Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-26, 00:04
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad

Nikkaluokta-Abisko <24 timmar

Hej tänker om några veckor promenera sträckan på nästan 11 mil under ett dygn. Tänkte höra om någon här genomfört samma sträcka på dygnet eller under och som har tips och annat som kan hjälpa mig?

Det jag är mest fundersam kring är vad jag ska ta med och äta? Jag tänkte promenera slimmat, endast en liten kånk med det absolut viktigaste, ifall vädret skiftar. Ull-underkläder, extra ull tröja, jacka, tejp, vattenflaska och mat.

Tack för synpunkter och idéer.
Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 03:05
Struntprat Struntprat är inte uppkopplad

Jag är ingen expert, men vad brukar du ha med dig när du snittar 4,6 km/h i 24h i sträck? Anar att frågan inte är helt uppriktigt ställd, men om den skulle vara det så hade mitt tips varit att pröva att gå halva sträckan på 12h ett par gånger i varierande väder och se vad som kändes nödvändigt.
Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 06:56

Citat:
Ursprungligen postat av Struntprat Visa inlägg
Jag är ingen expert, men vad brukar du ha med dig när du snittar 4,6 km/h i 24h i sträck? Anar att frågan inte är helt uppriktigt ställd, men om den skulle vara det så hade mitt tips varit att pröva att gå halva sträckan på 12h ett par gånger i varierande väder och se vad som kändes nödvändigt.
Problemet när jag gör långturer 4-9 timmar är att jag inte brukar äta någonting i princip förutom lite russin/nötter och kanske en banan. 24 timmar är givetvis en helt annan historia än de turer jag gjort hittills, varför det skulle vara intressant att få din/andras syn på vad man själv ätit på turer som dessa.
Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 07:38
thureb thureb är inte uppkopplad

Runekakor. Kanske nåt frystorkat att laga till i en STF-stuga. Ev kan du köpa mat i stuga också.

Vatten från bäckar.

Ombytesstrumpor. Beredskap för skav och inte bara fötter.

Rätt dag så klarar du det. Är nog ganska många som gjort detta.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 07:53
biznis biznis är inte uppkopplad

Gör en liten sökning på Fotrally, en tävling att konstant gå i 5 kmh, tills man är ensam kvar i tävlingen. Den går av stapeln i stockholm nu till helgen. Förra året gick vinnaren typ 88 h har jag för mig. Där kan du nog få lite tips på kost!🙂
Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 09:37

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Runekakor. Kanske nåt frystorkat att laga till i en STF-stuga. Ev kan du köpa mat i stuga också.

Vatten från bäckar.

Ombytesstrumpor. Beredskap för skav och inte bara fötter.

Rätt dag så klarar du det. Är nog ganska många som gjort detta.

Thure
Problemet är väl att det inte finns någon tid för mer riktig mat och att stanna till en längre stund. Då måste jag nästan jogga vissa delar och det hade nog krävt för mycket i dagsläget tyvärr. Strumpor givetvis! Absolut, mycket handlar om att pricka rätt väder, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av biznis Visa inlägg
Gör en liten sökning på Fotrally, en tävling att konstant gå i 5 kmh, tills man är ensam kvar i tävlingen. Den går av stapeln i stockholm nu till helgen. Förra året gick vinnaren typ 88 h har jag för mig. Där kan du nog få lite tips på kost!🙂
Bra tips, har hört talas om tävlingen tidigare, ska kolla. Tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:50.