Gissa position

Min danska/norska är inte helt 100%.

Men utifrån https://www.flashback.org/t1312238 "Ofta är "netop" ett utfyllnadsord som strängt taget inte betyder något i sammanhanget, och som med fördel kan utelämnas vid översättning. I exemplet skulle det kunna översättas med "liksom". Alternativt skulle hela första ledet kunna översättas med "jag ville bara säga att"." drar jag slutsatsen att jag borde bidra med en bildfråga, vilket jag tyvärr inte kan göra nu. Hoppas någon annan åtarsig att skicka in en ny bild.

Mvh,
RN
 
Min danska/norska är inte helt 100%.

Men utifrån https://www.flashback.org/t1312238 "Ofta är "netop" ett utfyllnadsord som strängt taget inte betyder något i sammanhanget, och som med fördel kan utelämnas vid översättning. I exemplet skulle det kunna översättas med "liksom". Alternativt skulle hela första ledet kunna översättas med "jag ville bara säga att"." drar jag slutsatsen att jag borde bidra med en bildfråga, vilket jag tyvärr inte kan göra nu. Hoppas någon annan åtarsig att skicka in en ny bild.

Mvh,
RN

Jag avsåg betydelsen "just precis". Kanske att dHANScan eller Lars Hedegaard kan reda ut det lingvistiska garnnystanet åt oss!?

/ F
 
Senast ändrad:
Måste börja med att säga att det var en mäktig bild på Kugghjulskammen. Dramatiska moln!

Här kommer en bild från en trevlig tältplats. Var låg jag?
 

Bilagor

  • IMG_0941.jpg
    IMG_0941.jpg
    51.3 KB · Visningar: 293
Måste börja med att säga att det var en mäktig bild på Kugghjulskammen. Dramatiska moln!

Tackar! Men åskvädret senare den kvällen var än mer mäktigt och dramatiskt. Konstant muller och hällregn i sex timmar. Nästa morgon hade vattennivån i Vistasjåkka stigit med 1,5 meter. Häftigt att få uppleva ett sådant oväder, att känna sig så liten inför naturens krafter.

Mvh Filip
 
Det är väl dags för en ledtråd. Tyvärr har jag ingen bild som visar tältplatsen i en annan vinkel, men på vägen dit passerar man detta:
 

Bilagor

  • IMG_0933.jpg
    IMG_0933.jpg
    122.4 KB · Visningar: 256
Kan det vara Sotsbäcksgrottan på #7650? Får inte riktigt kläm på sjön vid tältplatsen, men jag gissar ändå på Nedre Sotsträsket.
 
Nedre Gertrudstjärnen då? Tycker att toppen i fjärran ser så spetsig ut, spetsigare än någon topp som jag minns från trakten...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.