Vilken dykdator?

Hej, jag har tänkt köpa en dykdator. Jag har förstått att Suuntos modeller är bra. De modeller som jag väljer mellan är Suunto Vyper, Suunto Spyder och den senaste modellen Suunto Stinger.

Jag undrar om det finns andra bra dykdatorer än Suunto. Dessutom undrar jag vilken Suuntos modeller som jag ska välja.

/Christer
 
Dykdatorer

Jag tycker att du ska börja med att bortse från märke och börja med att ställa dig vissa frågor.

Vilken form av dykning du ska göra?
Skall du dyka bara med luft eller dyker du även Nitrox?
Vill du ha en luftintegrerad eller ej?
Vill du ha datorn i en konsoll eller på armen?
Är det någon speciell funktion du behöver?

Luftintegreringen ser inte jag som en nödvändig funktion. Det kostar mer än det smakar. Visserligen är det jävligt fräckt (flest prylar när man dör vinner..;-) men samtidigt får du en känsligare utrustning både tekniskt men också säkerhetsmässigt. Du samlar ju mer info på ett ställe istället för att sprida felkällorna. Högtrycksslangen märker man ju knappast av ändå.

Vad det gäller konsoll eller ej fördrar jag EJ. Fördelen är ju att du alltid har den med dig när du dyker med egen utrustning. Nackdelen är att du INTE har den med dig när du inte dyker med DIN utrustning. Armdator ger mer flexibilitet t.ex. om du åker utomlands och hyr utrustning. Samtidigt är datorn lite mer utsatt om den hänger i en konsoll. Även om man ska sätta fast konsollen kan den ju lossna från sin "clip".

Vad det gäller kockorna med integrerad dator är det oftast bra, funktionella och fräcka produkter men det är en viktig sak som man måste ta hänsyn till. Byte av batterier i dykklockor kostar oftast en hel förmögenhet och har du en klocka med dator i startar datorn oftast så fort man hoppar i vattnen (även när du simmar eller badar) och då ökar kostnaderna ganska fort. Det finns roligare saker att spendera pengarna på än batterier ;-)

Personligen har jag en som inte är luftintegrerad på armen. Jag använder en Alladin Pro Nitrox. En mycket bra dator enligt min mening. Fiins med eller utan Nitrox/luftintegrering.

Av Suuntos datorer har jag bara använt Solution och det är en mkt bra dator. Finns med och utan Nitrox.

Kolla upp att du får en dator med en bra algoritm, dvs. en som ger dig säkra dyktider. Tiderna kan skilja upp VÄLDIGT mycket mellan olika märken och modeller. Info om detta hittar du i manualen.

Det här vara bara lite tips från mina erfarenheter som dykare och instruktör. Det finns givetvis andra som har skiljande åsikter kring detta men jag hoppas att du fick några svar i alla fall.

//Jonas
 
Instämmer...

Jag håller med Jonas på alla punkter!
Själv har jag i princip slitit ut en "solution" och har alltid varit mycket nöjd med den.
Nu dyker jag med "Vyper" och jag tycker att den har allt.
- En bra, säker algoritm
- Omställbar mellan luft, nitrox eller bottomtimer (om du dekodyker)
-Tydlig display med relevant information'

Personligen tycker jag inte om "klockmodellen" på dator.
Det blir mest en klumpig klocka och en svåravläst dator. Den kan ev. vara ok som backup om du planerar dekompressioner.
 
Dykdatorval

Har under åren ägt och dykt med:
-US diver Matrix,
-Alladin Pro
-Cochran nemesis 11 (luftintegrerad)
-Alladin Nitrox
-Suunto Vyper.

Suutoo Vyper är den klart överlägsnaste av alla. Har allt du behöver nu, samt tillåter dig att växa som dykare utan att du behöver byta dator. Har förutom det som nänmts ovan även ett REJÄLT minne vilket inte tex Alladin har. (Uvatec vil att du ska köpa någon dongel att spara dyken med). Och så har den ett bra bakgrundlyse som inte verka dra något batteri..
(vilket du för övrigt kan byta själv)
Valet är enkelt :)
MVH /esse
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...