Mont Blanc

hej!
jag ska göra en expediton som ska innehålla 3st 4000 meters toppar imon 24 h däribland mont blanc, jag undrar om det är någon som har varit uppe ochkan ge mig lite råd och tips om berget? tack
\\alex
 
Hej!

Jag har varit uppe en del på berget både på sommaren och nu senast på vintern. Kan säkert svara på en del frågor. Dock skulle det underlätta om du preciserar vad du är ute efter.

Är det mt blanc du tacul, mt maudit och mt blanc du menar med de 3 topparna? Verkar vara stressigt att hinna med om du menar några andra toppar.

Har du tänkt ge dig av på sommaren eller på vintern?

/Johan
 
hej!

de stämmer bra. det är dom 3 topparna vi ska försöka gå upp på, avsluta me mont blanc.

e lite nyfiken på hur pass mkt du hade alklimatiserat dig innan. jag har varti på 6000 förut men då tog vi det lungt upp och aklimatisera på vägen. det kommer vi inte ha tid me här. i alla fall inte när vi väl börjar. vet du något bra ställe i närheten att göra de på?

vi hoppas kunna gå nu i sommar. några tips om utröstning å så? stötte du på några problem som vi borde ha i åtanke?

tack för visat intresse!

\\alex
 
När jag försökte ta mig upp på sommaren (kom inte upp pga vädret) gick jag till 3200 på en dag och gjorde sedan ett försök mot toppen dagen efter utan större problem med höjden. Dock får man vara beredd på att det är jobbigt.

Jag har aldrig gått den väg du beskriver men skulle gärna vilja göra det då den verkar vara mycket fin. Vad jag har förstått så är det vanligaste att man tar liften upp till Aguille du Midi (3800m) samt en kort vandring ner till Refuge de Cosmiques första dagen på den leden. Detta är en bemannad stuga där man får betala för att bo och kan köpa mat mm. Officiellt tror jag det är olagligt att tälta men det finns de som gör det. Andra dagen beger man sig sedan av tidigt (1 på natten eller så) för att sedan avverka topparna en efter en. Därefter är det valfritt om man går tillbaka till augille de midi eller om man tar vägen ner via grand mulets hut. Det sistnämnda är troligen roligare då man får se en annan väg. Det finns även de som gör alltihop på en dag men jag är av den åsikten att man ska ha gott om tid så att man hinner se så mycket som möjligt.

Vad gäller utrustning så behövs isyxa och stegjärn. Sedan beror det på förhållandena om man bör ha skidor, snöskor eller ingendera. Rep och selar kan bli aktuellt om glaciärerna är i sådant skick att det finns risk för glaciärsprickor. Vad det är för förhållanden får ni kolla upp innan ni ger er av. Utrustning finns att hyra i Chamonix. Vindtäta kläder som klarar en kall svensk vinterdag brukar vara tillräckligt på sommaren, om det inte blåser allt för mycket.

Är det nåt mer du undrar över är du välkommen att fråga på. Annars får du gärna meddela hur det går för er sen.

Mvh Johan

PS. La precis upp lite foton över min nyligen avklarade vintertur på Mt Blanc. Pga snöbrist gick vi upp på andra sidan berget, via tete rousse och goutier. Vi kom dock inte ända upp men vi hade ett par riktigt fina dagar på berget. Adressen är http://www.rees.se
 
johre; sa:
Rep och selar kan bli aktuellt om glaciärerna är i sådant skick att det finns risk för glaciärsprickor.

Det tycker jag låter lättsinnigt. Sele och rep skall alltid användas på glaciärer ( i synnerhet på våta glacierer ) för att det finns ALLTID risk för glaciersprickor. Dessutom kan Taculs bergschrund vara rätt så svårforcerat utan dessa hjälpmedel....
 
....

om jag skall vara helt ärlig vet jag att du inte kommer lyckas... så även om du skulle fuska genom transport ner från berget...

okej Mont Blanc är inte mer än ca 4800 meter men bara för det så är det inte något man skall ta lätt på .. vilket känns som du gör med ditt tidsjagande

3 toppar på en veckan tycker jag du skall prova på

vem vet kanske ses på Mont Blanc i sommar jag skall iallafall dit igen:)
 
va?

tack för den passningen...vi alla har väl olika sätt å tillfredställa våra behov på. jag är inte orolig för hjöden i sig å jag har läst på så mkt ja kan om alla bergen. de e bla därför jag går ut här å frågar om råd å tips å möjliga faror...förstår mig inte på din negativa inställning. vet du ens hur topparna ser ut och hur långt det är emellan dom?

först ville jag börja med mont blanc och gå över till zeramtt och sen upp på matterhorn, men just nu har jag ingen att gröa det med så de får bli ett senare kapitel.

tack för svaret

\\alex
[Ändrat av Slau 2005-01-28 kl 14:12]
 
tack johan!

bitarna börjar nu falla på plats för oss. vi börjar nå gå in i hård träning för de värsta som finns är ju å misslyckas pga sin egen fysik. så får vi be till gudarna att väder blir bra också. fin sida du hade! funderar på å fixa till mig en egen om ja orkar o hinner någon dag. jag hör av mig igen om jag är nyfiken på något annat.

tack!

\\alex
 
testa dig

Ett hett tips (som du säkert räknat ut själv) är att köra Tacul som acklimatiserings tur. Ta tiden och kolla om ni klarar allt på runt 4 h tur och retur (annars blir det hemläxa).

När ni sedan bestiger berget andra gången kommer det gå fortare då ni redan kan vägen och är bättre acklimatiserade. Om ni vill vara lite tuffa så kör ni Tacul och Maudit som acklimatisering. Då kan ni större delen av vägen och får ett hum om ni kommer klara eran utmaning eller inte.

Angående utrustning; Packa lätt, väldigt lätt. Glöm inte repet (tur existerar inte i alpin klättring)! Du kommer stöta på brantare ispartier så du bör överväga att ta med två isyxor om du inte är av den vassare kalibern.

Slutligen måste jag fråga, vad är dina tidigare erfarenheter från alpin klättring?

Lycka till och hör av dig om du vill ha de smaskiga detaljerna...
 
...

"jag är inte orolig för hjöden i sig å jag har läst på så mkt ja kan"
gillar dom raderna ganska lätt att läsa och träna

jorrå jag vet hur topparna serut har bott i alprena verje sommar sedan 4år tillbaka.. mina meriter är inte de störta varit uppe på Mont Blanc 1gång Monte Rosa 2gånger Jungfrau, Mont Maudit, Mönch , Liskamm .. och senast förra sommren på Matterhorn som verkligen var fin klättring...

som jag skrev inte varit uppe på så många men jag tror inte på ert projekt .. hur har ni tänkt göra med en sådan sak som när solen går upp och man inte skall beträda vissa ställen på glaciärerna??

visst man kan ju göra det men bara en person som vill bevisa något och vara märkvärdig skulle göra det.. speciellt med de toppar du skrev om... ta något som ni kan klara av...

annars kanske vi tyvärr får läsa om er här på sidan ( Olycka på 24h exp) och det vill vi ju inte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.