Längden på långsfärdsskridskostavarna?

letade efter gamla länkar...

det jag kunde se om stavar är att någon föreslog slalomstavar plus 10 cm. Jag undrar om det finns någon tumregel. Om jag inte minns fel så fanns det en regel för skidor att stavarna skulle gå till armhålorna. Finns det något liknande för långfärdskridskostavar?
 
Stavlängd??

Enligt min erf inte längre än axelhöjd. Utöver detta tycker jag att man bör skaffa sig en bra åkteknik och iskunskap, skaffa en bra pik. Stavning passar bäst i stark motvind. Som jag tycker, är det alldeles för många som åker och "sprätter" med sina stavar.

Blasse W
 
Re: Stavlängd??

blasse w; sa:
Enligt min erf inte längre än axelhöjd. Utöver detta tycker jag att man bör skaffa sig en bra åkteknik och iskunskap, skaffa en bra pik. Stavning passar bäst i stark motvind. Som jag tycker, är det alldeles för många som åker och "sprätter" med sina stavar.

Blasse W

"Sprätter och sprätter"....
Tycker det är rätt skönt att använda överkroppen lite mer ibland. Fryser man om händerna får man igång lite cirkulation där mm.

/J
 
Gärna "flera" längder

Det finns som ses i tråden jag länkade till ovan oerhört många krav och åsikter kring pikar. Det är ofta bra att ha flera handtag på piken.

Det lägre handtaget är lättare att pika med då det ger bättre balans och bättre styrning av piken framför allt när man pikar i farten.

Thure
 
Jörgen, du har rätt, men nu tänkte jag mest på "sprättandet" under turer med många deltagare, pluss, att med en pik skaffar man sig lite iskunskap.
Dessutom är det lättare att få en bättre och effektivare åkteknik. Min pik sedan ett antal år har tre olika höjder på handtagen, funkar utmärkt att både pika och staka med.

Blasse w
 
LÅNGA dubbelpikar

Magnus212; sa:
Har fått stavar i julklapp och undrar hur långa de skall vara för långfärdsskridskor?

Hej Magnus!
Antar att du menar dubbelispikar och inte stavar. Jag har haft Pikmakarns pikar med tre olika grepp och det var helt onödigt. Nu har jag hans billigaste modell som kostar 600 kr och som jag tycker är de bästa. Bara ett handtag i rätt höjd och lättare.

De jag hade tidigare blev bara onödigt tunga. Enligt pikmakaren skulle piken vara så lång att armen skulle vara i 90 graders vinkel när man stod på sina skridskor. Det stämmer om man ENBART ska använda staven för att pika med. Dessutom var mellangreppet som passade att använda för det mesta inte lika bra som pikgrppet, som istället gav en för kort stav till något annat än att just pika med. Jag och många med mig använder pikarna för att aktivera överkroppen och för att hålla farten uppe i motvind. Därmed blir det mer som en skidstav de används än som pikar och därmed ska längden vara anpassad för detta (om det är så de används).

Mitt råd är då att de ska vara till armhålan på användaren när personen står på sina skidskor. Är de kortare är de värdelösa att använda för att få fart i även i hård motvind. Du kanske frågar dig om det går bra att pika med en längre stav, och svaret är ja, det går alldeles utmärkt.

Problemet med folk som viftar med pikarna är det gamla vanliga. Det handlar om att de inblandade inte kommunicerar. Ska man åka tågkörning i hård motvind är man en idiot om man stakar för då omöjligör man att någon kan lägga sig och ta rygg tätt bakom. Men är det inte det som gäller ska man inte veva med pikarna för högt utan försöka hålla dem längs isen så gott det går. Sen är det frågan om man ska lägga sig så tätt bakom en annan åkare utan att tala om det. Jag gillar i alla fall inte när någon ligger så nära att jag kan nå dem med pikarna (oavsett om jag använder dem eller ej) för i normal fart hinner inte någon väja om jag skulle plötsligt skulle ramla och jag längtar inte efter att bli överkörd. Så det kanske är bra att sprätta lite...

Lycka till med pikvalet och välj långa pikar. I värsta fall får du ljuga för den gode Måns (Pikmakarn) om du handlar direkt av honom att du köper åt en längre kompis.

Lycka till med pikvalet.
 
Om man kan åka skridsko behövs inga stavar, bara ultralätt och kort pik. Det är annan sak om man vill stava som motion.
 
En fråga till Pekka

Kör du också på skärgårds- och havsisar?

Min erfarenhet är att denna miljö i allmänhet kräver mycket mera pikande än sötvattensisar, som är lättare att "genomskåda". Kort pik är säkert bra, men det låter jobbigt om man ska pika sig över en fjärd med ständigt skiftande istjocklek.

Alltså: Jag tror inte det finns EN lösning utan man bör kunna anpassa utrustningen efter vad man ska ut på för typ av aktivitet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Hur stor betydelse har längden på löshälsskridkor? Långfärdskridsko 6
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...