Minneskort paj ?, hur hitta bilderna ?

Mitt minneskort SD, 4 mån gammalt på 4 gb har funkat jättebra tills nyss, då jag skulle ladda in helgturens bilder på datorn, satt kortet i läsaren på datorn, fick upp alla bilder, sedan skulle jag kopiera över dem till en nygjord mapp, det gick med 4-5 bilder som jag tog först, sen markerade jag resten och skulle föra över, då sa datorskrället att källan var ogiltig, eller det gick inte att läsa från enheten.
Jag försökte igen, likadant.
Sedan satt jag kkortet i kameran o tog sladden istället, då var kortet plötsligt tomt.
När jag kollar egenskaper så är det ca 50Mb som är utnyttjat på kortet, men dessa data kan jag inte få ut, har testat
Foto recovery genius
PC inspektor file recovery
Card recovery
och recuva.

Sista var bäst, men man får ut olika gamla bilder av de olika programmen, men inte de sista jag ville ha.
Har även kört båda partitionerna o tagit fram gamla bilder, det var skitjobbigt, men de fanns inte där heller...

Hur göra nu ?, jag har inte använt kortet mer, då jag inte vill skriva över.
 
Hej!

Med ett SanDisk CF-minne på 2 Gb som jag köpte för några år sedan så följde ett "återställningsprogram" på en liten mini-CD, som heter RescuePRO version 3,0.

Provade det programmet för några veckor sedan av nyfikenhet, men också för att jag lyckats få nån "låsning" som gjorde att jag inte fick ur några nytagna bilder ur minnet. Jag blev väldigt imponerad! Det funkade på både CF-minnen & SD-minnen. Är ditt SD-minne på 1 Mb så kommer det ockå att plockas fram bilder på sammanlagt 1 Mb... om det nu är så att du har fyllt minnet helt nån gång tidigare! Är ditt SD-minne på 2 Mb, så kommer det också fram bilder på sammanlagt 2 Mb... Om du bara har fyllt minnet fullt en enda gång tidigare, och sedan efter det bara fyllt det till hälften varje gång och sedan ändå raderat allt, så tycks de senast tagna bilderna + de "nyaste" av de gamla bilderna ändå finnas kvar för det här programmet att plocka fram!

Skriver du minnet fullt och sedan raderar allt, och därefter börjar ta nya bilder så tycks bara "början" på minnet skrivas över. Allt det gamla "på slutet" som inte skrivits över av nya bilder, verkar finnas kvar för att få tag på med det här programmet ända tills minnet fyllts ännu en gång! Jag provade på två CF-kort och flera SD-kort och det kom fram bilder som säkert var 4-5 år gamla på några minneskort, och som tydligen inte skrivits över av nya sedan dess, men däremot så var dom raderade och tomma på innehåll enligt datorns kortläsare, eller enligt kamerans bildmeny.

Jag har även testat t.ex Recuva, men det var inte ens i närheten av att hitta så mycket bilder som programmet "RescuePRO version 3,0"!

Mvh!
 
Senast ändrad:
Det första Du MÅSTE göra om Du inte redan gjort det är att sätta på skrivskyddet på kortet.
Det finns en liten plastplupp man flyttar till "skrivskyddat läge".
Efter detta kan Du testa olika recoveryprogram.
 
Det som jag har satt i samband med att minneskortet pajjar, är om man sitter och tittar på bilderna i windows. Typ roterar dem eller har "visa miniatyrer" inställt, så den lägger en sån där liten indexfil i katalogen. Man vill helst att windows ska strula så lite som möjligt på kortet. Bara läsa, helst så låter du din egen kamera stå för formateringen.
 
Hur göra nu ?, jag har inte använt kortet mer, då jag inte vill skriva över.

Hur gick det?

Fick själv fel på ett flashminne för ett par år sedan. Testade ett gäng verktyg, men det som till slut hittade bilderna var http://www.datarescue.com/

Det går att ladda hem en testversion bara för att verifiera att mjukvaran hittar filerna (du kan se thumbnails). För att läsa ut filerna behövs en betalversion om 29 USD.
 
Hur gick det?

Fick själv fel på ett flashminne för ett par år sedan. Testade ett gäng verktyg, men det som till slut hittade bilderna var http://www.datarescue.com/

Det går att ladda hem en testversion bara för att verifiera att mjukvaran hittar filerna (du kan se thumbnails). För att läsa ut filerna behövs en betalversion om 29 USD.

Jo det gick vägen, tack för att du undrade.

Jag for ner till Media Markts reklamations reparationsavdelning o var trevlig (brukar va de faktiskt) och jag fick ett kanonbemötande, de tog fram minneskortets fabrikants recoveryprogram som de hade på en cd och tog fram varenda bild som hamnat på minneskortet sen det var nytt, det var ca 1300 bilder, det tog en stund men jag åkte o handla käk så länge o när jag kom tillbaka så var de nästan klara, jag blev ombedd att köpa ett 8 GB USB minne som räckte till, och jag hade ändå tånkt o köpa ett större vartefterså jag tog ett billigt tror det kosta 170 spänn eller nåt, och de lade över bilderna på det.
Hemma så fick bilderna filnamnet Raw, jag vet inte om det brukar bli så efter en recoveryhantering.
Bilderna var perfekta, inget konstigt hade hänt med dem.
Men ett tips är ju att använda fabrikantens recoveryprogram, jag testade ca 5 st olika gratisprogram två av dem tog fra c 150 bilder, de andra inget.

De gjorde detta gratis, de frågade inte om jag hade kvitto en gång, jag kunde ju ha köpt kameran med minneskort på ett annat ställe. Men jag ser himla trovärdig ut tydligen så det funka utan strul.
Jag köpte ett par burkar pepparkakor till dem som tack, o de blev jätteglada, det var det värt.
Så ett sånt bemötande är värt mycket när man får problem, för övrigt har jag alltid fått bra hjälp, men jag brukar innan ta reda på mina rättigheter först så att jag inte står o svamlar, de där som svär o skriker åt personalen förstår jag att de inte vill hjälpa, oftast är de fel i huvet så det är inte konstigt att de har sönder grejorna med ovarsam hantering.

peter
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...