Hjälp! Vilken Photoshop program?

Konstigt uttalande! Jag har använt GIMP en del men för mig kunde det inte ersätta Photoshop lika lite som Ubuntu skulle kunna ersätta Windows...

Nä, men det är som sagt var gratis att prova. Och om man tycker att det räcker så finns ju ingen anledning att slänga ut flera tusen mer "bara för att".


Vilka funktioner var det du saknade i GIMP?
 
Nä, men det är som sagt var gratis att prova. Och om man tycker att det räcker så finns ju ingen anledning att slänga ut flera tusen mer "bara för att".

Vilka funktioner var det du saknade i GIMP?


Det handlar bara om effektivitet och känsla för min del, inte så att jag saknade funktioner då det mesta jag behöver även finns i GIMP. Jag fick dock aldrig något flyt i GIMP som jag har i Photoshop när jag jobbar.

Min åsikt är allt annat än objektiv, jag är väl medveten om det. Handlar mer om tycke och smak.

Anser dock inte att man kategoriskt ska anklaga folk för att tanka hem saker från piratebay enbart för att gratisalternativ inte är intressant.
 
Eftersom du ställer frågan skulle jag rekommendera Elements.

För några år sen skull jag ha sagt samma sak. Då var det ju bara en strippad version som hade det mesta som vanligt folk behöver.
Men senast jag kollade på Elements blev jag rätt vilse, eftersom gränssnittet skilde sig en hel del från vad jag var van vid från "riktiga" Photoshop. Men det var i och för sig också några år sen.

Så om man är van vid Photoshop är det nog CS man ska gå vidare med.
 
Tack för hjälpen!

Tack för alla de seriösa svaren!!!! Förstår inte häller den pirat grejen, jag tänker köpa iaf.

Vad kommer jag att göra då?
Har under en längre tid provat en hel del gratis program men nu vill jag ha något bättre, troligen CS5 på engelska, men då köpt från Skottland för 2000-3000 kr mindre än här.

Ha det bra ;)
//Alistair

PS När jag får tid så lägger jag upp en del nya bilder, mer eller mindre behandlat av CS5!
 
Det handlar bara om effektivitet och känsla för min del, inte så att jag saknade funktioner då det mesta jag behöver även finns i GIMP. Jag fick dock aldrig något flyt i GIMP som jag har i Photoshop när jag jobbar.

Det är ju en helt annan femma, att man känner sig mer hemma i det man är van vid. Men om man nu inte har använt något program tidigare så måste det ju vara vettigare att börja med GIMP (som är gratis) än att lägga ut flera tusen. Man får ju heller inte glömma att Photoshop uppdateras, och uppdateringarna är väl knappast gratis? Så utslaget på 10 år blir kostnaden för programmet väldigt hög.


Sen är ju GIMP inte det enda gratisprogrammet. Paint.Net och Cinepaint är ju andra alternativ.

Och det finns ju betalprogram som kostar mindre än Photoshop (ex. Paintshop Pro).
 
För någon kan kanske det faktum att de flesta guider och tutorials (som det väl heter på nusvenska) som finns på nätet, i böcker och i tidskrifter är gjorda för Photoshop och Photoshop Elements vara av viss betydelse. Jag vet dock inte hur lätt det är att t ex följa videoguiderna på moderskeppet om man kör med Gimp....

Tillägg: Jag anser att även om Gimp är gratis så är Photoshop Elements för en tusenlapp också väldigt prisvärt.
 
Senast ändrad:
För någon kan kanske det faktum att de flesta guider och tutorials (som det väl heter på nusvenska) som finns på nätet, i böcker och i tidskrifter är gjorda för Photoshop och Photoshop Elements vara av viss betydelse. Jag vet dock inte hur lätt det är att t ex följa videoguiderna på moderskeppet om man kör med Gimp....

Tillägg: Jag anser att även om Gimp är gratis så är Photoshop Elements för en tusenlapp också väldigt prisvärt.

Det är faktiskt något att ta i beaktande; det finns ofantligt mycket litteratur och tips på nätet som berör photoshop. En annan aspekt är att photoshop (och cs-sviten) närmast är att betrakta som branschstandard om man vill utvecklas mer i professionell inriktning (quark xpress används väl också till viss del, men till övervägande del är det nog Adobes svit som är vanligast).

Bortsett från det så finns det en funktion som saknas i gimp som skulle göra mig tokig och det är möjligheten att spela in macron med en enkel "record-knapp". Det är en funktion som jag använder nästan varje gång jag öppnar en bild och som är väldigt tidsbesparande.
 
Bortsett från det så finns det en funktion som saknas i gimp som skulle göra mig tokig och det är möjligheten att spela in macron med en enkel "record-knapp". Det är en funktion som jag använder nästan varje gång jag öppnar en bild och som är väldigt tidsbesparande.

Till photoshop finns dessutom mängder av färdiga macron och plug-ins att ladda hem gratis eller till en viss kostnad. Hur ser detta utbud ut till Gimp?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
sheazar Hjälp att hitta bild Fototeknik 9
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1969 Hjälp! Teknisk idiot..... Fototeknik 9
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
liiini HJälp (: Fototeknik 1
liiini Snälla hjälp mig! Fototeknik 3
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
Oni Hjälp! Fototeknik 0
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Hjälp med att finna rätt fotoryggsäck Fototeknik 8
Laila HJÄLP! Fototeknik 9
lainen89 Inköp av GoPro Hero 3, vilken version? Fototeknik 3
tango Vilken hjälmkamera med GPS? Fototeknik 0
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
J-master Vilken hjälmkamera?? Fototeknik 11
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
scew Vilken skillnad!!!!!!!! Fototeknik 18
Laila Vilken kamera? Fototeknik 4
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
peppe_37 Vilken Kamera Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
igun Vilken telekonverter? Fototeknik 6
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
camoscio svenska tecken och Photoshop Elements Fototeknik 0
[Dave] Photoshop CS3 Fototeknik 9
ekis Photoshop album startar automatiskt Fototeknik 2
gosode Photoshop lärobok Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.