Djuprekord med luft??

rekommendationen är att inte överstiga 1,4 ata.. det är ingen risk innan 1,6ata, det är en säkerhetsmarginal, inget annat. 1,6 ata är vad man kallar den civilila säkerhetsnivån.. mao, hängslen, livrem osv. 2,0 ata är en absolut gräns.

när det gäller fridykning så kan man flumma hur mycket zen-teorier som helst, faktum kvarstår.. tiden under ytan är klart begränsad.. du säker med enkla övningar lätt över 4minuter, eller hur.. världsrekordet för statisk apnea är väl runt 8minuter, börjar man röra sig krymper tiden snabbt.. sedan har man en fantastisk känsla vid fridykning, det säger jag inget om, jag har många timmer i vattnet utan apparat. men det är inte samma sak. vill man ner en bit och hinna göra något vettigt så är apparatdykning det självklara valet.

Jo jag vet att det gjorts studier med ett ppo2 på 2.4ata med eanx21 som gas, med upprepad dykning, lite över 100 dyk gjordes i studien och antalet cns-hitar var få, och de som blev var inte allvarliga.

Nu pratar jag såklart aparatdykning.

Men ska man följa tabellerna så heter det att man har ett maximalt ppo2 på 1.4 respektive ett absolut ppo2 på 1.6 oavsett gasblandning. Nu har jag varken lust eller ork att ta fram mina tabeller men oavsett, om man höjer syrgashalten i vanlig luft, dvs gör en syrgasberikad luftblandning så minskar MOD i takt med mängden syrgas i blandningen.
 
med enkla övningar lätt över 4minuter, eller hur.. världsrekordet för statisk apnea är väl runt 8minuter, .


Finner detta mest komiskt, rekordet ligger på 11minuter och 34 sekunder (föregående rekord låg på 10minuter och 12 sekunder).
Svenska rekordet ligger på över 8 minuter och 43 sekunder (Ulf Dextegen)
Sen verkar du ha noll koll på fridykning och vad det går ut på så läs på lite innan du börjar klanka ner på det.

(såg du tjaffsade med en kille som va med i svenska laget i VM 2005, hehe)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fridykning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter9215 Tryck och mera luft Dykning 11
iffen5 Bli av med luft i torrdräktsben? Dykning 13
Luft Dykning 7
Luft Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.