Hur starka fingrar behöver man ha?

Har klättrat nu i 5 månader och min korta erfarenhet säger att man klarar sig långt på bra teknik utan starka biceps och ryggmuskulatur, men nypet i fingrarna måste man ha för att kunna hålla kvar sig medans man flyttar benen på allt över 6a typ..
 
Jag tror att det kommer destu mer man klättrar.... och ju mer du klättrar förhoppningsvis får man bättre teknik bättre uthållighet samt att man vet också hur hårt man behöver krama sönder greppen för att inte ramla ner.

Har inte klättrat så länge men specifik fingerträning tror jag inte ger så mkt... släng ett extra klätterpass ist tror jag gör mer.

Jag är väll å snuddar vid 6a å kan man klättra 7a utan å göra nått åt fingerstyrkan e ingen gladare än jag=)

Tror också att om man skiter i å träna underarmar och fingrar så lär de byggas upp i den takt sen det tar och så minskar man också skadorna, vilket jag förstår är vanligt om man skyndar för snabbt
 
skulle säga att fingerstyrkan efter teknik är det mest centrala inom klättring. Det spelar ingen roll hur stark du är i kroppen om du inte har bra teknik/fingerstyrka, du åker ner.
 
skulle säga att fingerstyrkan efter teknik är det mest centrala inom klättring. Det spelar ingen roll hur stark du är i kroppen om du inte har bra teknik/fingerstyrka, du åker ner.

Finns ett bra citat som fångar detta:

If you cannot pull
a single hard move you have
nothing to endure.
—Tony Yaniro

Absolut är det så att teknik är det viktigaste, men utan finger- och greppstyrka, så får man inte tillfälle att nyttja sin teknik. De klättrare som inte ser vitsen med specifik träning för fingerstyrka har antagligen tränat upp nödvändig styrka genom att bara klättra mycket. För egen del har jag inte tid att klättra så mycket som jag önskar (jobb, socialt liv, annan träning osv. m.m. etc.), och därför är jag ganska klen i fingrarna. För att råda viss bot på detta försöker jag träna fingerstyrka när jag är hemma. På så vis kan jag fokusera på att träna min teknik när jag är ute på klippan/isen.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keras2006 Hur tejpa fingrar? Sportklättring 2
ottander Stela fingrar Sportklättring 13
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
Sivert Vad behöver jag? Sportklättring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...