Finns det någon moderator här?

Nja inte i generell roll. Men ogillar du ett inlägg kan du alltid kontakta redaktionen, längst ner på sidan. På varje inlägg finns en varningsskylt uppe i huvudet och går du den vägen så upplever åtminstone ego att de är lyhörda och snabba. På kontorstid.
Anser du att det behövs moderator på bestämd tråd eller område så finns det en tråd om Utsidan att göra det på.
Stundtals har har ordyxor slungats, men mycket få trådar har drabbats streck och ett litet antal av skribenterna har blivit portade. Det händer väl överallt. I stort är väl Utsidan tillåtande och självreglerande.
TS är väl ansvarig för sina inlägg.
 
Tack!

Det jag reagerade på var att den tidigare "Bojkotta Orust Kajak" -tråden låg kvar så länge. Nu är den omdöpt och flyttad vilket gläder mig. Oavsett vad som är rätt och fel i minikraftverksaffären så har folket på Orust Kajak betytt väldigt mycket för paddlarna i Sverige under årens lopp. Jag har bara positiva erfarenheter av dem och det var bedrövligt att se rubriken poppa upp efter varje inlägg. (som mest handlade om helt andra saker)
 

clindh

Forumvärd
Som jag skrev i den tråden, vi är beroende av att man rapportera in om man det något som man tyvker bryter mot forumreglerna
 
Jag tycker forumet behöver fler moderatorer..

Eftersom utsidan forumet nu växt sig stort och det finns mycket bra information och bra trådar behövs moderatorer som kan visa/säga till nya användare att använda sök funktionen samt att posta rätt fråga i rätt underforum.

Exempelvis ska en fråga om ett specifikt tält inte postas i "friluftsliv allmänt" och hade personen i fråga bara sökt innan han frågade hade han hittat all info han behövde. Det behöver inte skrivas samma saker om och om igen i olika trådar om det redan är sagt.
 
Om någon ny tycker att det behövs moderatorer här, titta in på Fotosidan som drivs av samma folk. Där behövs moderatorer...
 
Jag tycker forumet behöver fler moderatorer..

Eftersom utsidan forumet nu växt sig stort och det finns mycket bra information och bra trådar behövs moderatorer som kan visa/säga till nya användare att använda sök funktionen samt att posta rätt fråga i rätt underforum.

Exempelvis ska en fråga om ett specifikt tält inte postas i "friluftsliv allmänt" och hade personen i fråga bara sökt innan han frågade hade han hittat all info han behövde. Det behöver inte skrivas samma saker om och om igen i olika trådar om det redan är sagt.

Jag förstår hur du menar, men just det där med att det finns gamla trådar att läsa bara man söker är nog överskattat. Det stämmer att det mesta redan har behandlats. Dock tänker jag mig att ett forum likt detta på Utsidan är organiskt och levande. Var och en behöver kanske få vädra sina egna frågor och funderingar, och också få direkt feedback på dessa. Det gäller nog i högre grad en ny medlem som ännu inte har koll på hela läget. Jag tror visst på sökfunktionen, och hänvisar till den och gamla trådar, men samtidigt försöker jag svara på "gamla" och "uttjatade" frågor, speciellt då det för frågeställaren kan upplevas som ny. :)

Mvh /Joel
 
Jag tycker forumet behöver fler moderatorer..

Eftersom utsidan forumet nu växt sig stort och det finns mycket bra information och bra trådar behövs moderatorer som kan visa/säga till nya användare att använda sök funktionen samt att posta rätt fråga i rätt underforum.

Exempelvis ska en fråga om ett specifikt tält inte postas i "friluftsliv allmänt" och hade personen i fråga bara sökt innan han frågade hade han hittat all info han behövde. Det behöver inte skrivas samma saker om och om igen i olika trådar om det redan är sagt.
Jag har inga problem med att det skapas nya trådar som påminner om tidigare. Jag håller med Polarnatt om att det levandehåller diskussionerna på forumet. Det gör också forumet mer lättillgängligt för nya medlemmar och mindre hierarkiskt. Det tycker jag är bra.

Många gånger tycker jag att nya medlemmar med rätta blir påminda om sökfunktionen eller att postningen sker i fel forum. Vanligtvis sker detta relativt omgående av andra forummedlemmar. Möjligtvis finns det kvar sådana rester av ganska tomma poster som skulle kunna städas bort av moderatorn. Jag vet inte om detta skulle kräva fler moderatorer.

Följande inlägg från 2007 tangerar Kilo Limas:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42177&highlight=moderator

/daniel
:)
 
Angående att man ska hålla forumet "levande":
Faran blir att de riktigt "bra" medlemmarna med mycket kunskap försvinner i mängden okunniga. De kanske inte heller är inne varje dag och kan svara på alla frågor om och om igen. Detta gör att forumet i fråga aldrig kan komma över en viss "nivå" på användrana. Alla blir kvar som nyböjare så att säga.

Exempel: man går inte till utsidan forumet om man vill ha korrekt information av väldigt kunniga personer för alla som svarar är lika vilse som en själv. Bra/dåligt?

Angående att nya medlemmar som postar i fel underforum ibland blir tillrättavisade av andra medlemmar:
Ska det verkligen fungera så? Enligt mig är det bara en moderator som har rätt att visa hur man gör.

Angående tidigare inlägg som tar upp samma problem:
Ja, det borde bara styrka min poäng ytterligare. Det han skriver om FAQs och stickys är väldigt bra också.

Fråga: Är ni aktiva på några andra större forum? Hur funkar det där?
 
Att "tillrättavisa" medlemmar, gamla som nya, som postar i fel avdelning är väl inget som är exklusivt för moderatorer? Man behöver ju inte bli fly förbannad och idiotförklara personen, det går ju att säga till på ett trevligt sätt. Faktum är att det oftast är ett bra sätt att hjälpa personen i fråga att få svar på sina frågor. Chansen att någon som faktiskt har ett vettigt svar om tex inomhusklättring läser och svarar på tråden minskar ju drastiskt om man postar i isklättringsdelen.
Något annat som jag har lagt märke till på utsidan som inte existerar på andra forum jag är eller har varit medlem på är dubbelpostningar. Klickar man på "nya inlägg" så kommer det ofta upp exakt samma tråd av samma användare i tre olika forumavdelningar. Det är något som jag tycker borde styras hårdare av moderatorerna.

Visst finns det mycket att lära från gamla trådar, men de blir också snabbt inaktuella särskilt när det gäller utrustning. Det råd som var superbra för två år sedan kanske inte är det bästa idag, helt enkelt för att det kommit nya modeller. Sen kan det även vara väldigt svårt att få "rätt" svar på sin fråga när man läser svaren på någon annans fråga, ofta är det små skillnader som man gärna vill reda ut först. Sist men inte minst så tycker jag att det kan vara svårt att få vettiga träffar när man söker, är man ny på sidan eller bara allmänt ovan att använda sökfunktionen så kan det vara väldigt omständligt att sålla fram rätt trådar och inlägg.

Jag tror att forumet skulle må bra av fler moderatorer och gärna dedikerade sådana. Sätt någon eller några som är kunniga inom paddling på att moderera paddlingsdelarna, de behöver inte ha några befogenheter att moderera övriga delar, och behåll de moderatorer som finns idag som övergripande moderatorer.
 
[...]Sist men inte minst så tycker jag att det kan vara svårt att få vettiga träffar när man söker, är man ny på sidan eller bara allmänt ovan att använda sökfunktionen så kan det vara väldigt omständligt att sålla fram rätt trådar och inlägg.[...]

Jag håller med om det du skriver, förutom denna punkt.

Det är en osund inställning enligt mig. Typ "jag orkar inte lägga ner tid på att söka på google eller i forumet." Samtidigt förväntar sig personen i fråga att någon annan ska göra det åt dem.

Ett annat exempel om du hade möjlighet att fråga Michael Jordan om basket skulle du inte fråga om hur lång en plan brukar vara, det kan du ta reda på själv. Du använder hans expertkunskap till annat.

Hoppas du förstår min liknelse.
 
Jag ser inte utsidan som enbart en kunskapsbas och mycket av det som skrivs här är ju subjektiva omdömen och reflektioner. Utsidan är det enda forum jag är aktiv på och jag är forumnybörjare, så jag har inga direkta erfarenheter om hur det går till på andra forum. Däremot läser jag på massa andra forum utan att göra inlägg.

Jag vet alltså inte alls vad som egentligen är mest rätt i forumvärlden. Färre, långa ämnen eller fler korta. Eller hur många moderatorer som behövs. Visst förekommer det inlägg med slöa frågor och korspostningar, vilket är tråkigt. Detta påpekas dock ofta omgående av andra medlemmar och det skulle kanske bli mindre av detta med fler moderatorer.

Alla är barn i början. Jag är ödmjuk inför det tålamod en del forumdeltagare uppvisar då de återkommande besvarar samma frågor.

Innan jag gjorde mitt första inlägg på utsidan tyckte jag att jag hade googlat en massa och försökt få en del förkunskaper. Mitt inlägg var en nybörjares och svaren jag sökte hade jag antagligen kunnat hitta genom att söka vidare. Men svaren på mitt inlägg var seriösa och hjälpsamma. Om jag hade blivit bortmodererad eftersom min fråga redan hade blivit besvarad tidigare, så hade jag nog inte varit kvar på forumet.

Jag är så klart inte heller viktig för forumet. Men utsidan har gett mig mycket kunskap och jag försöker hjälpa till i den mån jag kan. Den man minst anar kan besitta just den specialkunskap man söker. Jag tycker om diskussionerna och den blandade nivån på deltagarna. Man lär ju på sätt och vis känna en del av medlemmarna och lyssnar mer på vissa än andra.

Jag kan också ha helt fel. Kanske är ambitionen att ha ett forum med experter som svarar på frågor från okunniga? Men så uppfattar jag inte utsidan.
/d :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...