Resa med blybälte

Hej!
Jag har ett dilemma när jag är ute och reser. Jag har varit I Egypten ett par ggr, jag brukar sportdyka lite men det blir framför allt fridykning.
När jag fridyker behöver jag ett par kilo bly, både med och utan dräkt för att känna mig avvägd och inte flyta upp. (Det måste vara mina stora lungor;-)

Hursom, hittils har jag släpat med bly, men är lite trött på det.

Är det någon som har liknande dilemma?
Har funderat på nåt mjukt bälte att fylla med sand/grus men vet inte om det räcker till.
Alternativ två är förståss att hyra/låna vikter av närmsta dykcenter.
 
Jag var i Egypten för ett par veckor sedan och betalade då ca 20kr per kilo för blyvikter.
När man snorklar/fridyker behövs det ju inte särskilt många kilo så det är ju ingen orimlig kostnad.
 
Hej!
Jag har ett dilemma när jag är ute och reser. Jag har varit I Egypten ett par ggr, jag brukar sportdyka lite men det blir framför allt fridykning.
När jag fridyker behöver jag ett par kilo bly, både med och utan dräkt för att känna mig avvägd och inte flyta upp. (Det måste vara mina stora lungor;-)

Hursom, hittils har jag släpat med bly, men är lite trött på det.

Är det någon som har liknande dilemma?
Har funderat på nåt mjukt bälte att fylla med sand/grus men vet inte om det räcker till.
Alternativ två är förståss att hyra/låna vikter av närmsta dykcenter.

Ta och hyr i Egypten, är småpengar du får punga ut med.
 
Köpte du, eller hyrde du vikterna?
Om du hyrde, var det per dag priset gällde?

Jag köpte vikterna för det priset.
Det var i en liten Egyptisk butik som sålde allt från båtmotorer till snorklar. Han hade ingen bly i butiken så han ringde in någon kille och efter vi druckit te i 10 min kom en kille med blyet. Vi fick visserligen varningen att ett Egyptiskt kilo kanske bara är 900-950 gram så i verkligheten är kilopriset kanske något högre än de 20 kr som vi betalade.
 
I Mellan Östern

är det sannorlikt billigare att ha våg i bagaget än annat. Alla är lyckliga, tjänar och lurar någon....
Men mycket charmfullt.
Jag köpte mina blyvikter i bilsukken i Damaskus, mkt billigare än i Akkaba... ca 1/5...och rätt vikt om jag nu fick tillbaka min utlånade modellvikt....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bexsse Ny dykare här! Följ min resa! Dykning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.