Erfarenheter av att sula om klätterskor.

Sulade om mina Boreal Zen genom Tierras försorg för 400kr. Nu börjar de bli slitna igen och jag bedömer att livslängden var ungefär hälften mot originalsulan. Rent ekonomiskt allstå ingen enorm succe men den stora vinsten var att förlänga livet på ett par väl "ingånga" klätterskor. Greppet på den nya sulan var liksom originalsulan mycket bra.

Nu fundrar jag på om det är värt att sula om igen? Vidare tar jag gärna emot tips på klätterskor liknande Boreal Zen dvs. med kardborrestängning och passande lite bredare fötter.

Vore intressant att få höra lite olika åsikter och erfarenheter angående ovanstående.

Gustaf
 
Jag sulade nyligen om mina Boreal Ballet på Tierra, och jag är inte särskilt nöjd. Har klättrat inne på dom i ett par-tre månadet, och omsulningen har börjat släppa i skarven mellan det gamla gummit och det nya. Ska ta en omgång liqui-sole snart på skarven, men jag hade trott det skulle hålla bättre...
 
Olika

Folk verkar ha så väldigt olika erfarenheter av det där med omsulade skor. Ibland blir det kasst och ibland funkar det. Jag har ett par La Sportiva Mariacher som jag har haft sedan 1986. Det är ingen sko jag använder idag, men de hängde med länge och de lever än fast de är omsulade sju gånger! Har funkat kanonbra varenda gång.
 
Jag hade på på den ena skon slitit ner sulan så att det blivit en liten glipa mellan gummit på tåhättan och sulan. Detta skall enligt personalen på Tierra försvåra en hållbar lagning men denna sko har efter omsulning där även en del av gummit på tåhättan utbytts hållt något bättre.

Frågan är hur sliten sulan skall vara innan det är dags för omsulning samt hur lång livslängden blir i jämförelse med originalsulan ?

Gustaf
 
Joppilidopp.

Mina gammla sunkiga grön svarta Ace är omsulade minst 10 ggr.
Oftast för att jag prövat olika nya sulor.
(Man söker ju alltid genvägar, jag använder mina fortfarande till å från, i nostalgi/veteran klättring ehh,, kanske det enda jag klättrar numer ??).
Min erfarenhet är att det hänger på skomakarn och slitaget innan omsulning.
DVS: Vulk eller kontakt limm.

Fråga kompisar eller din butik efter en rutinerad klättersko sulare & skomakare i din närhet.
Sånt blir oftast billigast och det är ju enkelt att droppa in och reklamera en gång i veckan:)

Mors
Ronney Kull

[Ändrat av Ego 2004-03-10 kl 10:06]
 
Hallå Gustav.
Att du har sliti ner den nya sulan dubbelt så fort som den gammla beror ju knappast på omsulingsarbetet. Antingen har du väl klättrat mycket mer, eller så är nog så att du fått ett mjukare gummi förmodligen five ten(som är kända för att slitas ut fort), medans din gamla boreal sula var lite mer slitstark. Jag har sulat om mina äldsta Lasportiva miura två gånger och båda gångerna med vibram xvs gummi(vilket är vad de levereras med från fabrik). I mitt fall har livslängden varit samma som på originalsulan.

Vad jag vet så skickar tierra skorna till soescalade i frankrike och jag har både bra och dåliga erfarenheter därifrån. Dom gör ju ett snyggt jobb men det känns som att dom snålar lite med limmet då det ofta släpper lite i kanterna.

Min personliga åsikt är att osulade skor aldrig blir lika bra som dom var från början och därför inte längre duger som "top performance" sko. Dock är dom ju sköna och ingångna och lämpar sig ofta som "bekvämsko".
 
Gustafs; sa:
Vidare tar jag gärna emot tips på klätterskor liknande Boreal Zen dvs. med kardborrestängning och passande lite bredare fötter.

Gustaf

Jag har inte breda fötter, men ofantligt korta. Jag hade stora problem att hitta nåt passande tills jag fick tag i Scarpa Eclipse (eller systerskon Marathon). Absolut perfekt passform, som ingen annan sko kom i närheten av. Visserligen har de inte kardborrar som Gustaf önskade. Och tyvärr är sulan ganska hård (spec jämfort med mina favoritskor där sulan hade ruttnat... de var väldigt mjuka och trevliga). Men de har en oerhört grym 'edging' på utsidan av foten, så man kan stå på de minimalaste listerna.
 
Har breda "svenska" fötter och för mig passar Mammut Bulldouser riktigt riktigt bra. Har kardborreknäppning som är bra utformad så att man får ett fint "lyft" i hålfoten tack vare remmarnas placering, vibram-gummi i sulan, tämligen mjuk, funkar jättebra på sva, men inte så supermjuk som de allra "sladdrigaste". Har blivit en klar favorit. Små detaljer som jag gillar är gummi upp över tån, så att man kan köra in den i sprickor, eller tå-hooka. Är i riktigt skinn, vilket gör att den förhoppningsvis luktar något mindre. Går att ta in via Adnature. Är lite små i storlekarna, jag gick upp en halv för att få dem att sitta som mina Tenaya.

Info o bild:
http://www.mammut.ch/mammut/katalog.asp?view=detail&did=31&dart=4&tid=6
[Ändrat av lilla_my 2004-03-11 kl 00:34]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...