Dags för en lång nationell led?

Ensamhet

Vill man gå ensam längs Kungsleden är det just nu (nov-jan) ett bra läge, ni behöver inte trängas, du kan inte betala med kreditkort, det finns inga öppna stugor, ofta finns det ett nödutrymme du kan övernatta i men det blir rätt spartanskt.
 
Att begränsa Allemansrätten är inte på bordet enligt mig. Det är den som gör att du kan ta ut hunden i skogsdungen. Kicka ut ungarna ur huset och ta skidorna på vintern. Tar du bort allemansrätten är all mark utanför vägen förbjuden och du får campa i trädgården.
Däremot skulle jag kunna se anställda som ser till att allemansrätten efterlevs och bötfäller nerskräpare och de som fäller träd olovligt.
En nationell led skulle istället kunna ta formen att länka ihop existerande leder och bygga nya där det inte finns.
 
Bara för att vara tydlig så har vi redan begränsningar i allemansrätten i olika områden av olika skäl. Nationalparker och naturreservat har särskilda regler som i varierande grad begränsar allemansrätten. I fågelskyddsområden råder ofta tillträdesförbud under vissa delar av året. Andra områden har restriktioner av militära skäl som Udtja naturreservat där det råder tillträdesförbud hela året.
Ett område som Laponia skulle sannolikt inte tåla en Kebnekaisefiering vad gäller besökarantal då det skulle påverka själva grundfundamentet för världsarvsbildandet. Då tror jag inte restriktioner när det gäller besökare, åtminstone vissa tider som ex under renkalvningstid under våren och försommaren, ligger långt borta.
Ville dock bara påpeka att vi har ganska många områden med olika grad av begränsningar av allemansrätten redan idag.
 
Då skulle det vara bättre att utöka eller ge ett starkare naturskydd åt dessa områden. Att ta betalt skulle bara ge kommersiella intressen att indriva mer pengar, och det skulle inte vara det bästa skyddet åt dessa områden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.