Filma på tur?

Jag är otroligt sugen på att börja filma när jag är ute på tur samt när jag fiskar men jag har inte en susning om vilka grejor som behövs.

Filmkameran? Är det klokast att ha en som spelar in på minneskort med tanke på minsta antal rörliga delar som kan gå sönder? Att spela in på band är väl passé och att spela in på dvd innebär väl större risker att något ska gå sönder, eller? Hur bra bildkvalité behövs för att göra små filmer som man kan lägga upp på youtube eller för att se tillsammans med kompisar?

Bildredigering? Vad behöver man för program för att kunna redigera filmerna? Helst inget som kostar skjortan.

Behöver man mer grejer till att börja med?
 
Ett par tips, Jag använder en JVC Everio med 30 Gb Hårddisk = 7 tim film. Den är några år på nacken nu så de nya modellerna har antagligen bättre sensor mm.

Adobe Premiere Elements kostar inte skjortan och duger gott åt min filmning.

Stefan V.
 
Jag använder en Sony DCR-SR55 som spelar in på hårddisk och klarar ca: 10 timmar i högsta kvalite. Det viktigaste, som jag tycker att en kamera bör har, är ett uttag för extern mikrofon.
Sony har en aktiv tillbehörssko för sina originaltillbehör. Kamerornas inbyggda mic är av ganska så låg kvalite och dessa är känslig för vind. På min Sony så räcker det med att man befinner sig 3 meter från kameran så har den svårt att registrera normal samtalston... Än värre blir det om det blåser, då hör man ingenting förutom "blåsljud" ... Och det är ju trist ifall ljudet bara sprakar och man inte hör nåt av vad som sägs på filmen. Speciellt om man filmat nåt som aldrig går att göra om eller kommer igen... Jag har råkat ut för det när jag filmat med min kompaktkamera så det är mycket därför som jag istället skaffade filmkameran. På den så har jag en extra mic som jag sydde en päls till och det blir en otrolig skillnad... Jag använder dessutom en vidvinkellins.

Ett litet stativ är att rekomendera. Är man själv när man är ute på tur eller fiskar så är det ett måste.

För att redigera sin film så finns det massor utav bra program att köpa men jag använder det billigaste och enklaste, jag ska ju bara klippa bort sånt som jag inte vill ha med och sätta ihop olika scener. Jag kör med Windows Movie Maker, det är gratis och finns i datorn, det duger gott...

Kolla en tidigare tråd här i Fototeknik som heter Ljud och bildkvalite
 
Ska kolla lite kameror nu efter tipsen.
Ser att jag har Windows Movie Maker på min dator också, har inte sett det tidigare.......:)
 
Lite som xtrem är inne på så ska man absolut inte underskatta ljudkvalitén. De flesta fokuserar bara på bildkvalitén. Att det finns en ingång för extern mikrofon är alltså ett hett tips. Sedan ska du givetvis investera i en extern mikrofon också. En annan grej som jag skulle rekommendera är att det finns firewire 1334-uttag som både tillåter överföring in och ut (alla datorer kan ju inte läsa minneskort).

Jag har erfarenhet av kameror med band, skiva och minneskort. Minneskortfunktion är smidigt när tekniken väl fungerar ;)

Andra tips på kompletterande utrustning är ett extrabatteri, helst det största som finns. Ute i det fria så är ju laddningsmöjligheterna begränsade och dessutom går det mer batteri om det är kyligt. Du kan också köpa alternativ göra någon form av regnskydd. Vi pratar inte vattentäta grejer, men mest för att kunna filma även om det duggregnar lite grann. En vanlig fryspåse med anpassat hål (med "inbyggt" gummiband för tätning) för objektivet fungerar ypperligt. Enkelt, billigt och väger ingenting. Det regnskydd jag köpte till min kamera för över 1000 kr har jag aldrig använt ;)

Stativ, vidvinkelobjektiv (om det går att sätta på) och Windows Movie Maker är andra bra tips som du redan har fått. WMM fungerar om du bara har tänkt dig att redigera lite för hemmabruk och youtube.

Mvh /Joel
 
Vanlig digital kompaktkamera ska inte underskattas, bra bildkvalité, liten i fickan och oftast vidvinkel. Kostar i regel betydligt mindre också, om du bara vill testa att komma igång innan du investerar på allvar (kameror har en förmåga att rasa snabbt i andrahandsvärde).

Jag filmar massor med en Panasonic Lumix DMC-FX8 men även Canon Ixus är ganska trevliga.

Stativ och Windows Movie Maker tar dig långt.
 
Filmkameran? Är det klokast att ha en som spelar in på minneskort med tanke på minsta antal rörliga delar som kan gå sönder? Att spela in på band är väl passé och att spela in på dvd innebär väl större risker att något ska gå sönder, eller? Hur bra bildkvalité behövs för att göra små filmer som man kan lägga upp på youtube eller för att se tillsammans med kompisar?
Om man vill lägga upp på YouTube så är det nog ingen mening att lägga för mycket pengar på en superbra videokamera, YouTubes konverteringsprocess förstör rätt mycket av bildkvaliteten.

Bildredigering? Vad behöver man för program för att kunna redigera filmerna? Helst inget som kostar skjortan.
Det finns gott om fria videoredigeringsprogram, t.ex. Cinelerra eller LiVES. Jag har inte någon erfarenhet av dem själv.
 
I den

här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53219 kan du få bra info om fördel/nackdel med olika kameror för filmning. numera har YouTube mycket bättre kvalitet och det finns andra HD-alternativ om man vill lägga ut sin film på nätet.

Skulle nog i dina kläder välja en kompaktkamera för stillbild fast med filmfunktion i HD och vettig ljudkvalitet.

Men vilken???

Thure
 
Den bästa kompakt digitalkameran för tillfället (för ett vettigt pris) torde vara panasonic LX3, som dessutom har HD video och vettigt ljud (dock ingen extern ingång). Gå in o kolla på dpreview.com

Är lite inne på att tom sälja min systemkamera för att köpa den istället (nån som är sugen på en canon 450d?).

/Petri
 
Panasonic TZ7

Som jag skrev i en annan tråd nyligen, Panasonic TZ7 ser väldigt intressant ut:

TZ7 har inte släppts än, den "annonserades" 27:e januari eller så. Panasonic har egna testbilder här: http://panasonic.net/avc/lumix/gallery/models/tz7_zs3.html

Föregångaren TZ5 kunde zooma medan man filmade, men tydligen hängde inte alltid fokusen med då. Här finns en detaljerad recension av den: http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/

Nya TZ7 kan använda hela sitt zoomomfång medan man filmar.

Optiken motsvarar 25-300 mm, vilket är i princip vad man kan behöva på en kamera. Jag tycker zoomomfånget är motiverat. Men ska man hålla sig i ena änden föredrar jag helt klart vidvinkel.


F.ö. har jag personligen ruttnat på YouTube och använder http://vimeo.com/ istället. I gratispaketet får man ladda upp en HD-film per vecka (och max 500 MB) men för bara $60 får man ladda upp väldigt mycket mer.

La upp en 33 minuter lång film från 2006 idag, filmad uteslutande med en Canon Ixus (i 320 x 240 så kvalitén är inte den bästa med dagens mått mätt): http://vimeo.com/3554313
 
Visserligen en gammal tråd, så inköp kanske är gjort vid det här laget... Kan bara rekommendera filmning rent allmänt som dokumentationsform. Speciellt kul eftersom man får med även ljud på köpet! Klokt som sagts redan i flera inlägg att börja med en vanlig digitalkamera för att känna sig fram, om man nu har en sådan som kan filma vill säga. Kan ju vara onödigt att köpa en videokamera som sedan kanske bara blir liggande. Jag tänkte köpa en videokamera här om året men behövde samtidigt en systemkamera, jag köpte en Nikon D90, som ju kan filma, och nu har jag ingen tanke på videokamera längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Totteman Filma i fjällen + 3 dagars löpning, kameraval? Fototeknik 7
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...