Garmin Inreach Mini

Använda utan abonnemang?

Letar efter en lite GPS som kan spara spår när man vandrar en vecka i fjällen.

Kan man använda loggning av positionen med ~5 minuters intervall utan att ha ett satellit-abonnemang?
Eller kan man stänga av att loggningen skickas som sms via Iridium?
 
Letar efter en lite GPS som kan spara spår när man vandrar en vecka i fjällen.

Kan man använda loggning av positionen med ~5 minuters intervall utan att ha ett satellit-abonnemang?
Eller kan man stänga av att loggningen skickas som sms via Iridium?

Nej.

Du kan bara logga om du har ett abonnemang. Jag tror den sparar spåret i enheten också, men du måste ha ett abonnemang för att starta loggningen.
Det billigaste abonnemanget har inte fri loggning (en dryg krona per punkt), så det är recreation-abonnemanget som gäller om du vill nyttja den funktionen mer än ibland.
 
Nej.

Du kan bara logga om du har ett abonnemang. Jag tror den sparar spåret i enheten också, men du måste ha ett abonnemang för att starta loggningen.
Det billigaste abonnemanget har inte fri loggning (en dryg krona per punkt), så det är recreation-abonnemanget som gäller om du vill nyttja den funktionen mer än ibland.

Så man kan inte ens spara ett spår i enheten utan ett abonnemang?
 
Så man kan inte ens spara ett spår i enheten utan ett abonnemang?

Nej du kan i stort sett inte göra något med den utan abonnemang.

Om jag inte minns fel så kan du starta den och få ut din position, men det är allt du kan göra.

Möjligen kan du göra det du söker med inreach explorer, men då är det en betydligt större mackapär.
 
Möjligen kan du göra det du söker med inreach explorer, men då är det en betydligt större mackapär.
Nej där också.
Det står till och med på första sidan (som tänds när du initialt startar upp mackapären) att:
"Varning: meddelanden, mätning och SOS kräver en aktiv prenumeration."

(Och det är en rätt överkomlig kostnad för de fördelar man får med en fungerande Explorer. Vad skulle man annars hiva iväg inköpssumman för [tänk resväska], om man inte tänkte inordna sig i ledet och lösa biljetten till själva resan?)
 
Skicka sms till satellittelefon?

Använder tråden för ett par frågor.

1. Om jag förstått det rätt ska det kunna gå att skicka sms från InReach MIni till en vanlig satellittelefon. Praktiskt om man t ex vill nå en båtförare i fjällen som har en sådan. Är det rätt uppfattat? Och har någon prövat detta?

2. Men, men - nya kontakter (t ex telefonnummer) kan inte läggas in enbart med hjälp av Minin. Det tycks bara gå att göra från det webbkonto man får från Garmin. Alltså måste man befinna sig inom datatäckning och ha en dator eller mobil för att göra detta samt köra en synkronisering med Minin?

Hans
 
Använder tråden för ett par frågor.

1. Om jag förstått det rätt ska det kunna gå att skicka sms från InReach MIni till en vanlig satellittelefon. Praktiskt om man t ex vill nå en båtförare i fjällen som har en sådan. Är det rätt uppfattat? Och har någon prövat detta?

2. Men, men - nya kontakter (t ex telefonnummer) kan inte läggas in enbart med hjälp av Minin. Det tycks bara gå att göra från det webbkonto man får från Garmin. Alltså måste man befinna sig inom datatäckning och ha en dator eller mobil för att göra detta samt köra en synkronisering med Minin?

Hans

1.
Vet ej. Antar att det beror på hur satellittelefonen fungerar. Inreachen skickar ju bara ett meddelande till ett nummer eller en e-post. Det borde fungera, men jag har inte testat.
Kan man skicka ett sms från en vanlig mobil till satellittelefonen så borde det ju rimligtvis fungera.

Att svara från satellittelefonen till Inreachen är dock en annan historia. Man kan bara skicka till Inreachen genom att svara på ett sms eller genom den kartlänk som bifogas. Att svara på smset är en osäker metod (iPhone kan strula pga imessage).



2.
Du kan bara skicka till befintliga kontakter direkt från enheten. Dessa kontakter måste, helt riktigt, läggas in via webbsidan och synas till enheten.
Men om du parar ihop mobilen med enheten kan du skriva in mottagare helt manuellt, eller välja en kontakt ur din mobils kontaktlista. Det kräver ingen mobiltäckning.
 
Inmarsat

Det vinglar m sms mellan dessa två. Provat hemma och då har det funkat. I veckan var vi ute och delade på oss jag och sonen. Besviken konstaterade jag att d inte funkade när vi var ute. Ska rodda i det lite och återkomma. Dock kunde jag ringa hem och låta någon titta på spårningen på garmins hemsa och fick rapport vart sonen höll hus
 
Nöjd Mini ägare!
Dock lite tveksam till väderrapporterna.
Man verkar använda DarkSky som källa för tillfället. Dock köptes detta bolag upp av Apple för något år sedan och enligt uppgifter på nätet ska man sluta med sitt API under 2021. Osäkert var Garmin då kommer att hämta sitt väder ifrån. Någon som vet mera?

Hursom: Jag har byggt en egen vädertjänst! Den bygger på yr/met (Norges Meterologiska Institut) data och ger säkert lite bättre väder för Norden även om deras tjänst levererar väder för hela världen.
Den bygger på ett tomt email till egen uppsatt 'väderadress'. Den frågar sedan yr/met om väder för aktuell position (skickas ju alltid med). Tillbaka har jag försökt koda in så mycket information det går på 160 tecken. Just nu returneras så många kommande 6-timmars perioder som får plats, ungefär 2 1/2 dag framåt.
Information som finns med är just nu temp,vind/vindriktning/'cloud area fraction' samt nederbörd.
Ni får DM:a mig om ni vill testa. Finns intresse sätter jag ev. upp det lite mer ordentligt.
 
Nöjd Mini ägare!
Dock lite tveksam till väderrapporterna.
Man verkar använda DarkSky som källa för tillfället. Dock köptes detta bolag upp av Apple för något år sedan och enligt uppgifter på nätet ska man sluta med sitt API under 2021. Osäkert var Garmin då kommer att hämta sitt väder ifrån. Någon som vet mera?

Hursom: Jag har byggt en egen vädertjänst! Den bygger på yr/met (Norges Meterologiska Institut) data och ger säkert lite bättre väder för Norden även om deras tjänst levererar väder för hela världen.
Den bygger på ett tomt email till egen uppsatt 'väderadress'. Den frågar sedan yr/met om väder för aktuell position (skickas ju alltid med). Tillbaka har jag försökt koda in så mycket information det går på 160 tecken. Just nu returneras så många kommande 6-timmars perioder som får plats, ungefär 2 1/2 dag framåt.
Information som finns med är just nu temp,vind/vindriktning/'cloud area fraction' samt nederbörd.
Ni får DM:a mig om ni vill testa. Finns intresse sätter jag ev. upp det lite mer ordentligt.
Låter intressant.

Finns det någon inbyggd spärr mot för många svar?
Eftersom varje meddelande kostar att ta emot så vill man ju inte att systemet ska balla ut och börja skicka en massa mail =)

/Tomas
 
Jag har en färdig yr/met baserad "vädertjänst" nu för inreach med möjlighet till 1 o 6 timmars prognosintervall (ger då ca 8 timmar eller 2 dagar) i ett meddelande.
Ska skriva av mig i sommar om man vill använda/testa. Återkommer med länk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
Tanglan Garmin Inreach Explorer+ Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...