Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår)

Numera...

...har jag bara skavsår när jag går i extrem teräng och inte har tid att korrigera/variera gångstilen efter det!
Tex är skråande eller branta nerförsbackar eller motlut problematiskt...likaså med helt platt typ vägar och liknanade.

Mardrömmen för någon som har breda fötter som mig är branta nerförsbackar, foten kanar fram nästan hur man än knyter den kring vristen och ytter torna knids mot kängan...tesutom är tår mycket svårtejpade!
Skråande ger en liknande effekt för oss med breda fotblad.

Mitt universaltips (förutom vettigt med förebyggande i form av tejpning och strumpor) är att gå med löst snörade kängor av och till som man kan variera mer själv med fotlederna (om fotlederna pallar detta)...har man olika skodon med sig kan det vara en ide att byta några gånger under dagen, inte bara för att få lämpligare men just för variationen.

compeed är en svår sak att behärska men som sagt så är det strikt för köttytor om man är det minsta osäker. Själv har jag en del goda erfarenheter av sk "hånungsplattor" men dessa är lika svårhanterliga om inte mer än compeed.

Förebyggande och att vara snabb på att stanna och avhjälpa är det som gäller för alla som inte har huvudet under armen om du frågar mig.
 
Honungsplattor är jättebra mot svåra sår, men jag vill bara påpeka att de kan vara livsfarliga för allergiker eftersom de innehåller pollenrester. Inte så smart i sår med andra ord om man är pollenallergiker.


Honung kan också innehålla porbildande bakterier (p g a risken för spädbarnsbotulism bör t ex inte mycket små barn äta honung), men halterna är nog inte så höga och skavsår är så ytliga att det nog inte blir syrefritt.
 
Råkar man ut för dylikt handlar det oftast om oerfarna, korkade dumenvisa jävlar som inte stannar upp och tejpar lite när de märker att skavsåren börjar komma.

Jag har dessutom använt comped på hälen utan problem, det brukar fungera bra. Rekomendationen är att behålla blåsan vilket jag också brukar göra utan problem. Ibland punkterar jag den dock. Ibland får man förstärka med skavsårstejp. Inga problem det heller. Det handlar bara om lite standard fotunderhåll.
 
Råkar man ut för dylikt handlar det oftast om oerfarna, korkade dumenvisa jävlar som inte stannar upp och tejpar lite när de märker att skavsåren börjar komma.

Jag har dessutom använt comped på hälen utan problem, det brukar fungera bra. Rekomendationen är att behålla blåsan vilket jag också brukar göra utan problem. Ibland punkterar jag den dock. Ibland får man förstärka med skavsårstejp. Inga problem det heller.

Generellt har jag inte problem med skavsår men däremot goda erfarenheter av Compeed. Emelertid fick jag en erfarenhet på en tur i somras. Det var två blåsor under trampdynan bakom stortån, en på varje fot, precis på samma ställe. Ett par nya ganska stabila kängor. Blåsorna var inte så stora, och jag funderade påa tt ta hål på dem, men lät bli. När jag kom hem och pillade bort plåstret visade det sig att blåsorna hade vuxit. De hade lixom tryckt bort från trampytan, ungefär som när man trycker fram kaviar i en tub när någon har klämt mitt på, sådär som man inte ska göra.

Lärdommen är att ta hål på blåsor, och som sagts tidigare, plåstra på i tid.
 
Generellt har jag inte problem med skavsår men däremot goda erfarenheter av Compeed. Emelertid fick jag en erfarenhet på en tur i somras. Det var två blåsor under trampdynan bakom stortån, en på varje fot, precis på samma ställe. Ett par nya ganska stabila kängor. Blåsorna var inte så stora, och jag funderade påa tt ta hål på dem, men lät bli. När jag kom hem och pillade bort plåstret visade det sig att blåsorna hade vuxit. De hade lixom tryckt bort från trampytan, ungefär som när man trycker fram kaviar i en tub när någon har klämt mitt på, sådär som man inte ska göra.

Lärdommen är att ta hål på blåsor, och som sagts tidigare, plåstra på i tid.

typ så här

4f203af4d9294b68d53f3e1a9cbbcb52.jpg
 
Kängpassning, skador och sockar.
Den ovan visade värmeskadan, bromsning och vridning samt frånskjut. Finns ofta i badmintonhallen och vid handbollspel/landhocky med nybörjare....
Jo jag har sett en och annan blåsa, trasig blåsa och riktigt trasig fot i sb med långa marcher. I MÖ hade vi en otrevligt lång marsch från Jordanien till Libanon på två dagar. Det var varmt och torrt oxså. Många hade misskött sin träning och så skulle de gå 120km på två dagar. Nästan alla som bröt, styvt 80%, gjorde det med blåsor på fötterna. Vi som gick hela sträckan hade tre gemensamma drag, vi hade tränat under tiden före, vi hade gått långt förut, vi bytte strumpor vid varje paus, där vi drack och åt lätt. Det var mycket tröttsamt och fötterna var ömma efteråt, men hela....
Vid konståkning åker de flesta med bara tunna ankelsockor av dammodell, skridskskorna är i minsta laget för kontrollens skull....
Många jag känner som haft problem med marschkängor och fotskav har sluppit detta sedan de började gå i skor....
Embalering gäller inte bara för paket.
//J
 
Lärdommen är att ta hål på blåsor, och som sagts tidigare, plåstra på i tid.

Reken är att behålla blåsan för att förhinda infektion men ibland måste man punktera den för att man får inte på skyddet annars eller att det gör ont att gå med blåsa helt enkelt.

Jag glider runt mycket i mina skor men får inte så mycket skavsår ändå. Friktionen sker nog främst mellan min tunna ullstrumpa och den tjocka. Bra strumpor skall inte underkattas. Att fila lite på förhårdnader på kvällen är väl inte helt fel heller.
 
Förskonad i kängor, men ...

Förskonad i kängor från skavsår , men när jag turade i mina gamla Asolo Extrem samt ett även ett par Garmont Estremo (båda telemarkspjäxor) så var skoskav legio och fler än en tur har räddats av Coomped då jag brustit i Lekoplastförarbetet.

Den har applicerats på såväl blåsor som trasiga blåsor, då har jag avlägsnat huden ty blåsan var ju som redan sprucken. Jag är helt skeptisk till att punktera blåsor, jag tror nämligen att naturen s.a.s. skapat dem över tiden för att skydda oss mot skador.
 
Den har applicerats på såväl blåsor som trasiga blåsor, då har jag avlägsnat huden ty blåsan var ju som redan sprucken. Jag är helt skeptisk till att punktera blåsor, jag tror nämligen att naturen s.a.s. skapat dem över tiden för att skydda oss mot skador.

Är vi skapta att gå i skor, och utveklingen går framåt. ;)


skälvklart låter man blåsan vara om man inte behöver påfresta blåsan, men skall man fortsätta så brukar blåsan gå sönder ändå och då brukar den orsaka mera skador.

och fungerar det för dej så skall du fortsätta att göra så, det är dumt att ändra på ett vinnade koncept.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...