fiske i svenske nationalparker?????

crazy; sa:
Raskesven; sa:
När bara en liten grupp som samebyn kan nyttja området för husbehovsfiske hålls påverkan på en låg nivå.


Raskesven

Det där stämmer inte enligt forkning. Nätfisket har förstört fisket på många håll. Orsakerna är de effektivare nät som kom på 70-talet.

Det fungerar aldrig att komersialisera så sköra vatten som är däruppe. Samerna drar upp tonvis med fisk varje är. Idioter.
Ok, jag borde skrivit: När bara en liten grupp som samebyn kan nyttja området för husbehovsfiske hålls påverkan på en lägre nivå än om dessutom allmänheten skulle tillkomma, ceteris paribus.

Raskesven
 
crazy; sa:
Jag tjuvfiskar också ibland men kör ofta catch and release (vilket jag inte tänker diskutera huruvida det är humant eller inte).

Humant och humant.. fiskalt är det väl åtminstone, tycker nog samerna iaf. :p

(Liten ordvits men även liite allvar.)
 
Raskesven; sa:
Ok, jag borde skrivit: När bara en liten grupp som samebyn kan nyttja området för husbehovsfiske hålls påverkan på en lägre nivå än om dessutom allmänheten skulle tillkomma, ceteris paribus.

Raskesven

Nä nä. Problemet är att Samerna inte fiskar för "husbehov" utan även säljer fisken. Vi pratar om typ 100 ton om året. Allmänfisket påverkar också men knappast i samma utsrräckning. Det går väl att jämföra med östersjön. Industrifiske kontra vanligt fiske även om jämförelsen inte är likvärdig.

Jag har själv läst fångstrapporter från de stora sjöarna i padejlanta. Fångsten är bara 1/3 av vad den var på sextio-talet.
 
Mepps; sa:
crazy; sa:
Ta och tjuvfiska i Norge i stället.

Jag tjuvfiskar också
Sorry om jag tog bort lite av ditt inlägg. Men nu ser det ju riktigt skojigt ut! :)

lol

Till skillnade från de flesta andra små svennson så vågar jag stå för det jag gör. Hur många kan ärligt påstå att de aldrig tjuvfiskat?

Jag åker inte upp för att tjuvfiska. Jag köper fiskekort där pengarna går till Samerna och om nu något vatten där man inte får fiska kommer i min väg kanske jag tar ett par kast innan läggdags.

Man kan vara pargrafryttare eller moralist. De som tillhör de förstnämda brukar sällan vara speciellt nyanserade. Världen är inte platt eller fyrkantig.
 
crazy; sa:
Nä nä. Problemet är att Samerna inte fiskar för "husbehov" utan även säljer fisken. Vi pratar om typ 100 ton om året. Allmänfisket påverkar också men knappast i samma utsrräckning. Det går väl att jämföra med östersjön. Industrifiske kontra vanligt fiske även om jämförelsen inte är likvärdig.

Jag har själv läst fångstrapporter från de stora sjöarna i padejlanta. Fångsten är bara 1/3 av vad den var på sextio-talet.
Någon måste ju fylla upp butikerna med fisk också!

Du glömmer vattenkraftverk, försurningar, föroreningar osv osv... Att fiskbeståndet är sämre än det var på 60-talet gäller hela världen.. eller har ni bättre fiske söderut? Om vi inte räknar inplanterad regnbåge osv. :)
 
crazy; sa:
Man kan vara pargrafryttare eller moralist. De som tillhör de förstnämda brukar sällan vara speciellt nyanserade. Världen är inte platt eller fyrkantig.
Inte platt eller fyrkantig ännu iallafall, men jag blir inte ett snäpp förvånad ifall den blir det..
 
crazy; sa:
.....
Jag har själv läst fångstrapporter från de stora sjöarna i padejlanta. Fångsten är bara 1/3 av vad den var på sextio-talet.
Här finns en rapport från Fiskeriverket om fiskets påverkan på fiskebestånden i fjällen.

http://www.fiskeriverket.se/miljofragor/pdf/Delrapport_fjaellen_2004.pdf

Rapporten ger en bra historieskrivning över fjällfiskets utveckling. En slutsats som dras är att de senaste decennierna har det gått mer och mer mot överfiske relativt de biologiska förutsättningarna. Det är stor skillnad i demografisk sammansättning i fiskebestånden när fredade vatten jämförs med tillåtna.

En kraftigt minskad genomsnittsvikt verkar standard när utvecklingen för fiskebestånden studeras. Många hävdar sin "rätt" till husbehovsfiske. Nätproblemet du tog upp verkar stort. Nätens tillåtna djup och längd borde reduceras och maskstorleken borde åter ökas. Men även sportfisket har visat sig ge en icke negligerbar effekt, i dagens situation. Downhill alltså.

Raskesven
 
Mepps; sa:
Du glömmer vattenkraftverk, försurningar, föroreningar osv osv... Att fiskbeståndet är sämre än det var på 60-talet gäller hela världen.. eller har ni bättre fiske söderut? Om vi inte räknar inplanterad regnbåge osv. :)

Hur kan jag glömma sånt. Jag har själv läst den senaste rapporten från fiskeriverket.

Försurningen är en orsak men det är mer effektiva nätfisket som är den största orsaken. Sen att konsumenterna vill ha fisk ser inte jag som ett argument för att förstöra vatten.

//
Det är nog den rapporten som raskensven hänvisar till. Kolla sidan 32 tex.
[Ändrat av crazy 2005-03-09 kl 23:38]
 
crazy; sa:
Sen att konsumenterna vill ha fisk ser inte jag som ett argument för att förstöra vatten.
Ett intressant uttalande, med tanke på att du själv tjuvfiskar.. :)

Men ok, tjuvfiskare eller inte. Du har delvis rätt. Nätfiske kan -eventuellt- vara skadligt för fiskebeståndet. Det beror på.

Men att kalla samer idioter för att de fiskar med nät och förstör vatten blir bara dumt. Den stora listan över döda sjöar hittar du inte där samerna fiskar! Och hittar du sjöar som är förstörda i fjällen så är det inte enbart för att samerna nätfiskar. Och om de är så förstörda, varför tjuvfiskar du? Det gör ju isåfall knappast situationen bättre..
 
Under en höstvandring i norra Jämtland för ett par år sedan, när det var fredningstid för öringen, kom vi fram till ett vattendrag vi tänkt följa fram till en sjö, en några 100 meter lång lugn strömsträcka mellan två sjöar, och sen runt sjön i sunkig mark och vidare. På andra sidan såg vi tre äldre herrar. En satt i en båt och han rodde över till oss och erbjöd oss skjuts över. Tacksamma accepterade vi.

När vi var över på andra sidan såg vi att de nätat av hela mynningen på strömdraget, mycket fisk var redan upptagen och helt tydligt tjyvfiskade de, "husbehovsfiske" säger en och alla flinar. Vad gör man i det läget? Vi hade nyss fått hjälp av dem, vi befann oss långt ute i busken och det hade bara varit otrevligt att dra igång något. Anmäla dem när vi 3-4 dygn senare var vid slutmålet? Verkade helt meningslöst. Vi struntade i det hela. Tilläggas kan att det var svenskar, som inte var samer. Båda grupperna är nog lika goda kålsupare.

Människor är lite konstiga. Gubbarna vi stötte på var väl inte beroende av att fisktillgången där skulle vara god även i framtiden. Men även i vatten där endast en grupp har ägarrollen, rättigheten till vattnet, som t.ex samerna i Vastenjaure, verkar uttaget för stort. Man tycker att om en grupp vet att deras eget beteende bäddar för hur de själva ska ha det i framtiden, borde det hållas någon sorts balans. Men grenen man sitter på ska nödvändigtvis sågas av.

Och t.ex samerena kanske inte litar på att de ska få ha kvar sina undantagsvatten, efter att de tappade ensamrätten på i snitt nära hälften av vattnen i mitten av 90-talet, och anpassar sitt betende efter det...?

Raskesven
 
Visst är det bedrövligt. Jag hade kanske gått tillbaka och skurit sönder näten. Min farsa gjorde det en gång.

Slå sönder båten är ett bättre alternativ. Jag träffade får några år sedan en snubbe som hade hittat en gömt båt vid sin favoritsjö. Jag frågade om de tog sönder båten och de hade de faktiskt gjort. Bra jobbat.

Angående Mepps förfrågan så har jag förklarat läget. Du verkar inte förstå avgrunsdsskillnader i moral. Med nätfiske kan du förstöra ett vatten. Vanligt tjuvfiske gör ingen skillnad förutsatt att det inte kaggfiskas eller är för många som gör det. Senast jag var uppe så fiskade jag både i vatten där man fick fiska och inte. Jag såg inte en människa på en vecka. Jag såg knapps några spår heller.

Hela problematiken är att folk inte vet hur man fiskar. Man skall släppa tillbaka de små och de stora fiskarna. Alternativt fiskar man inte alls. Kanske tar upp någon matfisk ibland. Några kaggfiskar. De vill ha "betalt" för fisket. Det är gamla normer hos medelålders verkar det som. Jag har aldrig stött på yngre med den mentaliteten även om de säker finns. Jag har dock stött på flera äldre med den mentaliteten. Gubbar som skryter om att de aldrig löst ett fiske kort. Man bävar för det man hör ibland. Nätfiskar man har man inte någon respekt för naturen. Allt handlar om respekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.