Gissa position

Nu är det la dags att någon gissar, så jag klämmer till med att dalen är Neasketvaggi och att berget som efterfrågas är Unna Ruskkas.

Eller...?

mvh
/ Filiokus
 
Nej, ganska långt därifrån. Nere i den solbelysta delen av bilden finns denna sevärda ravin.
 

Bilagor

  • utsid008.jpg
    utsid008.jpg
    77.7 KB · Visningar: 417
Nej, inte det heller. Om man går nära berget så har man denna vy i en liten nord-sydlig dal.
 

Bilagor

  • utsid007.jpg
    utsid007.jpg
    79.9 KB · Visningar: 518
Lägger mig i i vanlig ordning...

Jag tycker det verkar ‘Svenska Sulitelma’ över det här hela på nått vis!

Är inte jokken/klyftan den där vid ‘Unna Kasak‘? Alltså ner emot Miettjevagge, där i branten?

Bild #2149 föreställer alltså: Unna Kasak, (namnet sår ej längre på kartan tyvärr) den sydligare utlöparen till Svenska Sulitelmaryggen? Så måste det väl vara va?

Dalen framför är den där ‘Sagodalen’ med tärningsklossen i mitten (fast den ser vi inte på din bild) i Kaisekietjdalen..eller vad den nu heter...
Du står en bit ifrån ‘Haddit-hållet‘ när bilden är tagen?
 
Helt rätt.
Det är Sulitelmas östra brant mot Miehttjevagge med den större smala sjön på drygt 1100 m höjd. Bilden (#2149) är tagen från toppen av Haddit 1110 m, 7,5 km rakt österut. Ravinen är i Kaisekietj(Gajssegies)-jåkken
Är det det här berget du kallar tärningsklossen (1299 m)?
 

Bilagor

  • utsid011.jpg
    utsid011.jpg
    170.3 KB · Visningar: 486
Kul tråd! Få se nu pm det här är en lätt eller svår bild att gissa på...

Vad heter denna toppen?
 

Bilagor

  • IMGP1462.jpg
    IMGP1462.jpg
    35 KB · Visningar: 446
Är det det här berget du kallar tärningsklossen (1299 m)?

Ja det är det.. Tack för bild på den.. Jag har alltid förundrats över den där dalen med den där ‘tärningsklossen’ (1299) i. Den gjorde ett oerhört starkt intryck på mig då jag såg den första gången i tät dimma. Den delar ju av dalen i två lite hemliga återvändsgränder.
Den är rent filmisk i sin placering.
Står man nere i dalen vid Kailavagge där och ska gå upp till sjön i Mietjjevagge i branten så är det dessutom en sådan otrolig förändring i växtlighet. Ifrån denna feta gräsvål med allehanda rikblommig växtlighet och sedan då upp på gabbro-gruset till sjön, i dalen där, där i princip bara starr växer..
 
#2156
Det där stora vita i bakgrunden ser väldigt bekant ut, jag har en bild tagen i Vuossjevagge ovanför Vaisaluokta mot Blåmansisen som ser ut så. Så jag gissar att din bild kan vara någon av Akkas toppar, men jag har inte varit där uppe så jag kan inte säga vilken.
 
I väntan på Gertruds dom så lägger jag ut en ny fråga. Ett mycket märkligt monument som jag passerade i somras, två riktigt stora kantiga stenblock, helt ensamma av sitt slag i omgivningen. Det ena ligger ner, det andra är bortåt 5m högt och något kilformat. Ser ut som om någon ursinnig forntida jätte dunkat ner det i marken som en slägga eller yxa. Det mindre är väl resterna av "yxskaftet".
Man skulle också kunna tro att det är en gammal offerplats men det finns inte omnämnt i Ernst Mankers verk.
Bilderna avslöjar inte mycket av omgivningen så man måste nog ha sett det på nära håll för att kunna säga var det finns och vilken bergrygg som syns i bakgrunden. Jag är mycket nyfiken på om det är någon annan som sett denna märkliga plats.
 

Bilagor

  • utsid008.jpg
    utsid008.jpg
    130.8 KB · Visningar: 412
  • utsid009.jpg
    utsid009.jpg
    104.7 KB · Visningar: 375
  • utsid010.jpg
    utsid010.jpg
    78.8 KB · Visningar: 343
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.