Ang. självurladdning

Mer att fundera på?

OBD; sa:
Jag ler för mig själv och undrar varför du fortsätter att försöka få mig att köpa LaCrosse-laddaren.
Tyvärr får jag ingen bonus :-(
Men allvarligt, så verkar den vara det billigaste sättet att hålla koll på kapaciteten i R03 och R6-batterier.
Men det finns iofs såpass billiga 2500mAh batterier nu att du kan köpa många sådana för vad en LaCrosse-laddare kostar, 60:- för 2st 2500mAh här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1071&iItemId=86162
Det blir 16 st sådana för vad en LaCrosse-laddare kostar.

Varför 2500 mAh?
Tja, det var dåligt formulerat av mig.
Jag vill gärna ha mer än 2000 mAh och i ett antal andra laddare från Claes O följer det med R6 2500 mAh. Nu har jag 2300 mAh
Det var dåligt formulerat av mig oxå, jag menade förstås varför nöja dig med 2500mAh när det nu finns (åtminstone på pappret) kraftigare batterier.
Via några av länkarna som du gett mig ser jag att LaCrosse-laddaren numera kommer med R6 2400 mAh.
Jag ska kolla hos Claes O om de laddare de har i lager har 2000 mAh eller 2400 mAh.
Det är troligen bara i USA, tyvärr. I Clas Ohlsons annons står det dessutom 2000mAh. Men jag hoppas att jag har fel.
Att jämnhet i kapacitet är viktigt framgår tydligt i mitt fall. Batterierna (4 st) var inte så dåliga i början men har blivit sämre och sämre.
Detta kan oxå bero på din nuvarande laddare, om den inte har separata ladfdkanaler kan detta ske.
Jag har själv varit med om det med en tidigare laddare.
Om det går att få upp kapaciteten på de svaga batterierna med en bra laddare vet jag inte, men jag när en förhoppning. Har trots det bestämt mig för att köpa nya batterier och en ny laddare.
Laddaren blir med stor sannolikhet LaCrosse.
Ha inte för stora förhoppningar, du kommer troligen inte att kunna återuppliva dina 'döda' batterier.

Bara för att göra din beslutsvånda tyngre skall du få en laddare till att fundera över. En som dessutom inte finns att köpa ännu!
Maha MH-C9000, den verkar vara en supervariant av BC-900 laddaren
Läs mer här:
http://www.thomas-distributing.com/maha-mh-c9000-battery-charger.php
och
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=140144&page=1&pp=30


/Håkan
 
Jag har för mig jag läste nån test där de konstaterade att de där batterierna med extra många mAh inte är särskilt prisvärda. Man betalar typ dubbelt så mycket för de där extra millamperetimmarna som de första 2000.

Det blir alltså billigare att köpa åtta stycken 2000 mAh än att köpa fyra stycken 2500 mAh.
 
Hej,

Jag har i dag inhandlat en LaCrosse-laddare.
I Claes O´s katalog står det att R06 2000 mAh medföljer.
Det är tydligen fel, det var 2300 mAh. :)

/ Bertil
 
nermander; sa:
Jag har för mig jag läste nån test där de konstaterade att de där batterierna med extra många mAh inte är särskilt prisvärda.

Generellt sett håller jag med dig, man brukar alltid få betala en hel del xtra för det senaste.
Men just vad gäller laddningsbara R6-batterier verkar det mer bero på vilket märke man köper.
Vi kan jämföra några av de batterier som har varit uppe i den här tråden.
Från http://www.kjell.com
GP 2700mAh 62Sek => 21,48SEK/Ah
GP 2500mAh 58Sek => 23,20SEK/Ah

Från http://www.teknikmagasinet.se
.xPower 2800mAh 90Sek => 32,14SEK/Ah
.xPower 2500mAh 70Sek => 28SEK/Ah

Från http://www.biltema.se
2500mAh 60Sek/2 => 12SEK/Ah
2300mAh 50Sek/2 => 10,87SEK/Ah

Det blir alltså billigare att köpa åtta stycken 2000 mAh än att köpa fyra stycken 2500 mAh.
GP: 2000mAh 42Sek, GP 2500mAh 58Sek, 2700mAh 62Sek
.xPower: 1800mAh 45Sek, 2500mAh 70Sek, 2800mAh 90Sek
Biltema: 2100mAh 45Sek/2, 2300mAh 50Sek/2 2500mAh 60Sek/2

Med de här exemplen stämmer alltså ditt påstående bara för .xPower 1800mAh <-> 2800mAh


OBD; sa:
Jag har i dag inhandlat en LaCrosse-laddare.
Hoppas att du blir nöjd med den.
Av nyfikenhet skulle jag vilja att du testade dina gamla batterier i den och rapporterade vilka värden de får.
I Claes O´s katalog står det att R06 2000 mAh medföljer.
Det är tydligen fel, det var 2300 mAh.
Gratulerar, jag köpte min för ett par månader sedan och det var 2000mAh R6 som medföljde.
Vilket värde är det på R03-batterierna? Mina är på 700mAh

/Håkan
 
På mina GP 2500 står det med väldigt små bokstäver typ 2450 mAh. Så modellbeteckning behöver inte nödvändigtvis inte vara det samma som energiinnehållet, även om det är lätt att tro detta.

Per
 
Brune; sa:
På mina GP 2500 står det med väldigt små bokstäver typ 2450 mAh. Så modellbeteckning behöver inte nödvändigtvis inte vara det samma som energiinnehållet, även om det är lätt att tro detta.

Per
Det är minst två år sedan GP gick ut o sa att siffrorna (2500) inte är mAh utan serienamn.
Dvs serie 2500 är häftigare än serie 2300 och mindre häftig än serie 2800.
Men det betyder inte att du får 2800mAh i handen.
 
HåkanC; sa:
OBD; sa:
Jag har i dag inhandlat en LaCrosse-laddare.
Hoppas att du blir nöjd med den.
Av nyfikenhet skulle jag vilja att du testade dina gamla batterier i den och rapporterade vilka värden de får.
I Claes O´s katalog står det att R06 2000 mAh medföljer.
Det är tydligen fel, det var 2300 mAh.
Gratulerar, jag köpte min för ett par månader sedan och det var 2000mAh R6 som medföljde.
Vilket värde är det på R03-batterierna? Mina är på 700mAh

/Håkan

Hej,
Jag har inte kört "TEST" på mina gamla batterier, utan
det första jag gjorde var att köra "REFRESH".
Två av dem är nu under laddning i cykel nr2 medan två av dem ligger under urladdning i cykel nr2.
Väntar med spänning(hmm...:)) på att nå nå läge "FULL". Om det nu kommer att inträffa. Jag kör med lägsta strömstyrkan, 100 mA urladdning och 200 mA laddning, så det kommer säkert att ta några dagar.
De två som nu urladdas har gjort så i c:a 19,5 tim.
De två som laddas har gjort så i drygt 1 resp. drygt 3 tim.
Det som laddats i drygt 1 tim ligger på 2,12 Ah och det som laddats i drygt 3 tim ligger på 2,06 Ah.

R06 "heter" 2300 mAh. Läser man det litet mer finstilta så står det "Typical 2200 mAh +/- 10%"

R03 "heter" 700 mAh. Finstilt "Typical 670 mAh +/- 10%"

Observera att jag gör inte det här speciellt vetenskapligt. Jag låter i princip processen fortgå och väntar på att få se "FULL" i displayen.

/ Bertil
 
Hej,

Vill bara meddela att nu visar laddaren "FULL" för ett av batterierna, det som jag tidigare uppfattat som "halvbra".
Det tog en vecka. Nu återstår att se om indikationen "FULL" även kommer att visa sig för de övriga tre. Kanske för det ena, men jag är tveksam beträffande de två sämsta.

/ Bertil
 
Hej igen,

Hör och häpna, nu indikerar laddaren "FULL" för ett av de två batterierna som jag betraktade som sämst!

/ Bertil
 
Varför är det underligt?

OBD; sa:
Hör och häpna, nu indikerar laddaren "FULL" för ett av de två batterierna som jag betraktade som sämst!
Att de sämsta batterierna blir 'fulladdade' snabbast är väl inte så konstigt?

Alla batterier laddas (och laddas ur) med likadan ström, de batterier som har lägst kapacitet blir då fulladdade snabbast.
Att laddaren upprepar cykeln några ggr gör i praktiken ingen större skillnad med batterier som är lika gamla och har använts lika mycket.

Men vilken kapacitet tycker din laddare att de batterier som det står FULL på har?

/Håkan
[Ändrat av HåkanC 2006-12-18 kl 18:16]
 
Varför vänta?

OBD; sa:
Det ska jag kolla när jag fått "FULL" för alla fyra batterierna.
Du kan redan nu trycka på knappen i mitten DISPLAY och stega dig fram till du får mAh-symbolen i displayen.
Det påverkar inte laddförloppet på ngt som helst sätt.

Om du vill kan du tom plocka ur de batterier där det står Full och sätt i nya (ett i taget), trycka på tangenten ovanför siffran, och när displayen blinkar ställa in MODE och CURRENT.
Sålänge displayen blinkar påverkas bara det batteriet.

Detta står förklarat i bruxet som var med till mitt ex.
Här finns det ett online brux:
http://www.lacrossetechnology.com/900/manual.pdf


/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpeden Tjäna kottar och svara på mitt inlägg ang. snapsend Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.