade om 2 veckor på sensommaren. Vi var tre stycken och riktade in oss på fisk och rötter. Om vi hade fått för oss att jaga hade det bara blivit småfåglar, vi såg inte till några större djur. Man blir i alla fall smal av att klara sig på av naturen.
Jag tror hellre på en liten stuga med ett rejält matförråd och mycket ved. Dryga sen ut kosten med det man får tag på.
Trots allt överlevde man utan snabbköp förr!
 
Visst överlevde de men de höll höns, ko, fiskeeka, hade redan ett 9 månaders vedförråd och fyllde på samt jobbade för överlevnaden 12-16 timmar om dygnet, 7 dar i veckan och var oftast 5-7 per torp.
 
Jag tolkar agresiviteten, bristen på självinsikt och logiskt tänkande som att ts driver eller kommer behöva en lapp från mamma inför sitt drömprojekt....

Med all den attityden är det bara att packa ryggan med överlevnadshandbok, kexchoklad och rambokniv. Sluta vela och ge dig ut i skogen så lär du upptäcka själv vad du klarar av och inte.

I dare you!!!
 
läs en bok, ge dig ut en helg.. läs en bok till, ge dig ut en vecka.. läs ytterligare en bok, ge dig ut tre veckor.. klarar du tre veckor så är du rustad nog att testa så länge du vill.. du börjar då förstå vad som kommer att krävas.. (ingen här har egentligen en aning, vi spekulerar.. ingen av oss har erfarenhet av att göra det du pratar om.. själv har jag aldrig provat överlevnad/buschrafting mer än 2 veckor)
 
... ni fattar väl att han driver med oss...

Annars är svaret pilbåge!

vi har diskuterat sovsäckar, tält UL och knivar till förbannelsen, det är klart alla av ren tristess kastar sig över alla trådar av den här typen.. vad som helst som väcker en känsla.. sparka liv i liket så att säga ;-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...