Firning från topprepsankare

Jag är en tämligen grön klättrare, och håller mig tills vidare på topprep när jag kör utomhus.

När man har riggat ett toppankare kan man ju vilja fira från det, men det kan ibland vara knepigt att starta firningen. Ankarkarbinen ligger ju nedanför klippkanten, och man måste själv ner så man har den ovanför bromsen/åttan innan man är i position att starta firningen. Ibland är det förstås bara att kliva ner dit, men om utsteget är knepigt kan det kännas rätt osäkert att komma i position.

Mina egna ideer:
a) Jag håller i de slingor/rep som tillhör toppankaret och backar ner tills backup-prusiken i benslingan låser. Hoppas jag satte den korrekt, så att den verkligen låser...
b) Jag riggar ett simpelt system att starta firningen på (t ex en statisk repstump med HMS-knut), och firar ner på det tills jag är i rätt position för det ordinarie systemet (som också är inkopplat från början). Då kopplar jag loss från startsystemet, eller firar helt enkelt av från det.

Kommentarer? Bättre ideer? Gå ner istället?

De flesta på det här forumet har väl passerat topprepsstadiet, men ni kanske har några tips från den tiden ;-)

/ Lennart
 
Gå ner

Hej!

Jag föredrar att går ner. Av den enkla anledningen att firningar alltid innefattar ett sort riskmoment.

Om det nödvändigtvis ska firas kan man (om man har ett) sätta ett separat rep bredvid som startar högre upp. Då får man en bekvämare och säkrare start på firningen.

Lycka till!

/Örjan :)
 
Firning farligt?

Jo, man hör ofta att firning är relativt riskabelt. Men då handlar det väl om osäkra firningspunkter, eller flerlängdsfirningar då ytterligare ett antal otrevligheter kan inträffa.

Firning från ett bombsäkert toppankare (med stoppknop på repet, och backup-prusik) borde inte vara mycket farligare än själva topprepsklättringen, som ju anses rätt riskfri.

/ Lennart
 
Firning kontra gå ned!

Hej

Att firning är klättringens största riskmoment borde väl varje klättrare som genomgått någon sorts utbildning känna till. De flesta olyckor som inträffar i samband med detta beror inte på att ankaret lossat eller att firningspunkten varit bristfällig. Ofta handlar det om att man kanske klättrat en hel dag, är trött, har ätit eller druckit dåligt eller andra omständigheter som gör att man förlorar omdömet. Flera olyckor har hänt för att man firat ur repet, dvs glömt slå stoppknut på firningsrepet, glömt låsa karbinen i selen eller helt enkelt på annat sätt slarvat med säkerhetsrutinerna. Om du är osäker så använd prusik som komplement till åttan eller ATC:n

Kan man gå ner utan alltför mycket besvär så gör det!!

Anders
 
Jag håller definitivt med om att det kan vara läskigt att komma ner under ankaret, men om allt sitter som det skall och man är säker på sin sak så tycker inte jag det är farligt att ta ett litet hopp ner eller fall om man vill kalla det så.
MEN då måste man vara säker på sin sak och definitivt ha en extra säkerhet som en prusikknut t.ex.
Kan man gå ner är det givetvis det säkraste.
 
Mmm..

Jag brukar göra så att jag tar upp repet som det skall firas i och klipper i mig. Sedan håller jag i stanplatsslingorna och går sakta o säkert baklänges tills jag fått sträckt över allt och balans. Sen är det bara o fira.(i början är det alltid läskigt att fira)..men som de flesta sagt glöm INTE att knyta ihop repändorna. Man kan också knyta en knop på vardera repände för att slippa tvinning av repet.
Vill man ha det extra säkert kan man ha någon som står nere och håller i repet, skulle firaren tappa kontrollen så behöver den där nere bara dra i repet för att få stopp på firaren.
 
Åttaknut under dig

Att gå ner är alltid säkrast (om lämplig!!! nedstigningsled finns). En lösning jag nyss testat och som verkar funka bra är att göra en åttaknut en lagom bit ner på firningsrepet, fäst därefter denna i selen med en skruvis som backup om du skulle tappa taget under första momentet (att ta sig ned till sträckt firningsrep).
När du fått sträck i repet så att repbromsen verkar, använd din fria hand (och dina tänder) till att klippa ur och knyta upp åttaknuten. (Gör knuten löst!)
Om du firar på dubbelt rep, vilket väl är det vanligaste, glöm då inte att åttaknuten skall göras med båda repen !

Ett annat alternativ är att sätta en slinga mellan selen och repets fästpunkt, lagom lång för att inte ta emot innan du får det eftersträvade sträcket i repet.

En prusik som backup under firningen är nog väl, men jag skulle inte lita på att den tar emot om jag faller en bit innan den belastas.
 
En nackdel med prusikknuten är att om man tar ett fall i den så kan den dras åt väldigt hårt och liksom bränna in i repet vilket gör att man är fast på klippan, detta hände en kompis till mig och vi hade problem med att få ner han.
Det gick bra till slut men det tog ca 45 minuter i myggrikt område.
Idén med åttan på repet var intressant.
 
Fall i standplatsen

Hej igen!

Hur stor blir fångrycket i standplatsen om man faller till exempel 1 meter innan åttan/prusik har börjat att verka på repet?

Antag att man satt prusiken omedelbart under karbinerna som repet löper genom. Då kan man inte räkna med att få någon elasticitet ifrån repet vid ett fall. Således blir fallet tämligen stumt rakt i standplatsens slingor/bultar/kilar/friends.

Fångrycket i standplatsen kan bli en bra bit över 1500 daN då din sele antaligen också går sönder.

Petzl har en fin fallsimulator på nätet: http://www.petzl.com
Fungerar bäst med Internet Explorer.
Provkör med ett statiskt rep och fall rakt i standplatsen och se vad som händer...


Lycka till!

/Örjan :)
 
Bränd prusik

En liten varning; precis som Jimmy säger i sitt inlägg blir en prusik varm vid ett fall, detta gäller även repet, energin från fallet omvandlas nämligen till värme. Repet och prusiken tar skada om värmen blir tillräckligt hög, hållfastheten minskar drastiskt och prusiken brister i värsta fall. ( fortare än man tror är möjligt, därför ska man t ex inte frestas att "klogga" med en prusik som enda säkring! )
Jag tror att Jimmys polare hade tur... En fråga; vad hände med repet? Kasserades det?
Om jag förstått Örjans inlägg rätt så skulle jag säga att problemet inte är ett fall i standplatsen utan ett fall i prusiksnöret och det går av rätt fort...
Ciao!
 
Farligt att gå ner!

Bara för att retas lite kan jag nämna att det i absoluta tal mätt förmodligen är farligare att gå ned än att fira sig ner. Detta beror naturligtvis på att fler personer går omkring på klippor än vad som firar. Slutsats, fundera en eller två gånger om det verkligen går att ta sig ned där du tänkt, att gå ännu en större omväg kanske ändå betalar sig (du får behålla livet). Jag såg nämligen något som skrämde mig ute på klippan i Kristi himmelfärdshelgen. Det var en tjej som klättrade ner en nedstigningsled som jag hade klassat som en 2:a led, mycket enkel men man borde inte falla. Det som komplicerade det hela var att hon hade ett slarvigt coilat rep på ryggen som hängde ned ända till hennes fötter. Sätt in en fot i en sån slinga på nedstigningsleden och ... Sista alternativet är firning, som med beskrivna metoder borde gå att göra säker.

Nu hamnade jag visst lite offtrack, tillbaks till diskussionen kring det praktiska. Jag tror att metoden med åttaknut borde lösa det mesta. Kombinerar man åttan med prusiken så löser man både ev. avbränningar av prusiken och så sitter knuten en bit ner på det elastiska repet varför man klarar belastningar på sig själv och ankare också. Har jag uppfattat det riktigt?

En annan tanke är att man kanske inte upplever problemet med att det är långt ned till slutet på ankaret om man riggar bara för att fira. Då spelar ankarets höjd mindre roll. Däremot om man, som upphovsmannen ovan beskriver, riggar för topprepsklättring vill man gärna ha sina karbiner nedanför klippans kant. Då kan det kännas mycket besvärligt att ta sig ned ibland. Men teknikerna ovan borde lösa säkerheten (men kanske inte känslan).

Trevlig diskussion det här. Kul att man kan lufta sina tankar om och hur saker och ting skall utföras säkert. Mera sådant i forumet!

/Micke
 
Svar på fråga

Svar på Uffes fråga.
Han fastnade då det bara var sju meter kvar på repet så vi kapade repet vid ungefär 8 meter.
Det syntes klara märken på repet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...