Övelevnad längs Norska kusten

Helt enkelt för att TS inte är belåten med de svar han fick, av omsorg om hans person, i den första tråden. Somliga lär sig senare än andra, somliga inte alls.
 
Helt enkelt för att TS inte är belåten med de svar han fick, av omsorg om hans person, i den första tråden. Somliga lär sig senare än andra, somliga inte alls.

Jag har fiskat längs större delen av Norges kust och det är ytterst sällan som man inte får ihop fisk till dagsförbrukningen på någon timme, förutsatt att man vet var och hur. Har man inte denna kunskapen blir det mycket svårare. Stek i rikligt med fett så klarar man energibehovet också.

Har noterat att du tvivlar på att lågkolhydratkost fungerar men faktum är ju att väldigt många lever och tränar framgångsrikt på det. :)
 
Senast ändrad:
Jeg tror også at det går fint å skaffe nok fisk til å overleve langs kysten. I tillegg har man jo blåskjell og de er det masse av enkelte steder. Husk bare på å sjekke at det ikke er farlig å spise dem. Her er blåskjell-varselet og det finnes som app til moderne mobiler slik at du ser når du er i et område hvor du ikke skal spise skjellene.

Enkelte har sagt at du trenger dykkerutstyr, men det kan du trygt glemme. Ta med en rake (kratte heter det vist på svensk) så kan du ligge å se ned i vannet og nappe opp blåskjellene så langt skaftet når. Siden fjære sjø her nord er ca 3 meter under flomålet, og vi tenker at du har et skaft på raka på 1,5 meter, så når du 4,5 meter ned i forhold til flomålet. De fjeste skjell er i dette vannskiktet.

En annen sak du kan spise er de strandsneglene som finnes overalt på steiner og berg. De ser ut som små kanelboller. Det er bare å koke dem, de smaker helt flott. Med en liten nål får du dratt alt ut av huset uten å måtte knuse det.
 
Allt eller inget

Efter en hel del övervägande har jag kommit fram till att jag ska inte ska ta med mig något som helst ätbart längs med färden. Allt för att hindra motsägelsen om att jag inte tar med mig mat initialt. Därför stryker jag vitaminer, citronpeppar, buljong, honung och olja som jag hade tänkt krydda och tillaga maten med. Nu är det noll kalorier som gäller. Kreditkortet kommer absolut inte användas utan det är utan pengar som är målet. Dock så ligger kreditkortet nedpackat om det uppstår en nödsituation och jag är tvungen att avbryta expeditionen, men självklart kommer det inte användas om inte nöden kräver det. De som påstår att denna expedition inte är möjlig att genomföra bidrar endast till att öka min motivation att faktiskt genomföra den.

Tack // Sören
 

Det här är väl den tredje tråden som TS skapar, den första försvann relativt fort när hans syften med resan blev synade i sömmarna ;)

1. Miljövänligt äventyr med strävan efter ett minimalt miljöavtryck – Använda sig av naturens och sina egna krafter för att förflytta sig framåt i naturen.

2. Utan pengar och mat – Att visa att man faktiskt klarar sig utan pengar om man är tillräckligt förberedd med grundläggande initial utrustning och att man då kan leva av och med naturen. (GO SMALL, GO CHEAP!)

3. Visa att man kan leva i samklang med ett fungerande ekosystem - Jag vill lyfta fram att detta äventyr bara är möjligt i ett fungerande ekosystem såsom Norges Atlantkust.

4. Visa att äventyret inte är genomförbart i ett skadat ekosystem - Att ställa ett fungerande ekosystem i kontrast med vårt skadade längs med Östersjön hoppas jag kunna påvisa hur allvarligt skadat Östersjön faktiskt redan är. (Världens smutsigaste innanhav)

5. Att förverkliga mig själv och en utvecklas som person både fysiskt och mentalt. – Testa mina kunskaper att överleva på riktigt av naturens skafferi i form av växter, bär, svamp, fisk, tång, skaldjur, samt sist men inte minst insekter kommer ge mig en oerhörd känsla av äventyrs lusta och frihet, och dessutom få visa upp mitt synsätt att leva och ta hand om naturen för kommande generationer.

Punkt 1 känns ju mest som pk-dravel, vill man vara miljövänlig finns det bättre saker att göra än att släppa en kajak till och från Norge. Dessutom undrar jag hur mijöpåverkan kommer att utvärderas, bara för att själva paddlingen sker utan fossila bränslen så betyder det inte att hela resan är miljövänlig(are).

Punkt 2 känns det också som att TS glider lite på sanningen, all utrustning och resorna kostar ju pengar, så helt gratis är det ju inte. Dessutom var den ursprungliga planen att dryga ut matfångsten genom att tigga sig fram genom de västnorska köken. Jag vet åtminstone vad jag tycker om det, men nu verkar det har reviderats till att inte förlita sig på tiggeri längre.

Punkt 3 och 4 är ju lite roliga, finns det något behov av att visa på att det går att leva av naturen? Det gör vi väl alla dagligen, även om vi har gått ifrån självhushållet. Att leva som jägare&samlare är heller inget speciellt nytt... Just punkt 4 intresserar mig mycket. Hur tänker TS här? Att det går att göra i Norge säger ju ingenting om att det inte skulle gå i Östersjön. Den monumentala avsaknaden av logik här gränsar faktiskt till komedi!

Punkt 5 är väl den enda realistiska punkten på listan. Jag tvivlar inte en sekund på att TS kan genomföra sina resa och lyckas med att "förverkliga sig själv" och jag förstår fullt ut att det är bra för honom. Men de andra skälen, ledsen jag köper det inte för en sekund!
 
Punkt 5 är väl den enda realistiska punkten på listan. Jag tvivlar inte en sekund på att TS kan genomföra sina resa och lyckas med att "förverkliga sig själv" och jag förstår fullt ut att det är bra för honom. Men de andra skälen, ledsen jag köper det inte för en sekund!

Det var just därför jag höll låg profil med min cykelresa. Om nu TS känner för att göra det här så kan väl vederbörande få göra det? Hur kul är det att försöka inspirera folk? Det är den här typen av inlägg som fått mig att lämna Utsidan ett antal gånger. Om man tror på något kan man väl få göra det? Är det för din skull han ska göra resan? När har han skrivit att han ska transportera kajaken? Jag cyklade dit och cyklade hem. Det är inte långt från Kirkenes till de Finska älvarna.

Om vi ska hålla oss till ämnet så tror jag att man skulle kunna fiska och paddla samtidigt för att spara tid. Det är det enda problemet jag ser. Tidsbrist. När jag cyklade kusten fanns inte tid till fiske. När man befinner sig på vattnet under transport är ju detta problem delvis löst. Om man väljer rätt säsong finns ju en hel del bär att äta också.
 
Det var just därför jag höll låg profil med min cykelresa. Om nu TS känner för att göra det här så kan väl vederbörande få göra det? Hur kul är det att försöka inspirera folk? Det är den här typen av inlägg som fått mig att lämna Utsidan ett antal gånger. Om man tror på något kan man väl få göra det? Är det för din skull han ska göra resan? När har han skrivit att han ska transportera kajaken? Jag cyklade dit och cyklade hem. Det är inte långt från Kirkenes till de Finska älvarna.

Om vi ska hålla oss till ämnet så tror jag att man skulle kunna fiska och paddla samtidigt för att spara tid. Det är det enda problemet jag ser. Tidsbrist. När jag cyklade kusten fanns inte tid till fiske. När man befinner sig på vattnet under transport är ju detta problem delvis löst. Om man väljer rätt säsong finns ju en hel del bär att äta också.

Håller med dig fullständigt och blir riktigt besviken på alla inlägg som verkar ha som enda syfte att bryta ner någons planer om ett anorlunda äventyr.

Trodde alla på utsidan hade friluftsliv som gemensamt intresse och verkade för att inspirera, tipsa och hjälpa varandra på väg mot nya äventyr. Finns inlägg där de hittas på att ts skall tigga sig igenom norges kust. Vart man än åker i världen så bli man ofta inbjuden på middagar, det är ofta även oartigt att tacka nej. Hur kommer det sig att detta plötsligt kallas tiggeri på detta forum.

Det finns även inlägg som frågar hur resan sker utan pengar när besök på restauranger med kreditkort kommer att ske. Ts har aldrig sagt att kreditkort kommer att användas utan är bara nedpackat för nödsituvation. Ts får gång på gång förklara detta utan att vissa här ändå fattar.

Vad jag har förstått så skall kajaken fraktas på biltak(miljöbil) till södra norge och från norra norge.

Men en ide kan ju vara att man föds i en grotta, betar lite gräs om dagarna. Man får bara äta så mycket så att de hinner växa upp nytt gräs till dagen därpå. Man måste också fisa i begränsad mängd. När man uppnått någotlunda ålder går man till norges kust och simmar hela kuststräckan. Ingen utrustning och naken. Man måste även andas försiktigt, man vill ju inte påverka miljön.

Vi lever i nutid och får väl anpassa oss därefter. Men vi kanske skall sluta prata miljö för allt är ju ändå miljöfarligt. Den krav/rättvise/svan/ekologiska varan påverkar även den miljön.

Vi kanske skall beskatta hur mycket energi en person använder. Använder man mer energi behövs mer mat vilket påverkar miljön. Skulle bli mycket skatteintäckter på oss friluftsmännsikor.

Låt ts ha sina visioner om hur detta skall ske. Hjälp till med tips och erfarenheter istället för att bryta ner visioner.

Vissa verkar ju jämföra detta med resan JEN gjorde. Skillnaden är att ts tillskillnad mot jen kanske redovisar för vad som verkligen händer längst med resan oavsätt om kreditkortet åker fram pga. Svält.

Har tyvärr lite svårt för pessimister, de har en tendens att bryta ner drömmar.

/Robban
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...