Underhållsfria lager ......

Har varit lite fundersam på lagren som sitter i mina inlines (Salomon X-TR Speedster) avseende väta och smuts.
Ringde då upp en SKF dealer och kollade vad som fanns på hyllan.
SKF har tagit fram lagerpaket för inlines som går att beställa på postorder eller köpa direkt hos detaljist.

Olika klassningar finns beroende på vad man prioriterar (hastighet eller smuts/vatten resistens).

Ett lager VKLA 1003 2RS skall enligt SKF vara "mer eller mindre" underhållsfritt. Tål att köras i vatten.
"Dock ej lämpligt att högtrycksspola" (Kan man nog överleva :) ).

Ganska prisvärt är det också (ca. 280 kr/8 st).

Mer information hittar ni på: http://www.skfsport.com/,
så kan ni bilda er egen uppfattning

Lycka till!
 
Lager

HAR du redan problem med nuvarande lager eller är orolig för att du kommer att få problem?
 
Använder VKLA 1003 sen förra sommaren. Valet berodde på att jag fick de till ett bra pris.

Om du åker lite längre sträckor och inte hoppar så mycket är väl VKLA 1002 att föredra.
Jag har inte provat båda modellerna men det är ju samma pris på båda så då kan man välja efter behov.

Leje
 

Guest

Gäst
Problem med Lager..

He he... Kurt, jag tycker att man bör investera i 8 st nya Lager för 280 kr som kan bevaka alla forum och komma med goda råd. Underhållningsfritt? -Nej, det tycker inte jag...
/Mattias
 
Jag har inga problem idag, men körning i vatten är ett orosmoment som kan resultera i lagerhaveri.

/Jan
 
Hur "tröga" känns dessa lager jämfört med originalen som satt på dina inlines ? Upplevde du någon inkörningssträcka ?
/Jan
 
Det står på hemsidan i produktspecen att det är 5h inkörningstid men det kan jag inte påstå att jag märkte av.

Lagren är inte öppningsbara och är därmed inte avsedda för underhåll. Börjar du spreja in något är du fast sedan och är tvingad att spreja kontinuerligt i fortsättningen då du har löst upp fettet i lagren.

Leje
 
Utombordarfett

Jag har sedan ca 4-5 år tillbaka smort mina inlineslager med utombordarfett. Ger bra resistens mot väta och minskar antalet kullagerrenoveringar radikalt under en säsong.

Tidigare SKF-lager med gummitätningar i sidorna hade märkbart högre friktion än de med dammbrickor i metall. Jag rekomenderar att man tar bort den inre sidobrickan för att komma åt vid smörjning/renovering av lagren. Du kan om brickan är i metall på lager som inte är avsedda att ta loss brickorna på ändå bryta loss den med en morakniv. Tryck dit spetsen med ett lätt hammarslag så att spetsen går in någon mm och bryt bort sidobrickan ungefär som när man öppnar en sardinburk. Denna åtgärd är naturligtvis irreversibel.

Mer inlägg om lager kan man hitta på http://www.sssk.se/mail/hjul/2001/index.htm http://www.sssk.se/mail/hjul/2000/index.htm
http://www.sssk.se/mail/hjul/1999/index.htm etc.

Hälsningar Thure
 
Jag har köpt en uppsättning "underhållsfria" lager från skf. Som blev lika fulla med skit som alla andra lager dessutom var de riktigt tröga p.g.a att de var proppfulla med fett. Jag kör nu med vanliga 608ZZ från skf med olja. fördelen med dessa är att de går lätt att serva och glider betydligt bättre dessutom kostar de 60:- för 10st. köper dom direkt från skf och inte genom deras så kallade "inlinesavdelning"(vilka tar hutlösa priser för samma lager)
 
Köpa SKF?

Var kan man köpa SKF-lager som privatperson? Här i Göteborg fanns Kulan som sålde förr it tiden men hur är det nu?


/Andreas


(Kan inte låta bli att nämna att jag sommarjobbat som truckförare på SKF. Men dom flesta lagren var betydligt större!)
 
Industriförnödenheter

Där jag jobbar har vi som grannfirma en försäljare av industriförnödenheter. Betalar man bara moms kan man som privatperson köpa vad som helst över disk, även lager till inlines.

Anders
 
Skillnaden mellan SKF:s olika lagertätningar?

Enligt www.skf.se/file.asp?id=76 finns 608-lagret med ganska många olika varianter av tätning (högt upp på sidan 3). Priserna varierar förvånansvärt lite mellan modellerna.

Under rubriken "Sealing:" långt ner på www.skfsport.com/technic/technic.html beskrivs kortfattat de olika typerna av tätning.

Jag funderar på att byta lager och efter att ha läst tidigare inlägg i tråden har jag ZZ och RZ som huvudkandidater men har några funderingar:

Vet ni som har provat gummitätade lager vilken modell ni körde på? Det skulle eventuellt kunna vara ganska stor skillnad i rullmotstånd mellan RS och RZ.

Är det någon som vet hur stor skillnaden i rullmotstånd är mellan RZ och ZZ?

Gör gummitätningen i RZ någon praktisk nytta mot fuktproblem?

Är det någon som helst skillnad mellan SKF:s standardlager och de som säljs som "inlineslager"?

Hälsningar Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joebi Demontering av lager för Matter-hjul Inlines 2
Henriku Rengöring av ILQ 7 lager Inlines 4
llko Byta lager Inlines 5
verducci Hjul & Lager Säljes Inlines 5
S Johansson Tröga lager? Inlines 11
B3 Rengöra lager Inlines 5
ekis Lager och spacers Inlines 2
JATI LAGER Inlines 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.