vattenrening?

Hej. Är det någon som kan nån länk till någon sida där man kan lära sig allt om hur man renar vatten i fjärran länder? Koka, filter kemikalier osv. /Gustav
 
realout; sa:
Hej. Är det någon som kan nån länk till någon sida där man kan lära sig allt om hur man renar vatten i fjärran länder? Koka, filter kemikalier osv. /Gustav

http://www.google.com
testa sök på water prification
där finns mycket.

sedan finns det en del böcker man kan läsa/köpa som behandlar uteliv och däribland vattenrening.

personligen förordar jag både filter och kemisk rening.

lycka till
 
Jod ?

Tja
Snackade med Stellan som cyklade Nordkap->Sydafrika (jo vet att han bröt).. Han använder Jod, fler som använder detta, risker ? Men så länge det är ofarligt så sparar det ju mycket arbete att bara blanda i lite jod ..
 
Re: Jod ?

Albertsson; sa:
Tja
Snackade med Stellan som cyklade Nordkap->Sydafrika (jo vet att han bröt).. Han använder Jod, fler som använder detta, risker ? Men så länge det är ofarligt så sparar det ju mycket arbete att bara blanda i lite jod ..

både ja o nej, det finns de som är överkänsliga mot det. de bör undvika jod. sedan så dödar väl inte jodet bakterier och protozoer utan det inaktiverar väl (om inte jag är helt ute o cyklar.)
sedan finns det en annan nackdel med kemisk preparering av vattnet, och det är att kemisk rening endast dödar/oskadliggör bakterier osv, du får inte bort dem från det du dricker och inte heller får du bort skadliga/smaksättande ämnen som asbest mm.

Därav så vill jag använda filter med en aktivkolkärna för att få bort det mesta och sedan kemisk behandling av vattnet för att rensa bort den sista biten (fria virus osv).

Hade jag haft pengar och tid nog så hade jag nog satsat på ett omvänd osmos filter typ katadyns survivor-35, men de kostar en hel del och de tar lång tid att göra en liter vatten i jämförelse med de andra metoderna men har andra fördelar som att kunna göra sötvatten av saltvatten. men tills vidare nöjer jag mig med ett MSR miniworks och efterbehandling med aquacare.

annars om man har mycket bränsle så är det ju bara att koka vattnet. så dör bakterier osv.

lycka till
 
Re: Jod ?

Albertsson; sa:
Tja
Snackade med Stellan som cyklade Nordkap->Sydafrika (jo vet att han bröt).. Han använder Jod, fler som använder detta, risker ?

Jod är svjv det enda sättet att oskadligöra cesium, om man till exempel dricker lakvatten från Tjernobyl. Har man överskott på jod pinkar man ut cesiumet.
 
Ett praktiskt tips...

...är att undvika filter av typ Katadyn då vattnet innehåller små partiklar, vilket ofta är fallet. Katadyn fungerar inte i dessa miljöer, filtret sätter igen.

Kemisk rening av vatten fungerar oftast väldigt bra, där jod nästan är smakfri medan t.ex. Puritabs (klortabletter) sätter sin smak på det mesta. Skillnaden är att jod är färskvara (bryts ner i ljus) medan typ Puritabs klarar sig betydligt längre.

Vänligen
/Marco
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fahlander Expedition Vittfarne - Vattenrening Expeditioner 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.