Hur långt hinner man på en dag?

Tänkte vandra mellan Nikkaloukta och Abisko i sommar och funderar på hur lång tid man behöver för denna sträcka? Har vandrat lite tidigare, men det var ett par år sedan nu. Hur långt tar man sig på en dag?

Vi ska vandra i slutet av augusti, hur är det med myggen då?

Någon som vet?


Tacksam för lite hjälp.
//Åsa
 
Hur långt man hinner beror ju lite på hur tung packning man har, hur vältränad man är och hur terrängen ser ut. Vid planering brukar jag räkna med tre kilometer på en timme om det inte är brant uppför då jag räknar med 300 höjdmeter per timme. I praktiken går det nog ofta fortare, men det är ju bra att ha lite marginaler.
 
Rent allmänt kan man väl säga att det inte är några problem att gå 20-25 km per dag på en vältrampad stig utan större höjdskillader. Om det är jobbigare terräng så går det så klart långsammare, men 10 km per dag bör man hinna med i vilket fall som helst så länge det inte är ren klättring.
 
Jag gick den sträckan förra sommaren och det tog ganska exakt tre dagar. Men vandring blir då onödigt hård enligt mig. Sträckan ligger på ca 11mil och fyra dagar eller fem om man vill gå upp på keb är nog mer lämpligt. Sedan är vissa sträckor mer krävande än andra. Upp till Tjäktjapasset var nog den tyngsta sträckan fast det kan pga att vi hade regn som jag upplever det så.

Vi hade förövrigt inga problem med myggen och har inte haft det tidigare år heller.
 
När någon skriver 110km på 3 dagar här vet jag inte om jag skall le eller gråta, för då är vi ju inne på slit. Själv har jag gått långt på dygnet men skulle inte vilja karrakterisera det som vandring utan mera som forcerad marsch, vilket det också var.
Med packning, normalt tempo och stig i terräng 15-20km/dag, dåligt väder, brant lite kortare. Gott väder, humör och plant lite längre.
Man bör lägga in vilodag/ar samt reservtid för toppar, sidoutflyckter och annat. Det skall vara vandring och inte marsch!
//J
 
3km/h

När någon skriver 110km på 3 dagar här vet jag inte om jag skall le eller gråta, för då är vi ju inne på slit. Själv har jag gått långt på dygnet men skulle inte vilja karrakterisera det som vandring utan mera som forcerad marsch, vilket det också var.
Med packning, normalt tempo och stig i terräng 15-20km/dag, dåligt väder, brant lite kortare. Gott väder, humör och plant lite längre.
Man bör lägga in vilodag/ar samt reservtid för toppar, sidoutflyckter och annat. Det skall vara vandring och inte marsch!
//J

Ja... ungefär så... annars så brukar 3km/h inkl raster stämma ganska bra... då hinner man med att vandra fota och ha det allmänt behagligt... men vid fint väder, lätt packning och motorväg typ kungsleden kanske runt det kan gå undan i 4-5km/h... Men då närmar vi oss precis som seobserver skriver... slit... eller om man så vill ett träningspass ;-)

Thomas
 
När någon skriver 110km på 3 dagar här vet jag inte om jag skall le eller gråta, för då är vi ju inne på slit. Själv har jag gått långt på dygnet men skulle inte vilja karrakterisera det som vandring utan mera som forcerad marsch, vilket det också var.
Med packning, normalt tempo och stig i terräng 15-20km/dag, dåligt väder, brant lite kortare. Gott väder, humör och plant lite längre.
Man bör lägga in vilodag/ar samt reservtid för toppar, sidoutflyckter och annat. Det skall vara vandring och inte marsch!
//J

Tre dagar är ju kravet för att få guldmedalj i Fjällräven CLASSIC. Men kanske inget att sikta på för den som vandrar utan att tävla som sagt.

Rekordet Nikkaluokta-Abisko ligger f.ö. på 13 timmar och 36 minuter. Där kan man tala om slit... ;)

http://www2.fjallraven.com/classic/

Själv har jag gått sträckan på fem dagar utan att stressa. Myggen besvärade mig bara i Nikkaluokta, där fanns de emellertid i överflöd...
 
Det beror väl lite på vägval också? Har bara gått kungsleden den sträckan på skidor. I slutet av augusti så är det ju ganska ljust så har man inte för tung packning blir det ganska många kilometer per dag för mig iaf. Tog fem för oss att gå lappporten-mårma-vistas-tarfala-keb och sen en dag till till nikka, å det var inte i något högt tempo direkt.
 
En av min första vandringar norr om polcirkeln gick jag just Abisko - Nikka. Hade just muckat från lumpen, ryggan vägde 35 kilo, kängorna 3 kg, jag/vi hade full M90 mundering och marschtempo var det enda tempot vi kände till. Gick på 3 dagar, pajade kroppen och så värst kul var det inte. Har numera en mycket mera nykter syn på fjällvandring... :)

Mitt tips är att gå den på MINST 4-5 dagar, blir ack så mer njutsamt då!
 
När någon skriver 110km på 3 dagar här vet jag inte om jag skall le eller gråta, för då är vi ju inne på slit. Själv har jag gått långt på dygnet men skulle inte vilja karrakterisera det som vandring utan mera som forcerad marsch, vilket det också var.
Med packning, normalt tempo och stig i terräng 15-20km/dag, dåligt väder, brant lite kortare. Gott väder, humör och plant lite längre.
Man bör lägga in vilodag/ar samt reservtid för toppar, sidoutflyckter och annat. Det skall vara vandring och inte marsch!
//J

Stämmer bra med mina erfarenheter.
Det brukar kunna bli jobbigt om man har tänkt sig komma längre än 2mil på en dag. Efter väl utmärkt led vill säga.
Går man i stiglös skogsterräng kommer man kanske upp i 1,5 km/h. med raster, fotografering osv.
Tycker man ska ta det lugnt och alltid räkna in minst en extradag.
Det är trots allt semester.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Idd Hur långt Fjällvandring 8
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Nu får vi veta hur långt vi gått. Fjällvandring 16
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
metrotiger Inte långt kvar. Fjällvandring 13
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
hierro skida långt Fjällvandring 11
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
jesper.holst Hinner man?? Fjällvandring 2
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...