Är det så att

huvuddelen som visar bilder är på lyran när de fotograferar?
Eller är det så att de ski--r i vilket intryck de gör?
Eller kan det vara så att de inte känner till att de enklaste och gratis bildhanteringsprogrammen har en enkel funktion för att räta upp bilderna?
Oavsett orsaken så stör det mig och säker mången fler med lutande horisonter och sjöar, dessutom helt i onödan, förutom att det visar en brist på hyfs!

Jag var på en bildvisning med/av Pieter Ten Hoopen i höstas, makalösa foton. Han har väl ett antal "Årets....." utmärkelser i bagaget vid det här laget. Någon jag slogs av var just hur han utnyttjade en lutande horisont i många bilder. Det gav en stark dramatik och rörelse.

Det är nog en sak att lära sig att horisonten ska/bör vara rak. När man lärt sig när den inte ska vara det för att få en viss effekt har man nog kommit lite längre i sitt bildkunnande.

Mvh
Peter
 
Visst är det så att bilder kan och vinner på lutande horisont, men från avbildning till bild är det en lång väg och avbildade sjöar som rinner ut åt endera hållet stör mig..........så enkelt är det!;)
 
Det är nog en sak att lära sig att horisonten ska/bör vara rak. När man lärt sig när den inte ska vara det för att få en viss effekt har man nog kommit lite längre i sitt bildkunnande.

Exakt. När man har lärt sig regeln, förstått varför det är en regel, lärt ut regeln till andra och förstår vad som händer om man bryter den - DÅ får man bryta den. Det gäller väldigt många konstarter.
 
Eller så skiter man i alla regler och krav och gör som man själv vill, men man bör absolut fundera över varför man tycker en bild är bättre än en annan.
 
Piller

huvuddelen som visar bilder är på lyran när de fotograferar?
Eller är det så att de ski--r i vilket intryck de gör?
Eller kan det vara så att de inte känner till att de enklaste och gratis bildhanteringsprogrammen har en enkel funktion för att räta upp bilderna?
Oavsett orsaken så stör det mig och säker mången fler med lutande horisonter och sjöar, dessutom helt i onödan, förutom att det visar en brist på hyfs!

Måste finnas piller mot tvångstankar som dessa !!!
Har du pratat med din närmaste läkarstation.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.