Helikopterfiske i Riksgränsen?

Granbacken; sa:
Är det inte så att ökade växthuseffekten orsakar den globala uppvärmingen... Man talar om en ökad eller galloperande växthuseffekt...
Du har rätt i att de båda orden är olika begrepp men den globala uppvärmningen sker tack vare växthuseffekten.

Ja, det är den ökande växthuseffekten som leder till en global uppvärmning. Men det är inte samma sak som att säga att det är växthuseffekten som leder till uppvärmningen. Det som orsakar ökningen av växthuseffekten (borsett från en eventuell naturlig variation) är den ökande mängden växthusgaser i atmosfären.

Så växthuseffekten är inte orsaken, den är en nödvändig mekanism för livet här på jorden.

Och som David skrev så är nog en tio minuters helikoptertur inte det värsta man som enskild individ åsamkar vårat klimat. Betydligt effektivare, än att avråda folk från koptertur, vore att exempelvis lobba för att folk gick till affären för att handla istället för att ta bilen. Kanske knepigt på landsbygden, men definitivt inte i städerna.

/Jesper
 
polarhund; sa:
Betydligt effektivare, än att avråda folk från koptertur, vore att exempelvis lobba för att folk gick till affären för att handla istället för att ta bilen. Kanske knepigt på landsbygden, men definitivt inte i städerna.
Varför skulle detta rättfärdiga helikopterturen? Att någonting annat är värre? Logisk kullerbytta! Du kan inte komma ifrån att CO2/km är mångdubbelt högre för helikoptern än för bilen. Både helikopteranvändningen och bilanvändningen, eller iallafall utsläppen av växthusgaser från fordonen, måste minska. Det är inte antingen eller utan både och.
 
Stadan; sa:
polarhund; sa:
Betydligt effektivare, än att avråda folk från koptertur, vore att exempelvis lobba för att folk gick till affären för att handla istället för att ta bilen. Kanske knepigt på landsbygden, men definitivt inte i städerna.
Varför skulle detta rättfärdiga helikopterturen? Att någonting annat är värre? Logisk kullerbytta! Du kan inte komma ifrån att CO2/km är mångdubbelt högre för helikoptern än för bilen. Både helikopteranvändningen och bilanvändningen, eller iallafall utsläppen av växthusgaser från fordonen, måste minska. Det är inte antingen eller utan både och.

Jag vet inte vem som gör kullerbyttor här...

Om du läser vad jag skrev i stället för reagera instinktivt så kanske du skulle förstå vad jag menar. Den retorik du använder dig av är tyvärr bara kontraproduktiv för miljön. Du kan inte få en person att ändra alla beteenden på en gång. Man får fokusera på de beteenden som gör mest nytta. Även om co2 per km är större för helikopterturen så är antalet bilkilometer till affären så otroligt många fler att det är där du kan göra nytta i form av att lobba för ett ändrat beteende!

Hoppas du förstår min poäng nu...

/Jesper
Som går,cyklar eller åker kollektivt till vardags och på semestern tar tåget till fjällen...
 
Stadan; sa:
polarhund; sa:
Betydligt effektivare, än att avråda folk från koptertur, vore att exempelvis lobba för att folk gick till affären för att handla istället för att ta bilen. Kanske knepigt på landsbygden, men definitivt inte i städerna.
Varför skulle detta rättfärdiga helikopterturen? Att någonting annat är värre? Logisk kullerbytta! Du kan inte komma ifrån att CO2/km är mångdubbelt högre för helikoptern än för bilen. Både helikopteranvändningen och bilanvändningen, eller iallafall utsläppen av växthusgaser från fordonen, måste minska. Det är inte antingen eller utan både och.

De ca 20 minuter jag tillbringar i helikopter vartannat år eller så klarar mitt samvete. Jag har ingen bil och jag åker nästan alltid tåg på längre sträckor. Att flyga eller inte flyga helikopter har blivit något av en symbolfråga där det är okej att köra bil hundra mil eller ta flyget till sin vandring men åker man tåg 30 mil och flyger kopter tio minuter gör man en logisk kullerbytta och handlar miljöovänligt. Båtturer verkar dessutom också vara "godkända" trots att stora båtmotorer nog knappast kan beskyllas för att vara miljövänliga, åtminstone så verkar de inte orsaka lika mycket känslor som helikoptern gör. I stället för att sukta efter fjällmiljö vore det då kanske bättre att fler idkar sitt frilufsande i sin omedelbara närhet och därmed slipper långa miljökrävande transporter? Naturligtvis tycker jag inte det och jag menar, liksom polarhunden, att det finns väldigt många fler och större saker vi bör börja med. Ser jag till mitt närmaste grannskap kan jag t ex konstatera att de allra flesta använder gamla motorgräsklippare som gärna fått stå ute över vintern trots att de allra flesta skulle må bättre av att putta runt en hederlig handjagare. Jag läste nånstans en siffra på att en timmes körning med en gammal gräsklippare i utsläpp motsvarar sträckan Luleå-Sthlm med en modern bil. Jag vet inte om det stämmer, men jag tycker det indikerar att man ofta silar mygg och sväljer kameler.
 
Bra!

Håller med dig David....Skönt att slippa ordbajseriet här där ingen lyssnar och alla bara vill ha rätt.Själv så väljer jag att vara lycklig och fiska med eller utan helikopter istället för att jag alltid måste ha rätt...Skit fiske på er alla!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
divadiva helikopterfiske Fiske 0
nille123 Fisk vid Riksgränsen Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...