Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-11, 14:03
Jocka Jocka är inte uppkopplad

Vecka 29 så startar vår fjällvandring. Ska i år gå mellan KATTERJÅKK och ABISKO.
Är det någon som har fiskat i vattnen där uppe? Jag står i valet och kvalet om jag ska ta med flugspöt eller ej. Kompisen tror inte det finns fisk i sjöarna/bäckarna eftersom det ligger så pass högt 500-850 möh.
*Hur högt upp finns det fisk?
*Vart köper man fiskekort för dessa vatten?

Mvh // Joachim
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 15:22
Bulingen Bulingen är inte uppkopplad

visst finns det fisk!

Hej!
Jag har inte fiskat i just de sjöar och bäckar som ni kommer att passera, men jag kan ändå säga att visst finns det fisk på nivåerna 500-850 m.ö,h. Har fiskat på andra platser i de svenska fjällen på dessa höjder och själv fått fisk som öring och röding. Jag vet tyvärr inte om det finns någon eventuell maximal höjdgräns. Tror dock att röding kan finnas riktigt högt upp om inte vattnen är för små.
Fiskekortet jag själv köpte, kallas för "Kiruna-kortet" och täcker en otroligt massa vatten i hela Kiruna kommun! En mycket bra kartbilaga medföljer så att man enkelt kan ha koll att man fiska i "rätt" vatten. Kortet säljs på många ställen som affärer, bensinmackar, turistinfo m.m. Går att köpa som dygns- vecko- eller årskort.
Ha en fin tur!
Lars
Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 19:08
jonmatti jonmatti är inte uppkopplad

Klart spöt ska med!
Har inte fiskat i just det området, men visst lever både öring och röding på den höjden.
Det rinner en massa små bäckar ner mot torneträsks södra strand, där borde du kunna få småöringar åtminstone. Borde ju också finnas en del intressanta sjöar högre upp på fjället.
Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 20:00
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Här finns info var du kan köpa fiskekort, fiskeregler och fiskekartor.

http://www.fjallen.nu/7index.htm

Vet inte riktigt vilken väg Ni tänker gå men tänk på att i Abisko nationalpark är fiske förbjudet och en del andra vatten ovanför Abiskojaure är undantagsvatten och därmed förbjudna men det syns på kartorna vilka vatten det gäller.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:40.

Logga in

Aktuellt: Tips till helgen