Dykresa--Mexico eller Borneo?Vilket är bäst?

georg@netlimit.com (Georg)

Gäst
Hej.
Jag skall åka på en 2v dykresa i nov. och jag funderar på att åka till Mexico/Cozumel eller till Borneo.


Är det någon av er ute på nätet som vet vilken destination som är bäst av dessa två?


Tips på dykcenter i Mexico/Cozumel?


Tack på förhand.


//Georg
 
Bara dykning?

Ska du ägna två veckor åt att bara dyka???

Jag har inte varit i Mexico, så jag kan inte jämföra (men jag misstänker att det är som äpplen och päron - en smaksak). Däremot kan jag säga att det är synd att bara ägna sig åt dykning om man reser till Borneo. En bestigning av Mt Kinabalu är snudd på obligatorisk (och inte så hemskt jobbig om man tar det lugnt), liksom ett par dagar i ett läger i regnskogen. Att ha varit på Borneo utan att ha sett Orangutanger och Näsapor är nästan otänkbart, och ett besök i någon av de STORA grottorna är också givet. När jag var där dök jag först en vecka på Sipadan, och sedan gjorde jag annat i två veckor. Dykningen var naturligtvis fantastisk, av en helt annan klass än Röda Havet där jag dök senast. Det mest spektakulära var nog de talrika havssköldpaddorna och jättestora stim av Barracuda.

/Micke C.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.