Syntetiska skalkängor.

Hejsan alla glada utsidare, jag är efter några år med mina nuvarande skinkängor redo för ett nytt par skodon.

Det jag febrilt jagar efter är syntetiska(helst helt veganska) kängor.

Anledningen till att köra fritt från animalier är helt personligt och det behöver ej diskuteras vare sig skinn är bättre eller sämre. Är skorna bara syntetiska kan jag göra resterande research om lim och så själv.

Nu då till frågeställning. Många syntetiska kängor är ju mer åt det lite mjukare höga trailskorhållet, i min drömvärld kan jag hitta ngn form av syntetisk skalkänga/milt fodrad som är styv/ rejäl och snabbtorkande.
Jag reglerar hellre värme med sockar själv. Jag gillar ankelstöd.

Goretex eller inte, tja låt de lärda tvista. Kängan är tänkt för våra fjäll i alla väder -minus värsta vintern.

Jag har kikat på "arcteryx bora mid 2"
Även deras nyare känga som verkar vara ngt mer fodrad. Finns det någon med erfarenhet av den den skon i våra nordiska miljöer är det mkt intressant.

Annars tar jag glatt emot alla tips ni har, inget är fel och absolut redo att testa nya grejer. Har ni bara en syntetisk känga ni gillar så släng in ett förslag. Allt är intressant.

Tack på förhand alla härliga🙏😊
 
Jag har gått i Arc’teryx bora 2 några somrar, nu läcker innerskorna...
Så länge de var täta höll de sig torra inuti genom att innerskon kunde tas ur ytterskon och torkas så att fukten kunde komma ut genom goretexen.
Skon fungerade bra för fjällvandring, jag gick väl 3x10 dagar med dem, men de började läcka redan andra säsongen, vilket jag försökte laga med liquisole nu läcker de för mycket - jag hade förväntat mig längre hållbarhet än 30 dagar, även om jag går kanske två mil per dag.
För mig var de egentligen lite för smala i lästen, och de har en hård överkant som gav mig smärtande svullnader på smalbena. Dock fick jag inga vanliga skavsår, vilket jag lätt får annars.
Jag tänker köpa något annat märke nästa gång...
 
Reklamera.

Jag har gått i Arc’teryx bora 2 några somrar, nu läcker innerskorna... .
Jag skulle skickat tillbaka dem. Arc'teryx har lagat eller ersatt allt jag skickat in till dem, de har ju livstidsgaranti på sina produkter (vilket betyder produktens livstid, som i kängornas fall garanterat är längre än 2 år).
Har du köpt dem i butik i Sverige så får du ju enligt svensk konsumentlag hjälp dessutom från butiken.
Men denna funkar oavsett:
https://arcteryx.com/se/en/help/product-service/service-request/
 
Bora vs Acrux TR

.

Jag har kikat på "arcteryx bora mid 2"
Även deras nyare känga som verkar vara ngt mer fodrad. Finns det någon med erfarenhet av den den skon i våra nordiska miljöer är det mkt intressant.

Annars tar jag glatt emot alla tips ni har, inget är fel och absolut redo att testa nya grejer. Har ni bara en syntetisk känga ni gillar så släng in ett förslag. Allt är intressant.

Tack på förhand alla härliga🙏😊

Bora-skon är borta ur Arc'teryx sortiment, vilket jag tycker är lite synd eftersom den var ganska unik på marknaden. Ersättaren Acrux TR är klart mer traditionell, men den är sjukt lätt (550g) jämfört med mer traditionella skor. Jag har inte hunnit testa dem än då jag fortfarande nöter på mina Bora...
 
Bora-skon är borta ur Arc'teryx sortiment, vilket jag tycker är lite synd eftersom den var ganska unik på marknaden. Ersättaren Acrux TR är klart mer traditionell, men den är sjukt lätt (550g) jämfört med mer traditionella skor. Jag har inte hunnit testa dem än då jag fortfarande nöter på mina Bora...

Ja jag har hittat några återförsäljare som fortfarande har den. Hur tycker du skon ter sig i våra blöta miljöer här i norden? En sak jag tänkt på och läst delade meningar om är att skit och väta skulle leta sig in via den "plöslösa" snörningen av skalet. Kanske beror på hur väl man snörar dem. Viktigaste för mig är väl att jag tänker att de ska torka snabbt i alla fall. Tack för all input.
 
Ja jag har hittat några återförsäljare som fortfarande har den. Hur tycker du skon ter sig i våra blöta miljöer här i norden? En sak jag tänkt på och läst delade meningar om är att skit och väta skulle leta sig in via den "plöslösa" snörningen av skalet. Kanske beror på hur väl man snörar dem. Viktigaste för mig är väl att jag tänker att de ska torka snabbt i alla fall. Tack för all input.

Det är ju lite mesh under snörena som hindrar grövre smuts att ta sig in (se bifogad bild). Jag har även den låga varianten (som inte heller längre finns) och jag klarar mig ofta torrskodd när jag ska klafsa över myrar och dylikt även med dem.
 

Bilagor

  • IMG_4118.jpg
    IMG_4118.jpg
    51.3 KB · Visningar: 548

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...