Äter Kungsörn Skarv?

Tittade just på TV 1 och lokalnyheterna för Sörmland. Där diskuterades det problemet med skarv för de som fiskar gös yrkesmässigt i Hjälmaren. De har problem med att skarven skadar fisket.

Åsa Romson från miljöpartiet menade på att det skulle lösa sig när kungsörnsstammen, som skulle äta skarv, blev tillräckligt stor...

Vad jag vet om kungsörn så är det väl mer as och smärre fyrfota djur än skarv som är i farozonen.

Tyvärr hittar jag inte klippet nu på svt, hoppas att det kommer upp och länkas till!
 
Du blandar nog ihop kungsörn med havsörn? Kungsörnen är en mycket bra jägare och tar byten upp till rådjurs storlek

Havsörnen är inte alls lika bra jägare, men de kan rensa skarvkolonier på ungar, skarvföräldrar försöker aldrig försvara sina ungar på något sätt. Däremot så tar den knappst vuxna skarvar.

Skarvstammen i både Danmark och Holland har minskat kraft de senaste åren,

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=1183
 
Orsak och verkan?

Den stora faktorn i minskningarna i skarvpopulationen är interna sjukdomar. De bor trångt och har inget sinne för renlighet, jämför brunnarna i London.
 
Ja, det är med alla sannolikhet spridning av sjukdomar och parasiter som får stammen av krascha. Men det gäller alla djur som ökar kraftigt under en tid, det är sjukdomar och parasiter och inte rovdjur (eller för den delen jakt), som begränsar allt från gnagare till älgar!
 
Hmm..min sambo kikpimplade i fjol på Skalka.... Anade...woosch....en örn hade siktat in sej på gumpen..;).......

Mao allätare...:)
Då var det två örnpar som häckade i berget....mkt dun från slagna måsar på vattnet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...