Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma??

På jakt efter byxor som rubriken förtäljer. Hur ställer sig den samlade expertisen till de tre paren som jag har avgränsat till?

Lundhags Ahke
Haglöfs Rugged Mountain
Norröna Heavy Duty Hybrid

Jag vet att mina krav är höga och i mångt och mycket oförenliga, men dessa tre paren verkar vara den bästa kompromissen.
Skyddet från väta jag vill skydda mig mot är främst "risdagg". Blir jag mer blöt än så är byxans förmåga att torka fort viktigare. Samtliga ovan har någon form av "damasker" i benslut.
Inget gore-tex, det går fetbort för byxor i alla fall.
Viktigast är att de inte är för varma.
 
Jag har Klättermusen Megin som är skalbyxor men även KM Gere. Båda tycker jag är för/onödigt varma när man går med ryggsäck om det är sommarvarmt, över 17-18 grader sisådär. Jag har själv varit spekulant på Ahke men jag skulle misstänka att även de blir för varma i varmt väder. Jag skulle tro att sak samma gäller de du listar.
 
Jag har haft både Lundhags Ahke och Haglöfs Rugged Mountain hemma för prov, men lämnade tillbaka dem då de kändes allt för tunga och varma. Lundhags byxorna var i blandmaterial med stora partier i tät "plast" av olika fabrikat på utsidan. Haglöfs byxorna är helt i plast och blir därför varma.
Måste medge att jag har en förkärlek för Fjällrävens byxor (modeller i G1000 utan strechpaneler). Skönt material som torkar snabbt och dessutom är myggtätt. Skall man vandra i blött lövsly är det nog bara regnbyxor som är täta;)
 
Senast ändrad:
Rugged mountain

Jag är väldigt frusen av mig och jag lägger undan mina haglöfs när våren nästan är förbi.

Matthias
 
Även jag har förkärlek för Fjällrävens byxor. Detta på grund av att dom verkar vara den enda fabrikanten som inte slaviskt följer mode med opraktiska låga midjor och tajta skärningar. För mig är passformen det viktigaste och mina favoriter är modellen Island. Dessa har mycket hög midja. Högre än både Grönland och Vidda. Eftersom jag är tämligen muskulöst byggd och har en rejäl bakdel så vill jag ha vida byxor med hög midja så att jag får god rörlighet och ingen glipa uppstår på ryggen. Bekvämaste byxan jag provat och håller banne mig hur länge som helst. Stretch och dylikt undviker jag p g a hållbarhetsproblem.

Lägger på fem-sex lager vax längst ner så står dom pall för rätt mycket väta. Annars torkar dom ganska snabbt.
 
Komrfotabla ITAB-byxor arbetsbyxor är inte bara bärbara sommartid, de är lätta och torkar snabbt i fält på.
Behöver du som i daggvått ris täta byxor rekommenderas HHs lårings, att komplettera med, då luftar grenen och magen-baken.
go tur
 
Jag har också både Lundhags Ahke och Haflöfs Rugged Mountain som används flitigt.
Mina favoriter är helt klart Rugged mountain, dom är "tjockare" och rejälare samt varmare som påpekats men dom har så man kan öppna ventilation längs sidan på låret. Det har även Ahke.
Jag föredrar bägge dessa framför mina Fjällräven Vidda.

KM har ett par modeller som är riktigt bra och sköna också men det är en annan prisklass då.
 
Jag har KM Gere som funkar riktigt bra vår-höst, även vinter med rätt saker underm, men är det blött i riset så bör man ha damasker då de suger vatten och inte är jättesnabbtorkande. Här är säkert de med grovt vattentätt/säkert tyg som Ahkke väldigt bra. Jag kör oftast med mina Megin skalbrallor och slipper tjorva med regnbyxor vid nederbörd. Dock är de lite varma trots ventilation i sidan.

Det är svårt att få allt i en enda byxa. Är de tåliga blir det fort för varmt om man inte har stora ventilationsöppningar. Jag funderar själv på att komplettera med Haglöfs Mid Flex pant men då måste man ha regnbyxor med sig regnbyxor. Litet frågetecken hur pass myggsäkra strectchpanelerna i de brallorna är också. De skulle nog inte bli långlivade på jakt då man ofta går igenom ilsket ris som Megin klrarat galant i ett par år nu (tyg med kevlar upp över knäna).
 
Jag har både Rugged Mountain, Norrönas Heavy Duty och Mid Flex.

Rugged mountain och Norrönas Heavy duty är snarlika i passform. Kanske är Norrönas aningen vidare medan Rugged är rakare i modellen.

Upplever Rugged som ännu mer robusta än norrönas på några punkter, men det är petitesser.
Båda är kraftiga byxor och de är varma på sommaren, speciellt vid fysisk aktivitet.

Mid flex är en lightvariant av Rugged. Samma i modellen men tunnare material.
Alewalds i Sthlm säljer svarta just nu för bara 650.-. Köpte häromdagen, så har inte hunnit testa dom.
 
Jag har flera par av Lundhags Ahke som jag gillar skarpt. Var först lite skeptisk till blandningen av material, men efter mycket användanden i tuffa förhållanden så är jag nu övertydad om att detta är en jättebra byxa. Tycker inte den är så varm, detta pga bra ventilation.
Finns även Lundhags fjell light som är helt underbara på sommaren. Luftiga och sköna med superbra ventilation.

http://www.alltiute.se/byxor/lundhags---fjell-light-pants__2025
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
thomalin Tåliga byxor? Kläder 25
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...