Vilsna svenskar i Mongoliet

Jag läste artikeln om de killarna som åkte till Mongoliet. Själv var jag två gånger i Mongoliet förra sommaren och kände inte igen något av det som de beskrev i artikeln (förutom det lilla positiva som till största delen lös med sin frånvaro). De verkar i mina ögon mer vara exempel på vilsna svenskar på äventyr i Asien som missförstår folk, kulturer och seder.

Jag kan inte förstå hur ett land och folk som är så vackert kan beskrivas på det sättet.

Visst, Mongoliet har sin del av korrumption och några dollar kan underlätta mycket. Men framförallt upplevde jag att de principer som fungerar bra i övriga Asien också fungerar i Mongoliet: leende, vänlighet och envishet.

Som de flesta vet är mongoler är ett av världens fattigaste folk. Gobi-öknen var den delen som drabbades värst av den svåra torka som drabbat Mongoliet. Att under den tiden bege sig med 50 kilo packning och utrustning garanterar att man får både nyfikna folk och dessutom en del tiggare. Det händer nog i de flesta fattiga länder.

Istället för att se banditer och bovar i varenda mongol, tycker jag att killarna borde ha tagit chansen att upptäcka skönheten i mongolerna, provat några av deras sju (minst!) sorters yogurt de ofta bjuder en på då man hälsar på dem i deras gerer/yurter. Att dricka jäst mjölksprit är kanske inte gott för en svensk, men om man nekar en mongol det så får man väl skylla sig själv om man blir dåligt mottagen. (Ghingis Khan-vodka är dessutom ta mig f*n den bästa vodka jag smakat! ;-)

Eller så kan de åka på resa till Norge. Det är nog tillräckligt långt bort för dem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.