Bildredigeringsprogram

Jag har en digitalkamera som givit mig mycket nöje. Hittills vill säga. Fram till för några veckor sedan tyckte jag den tog bra bilder men sedan jag sett vad min bror kunde göra med bilderna i Photoshop inser jag att mycket kan göras för att förbättra bilderna.

Det främsta problemet är att blixten inte är så bra. Tar jag med blixt blir resultatet en väldigt "platt" bild med likbleka människor med röda ögon. Om jag tar utan blixt men med stativ blir bilderna istället självklart ganska mörka.

Finns det

1) något bra knep för att minska "blixteffekten". Kameran är en Pentax Optio 330 med inbyggd blixt så den går inte att vinkla och inte heller att minska i styrka vad jag vet.

2) något bra gratis bildredigeringsprogram jag kan ladda ner och använda för att dra upp ljuset i bilderna med? Och hur gör jag det på bästa sätt? Öka kontrast och ljusstyrka? Vad är gammabalans? Det har jag sett i ett redigeringsprogram.

Tacksam för vägledning,

Kalle
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.