Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova

Några ytterligare tips. Efter vattendelaren i Sarvesvagge väljer du norra sidan av vattendraget på väg mot Niejdariehpvagge, och bäst chans till tältplatser hittar du kring entren till Niejdariehpvagge. Jag har lagt med några bilder som ger dig en överblick. Den första är utsikt mot SÖ och Sarvesvagge från Niejdariehpvagge. Den andra visar Sarvesvagge mot öster från ungefär samma punkt. Den sista bilden visar hur det ser ut kring vattendelaren i Niejdariehpvagge.

Vad gäller vadet vid Tjåggnårisjåhhkå så kan du ha tur om snöbryggan ligger kvar i Juli. Jag har vadat det vattendraget i slutet av Juli men även gått över på snöbrygga så sent som 5/8 den sena sommaren 2017. När vi vadade försökte jag först vid stigen där de märkt ut vadet med rösen, men efter försök vände jag då det inte kändes säkert mht vattendjup och strömkrafter. Då skall sägas att min dotter som var med är kortare än mig, och har jag svårt att hantera strömkrafterna går vattnet upp till midjan på henne.
Vi hittade istället en säkrare vadplats några 100m nedströms där jokken bildar två strömfåror (en mindre och en större) med ett sandrev i mitten.
Bedömer du vadet som osäkert finns alltid möjligheten att ta sig ner till svämkäglan där jokken rinner ut i Rapajåhkkå och ta sig över säkert där. Sista bilden visar vadstället vi valde för att ta oss över Tjåggnårisjåhkkå.

Tack för bra info!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...