Kamera i kyla

Fotograferar sedan länge med en digitalkamera Canon IXUS men jag har stora problem med den så fort det blir det minsta kallt. Detta trots att både kamera och extrabatteri får ligga i innerfickan.
Tacksam för tips på vad som fungerar i sträng kyla under längre tid, finns det någon digitalkamera som har tillräcklig batterikapacitet, tacksam även för tips om alternativ, dvs analog kamera (kompakt modell) som är lämplig i kylan.
 
Har själv samma problem med de digitalkamror jag har använt under vintertid. Den jag har nu har min fru sytt ett fodrat fodral till som håller värmen bättre än köpta väskor. Och givetvis har jag alltid kameran med fodral i ryggan när den inte används.

/g
 
Hej!
Jag kör med en manuell x-700, men har trots det fått problem med batt när det har varit rejält kallt.
Om man vill ha något idiotsäkert, så får man tillgå en helt manuell kamera(en som har batterioberoende slutare & ljusmätare), tyvärr så har inte sådana tillverkats på många år. Det näst bästa är en kamera som har manuell slutare, men batteriberoende ljusmätare(ex minoltas srt-101). Då kan man ju i alla fall ta kort om batteriet skulle lägga av, om man är bra på att uppskatta slutartider, men med lite träning så.. Till objektiv brukar jag köta med ett fast 28 eller 55 mm objektiv. Ju mindre rörliga delar, ju mindre problem. Gamla systemkameror är också bättre byggda än de nya budgetkamerorna i plast.
Det tråkiga är ju att de här gamla pansarvagnarna väger en del jämfört med en ny digitalkamer, dessutom så är de dyra om man skall ha ett ex hos någon fotoaffär, det blir till att leta i radannonserna, eller kanske hemma hos farfar?

//Nyman
 
I senaste utemagasinet ger några fotografer, bla Claes Grundsten, tips på vinterfotografering. Personligen har jag under kalla förhållanden mest använt Nikon FM2, som är en mycket robust mekanisk kamera som endast använder batteriet till ljusmätaren.
Nyare kamerors elektronik verkar dock palla kyla ganska bra. Batterierna däremot funkar sämre men det finns dock vissa batterityper som fungerar bättre när det är kallt.

MVH
David
 
Hmm...

per.ostlund; sa:
Fotograferar sedan länge med en digitalkamera Canon IXUS men jag har stora problem med den så fort det blir det minsta kallt. Detta trots att både kamera och extrabatteri får ligga i innerfickan.
Tacksam för tips på vad som fungerar i sträng kyla under längre tid, finns det någon digitalkamera som har tillräcklig batterikapacitet, tacksam även för tips om alternativ, dvs analog kamera (kompakt modell) som är lämplig i kylan.

Du skriver inte vilka/vilket problem du får med kameran.

Att växelvis låta kameror eller andra elektroniska/mekaniska precisionsintrument ligga i innerfickan (varmt) för att sedan tas ut i kyla (kallt) kan medföra problem.

Testa (om du inte redan gjort det) att förvara kameran i samma temp som den ska arbeta i och se till att batterierna är av den typ som tål kyla.

Mvh,

J
 
Kamerautrustning i kyla

Hej på er alla fotoentusiaster,

arbetar själv mycket i kyla då jag håller på med ett stort projekt om Arktis & Antarktis. För att få ihop bilder till några böcker så gäller det ju att utrustningen fungerar.

Att digitala kameror är sämre i kyla är ju uppenbart, själv arbetar jag endast med traditionell film, men har kameror som både är tekniska/elektroniska vidunder och grejor som är helt manuella.

Använde en Nikon F5:a och en Canon T-90 uppe på Svalbard när det var minus 35°C och det gick bra bara jag värmde batterierna emellanåt. Mina helt manuella storformatskamera 9x12 och Panoramakamera 6x17, båda med s.k Coupal-slutare fungerade också perfekt liksom en Hasselbladsutrustning.

Använder alltid Lithium-batterier. Kruxet när det blir riktigt kallt, skall till Grönland i mars där det kan vara nedåt -50°C, är att smörjmedlen i utrustningen kan börja stelna eller frysa. Min Hasselbladsutrustning kommer att smörjas om, eller snarare man kommer att minska mängden olja. Nackdelen är naturligtvis att grejorna slits hårdare då, så de måste återställas när jag kommer tillbaks igen.

Oavsett om man ska på "tok-expeditioner" eller man håller sig hemmavid, så tror jag det dröjer ett tag innan den digitala utrustningen hänger med, moderna filmbaserade kameror klarar sig oftast bra om man värmer batterierna även om de är Lithium. Kameror med Coupal-slutare brukar enligt min erfarenhet inte krångla, och manuella kameror som t.ex Nikon FM2 som väl har börjat nytillverkas igen fungerar också bra. Förmodligen gör Canons F1-grejor det också, kommer själv ha med mig en sådan till Grönland så jag hoppas i alla fall...

Erik Malm
 
Nikon

Min Nikon F100 med lithiumbatterier funkade bra ned till ca -35, när det blev kallare så gick den väldigt långsamt, men den gick. Det största problemet är kondens, tar man in kameran i tältet så kan man glömma att använda den mer innan man tinat/torkat den ordentligt.

Min FE2 funkar i kyla om man byter till 3-volts lithiumbatteri istället för knappcell. Nikon har även en lös (sladd-) batterihållare till FM och FE som man kan stoppa innanför kläderna.

Min Richo GR 10 (kompaktkamera utan zoom) fugerade bra på Svalbard om jag värmde den innaför jackan. Inga kondensproblem. Jag hade den ganska nära kroppen och tog bara ut den hastigt när det skulle fotas.

Sammantaget kan jag säga att F100 funkar bäst, eftersom man kan fota med stora vantar på. Kompakten är bra till bilder inuti tält.
 
De finns...

Nyman; sa:
Om man vill ha något idiotsäkert, så får man tillgå en helt manuell kamera(en som har batterioberoende slutare & ljusmätare), tyvärr så har inte sådana tillverkats på många år. Det näst bästa är en kamera som har manuell slutare, men batteriberoende ljusmätare(ex minoltas srt-101). Då kan man ju i alla fall ta kort om batteriet skulle lägga av, om man är bra på att uppskatta slutartider, men med lite träning så..
//Nyman

...men kostar lite. Kan rekommendera Leica M6, mekanisk, fungerar i alla väder, har oslagbar optik.
Ingen kamera för att "knäppa bilder" med, men fantastisk att fotografera med.

Mvh

Uffe
 
Se upp med gamla kameror

Det är inte helt säkert att en gammal mekanisk kamera klarar kylan. Ibland kan fetet dom är insmorda med vara gammalt och stelna. Blir det tillräckligt kallt så stelnar allt fett som inte är av mycket hög kvalitet. Detta gör att slutare eller bländare lätt fastnar. Givetvis kan man lämna in kameran och objektivet på en uppsmörjning, men det kostar en tusing, minst. Jag har testat bl.a. en Leica IIIf och ett nikonobjektiv som kärvat i kyla.

En annan nackdel med många ädre kameror är att dom använder ett tandhjul för att dra fram film. Vid kyla blir filmen skör vilket resulterar i att tandhjulen sliter sönder hålen i filmen. Inte bra... Nyare Nikon-kameror använder tandhjulet enbart för att mäta hur mycket film som har dragits igenom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...