Gratis bastuplatser i landet

Två saker är viktiga för denna tråd. Jag har tänkt fara ut och cykla i sommar och jag älskar att basta.
När jag bodde i norr fanns det gratis bastus (?) att använda men här i Uppland verkar det skralt med det.

Personligen är jag mest intresserad av bastuar i nedre hälften av landet. Men tänker att en separat tråd om bastusar räcker (egentligen inte).

Mitt bidrag till detta blir 2-3 bastu som går att finna längst Råneälven mellan Råneå och Niemisel circa 4 mil norr om Luleå.
De är vedeldade och ved finna att hämta/hugga just utanför. Av dem två jag varit i finns det även övernattningsstuga i anslutning.
Bad möjligheter i älven finns på båda ställena.

Så, ös på. Låt mig inte gå bastulös I sommar!!

Sent from my A0001 using Tapatalk
 
Helt gratis är kanske ett högt krav men det finns ju ett flertal föreningar o. dyl. där det går att basta vissa datum för en mindre slant. Bastukartan.se har varit en bra resurs men den har varit nere ett tag nu, hoppas att den kommer upp igen.

Om någon utsiding är på friluftsäventyr genom södra Kronoberg så vet jag en privat bastu ca fem mil söder om Växjö som går att använda. Eftersom den är privat så lägger jag inte ut adressen här, skicka meddelande till mig för mer info.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.