Lager och spacers

Jag köpte nya hjul och lager idag till mina K2 Cirrus. Jag köpte också spacers för säkerthets skull men upptäckte att jag kunde använda de gamla. (Kom först idag på hur man tog isär hjul och lager, har länge trott att det inte gick att göra alls).

Nu när jag skruvat ihop allting med min gamla spacers rullar hjulen trögt, men det går mycket lättare om jag bara lossar skruven ett litet varv.

Min teori är att lagren trycks ihop beroende på att spacern är något för smal. Kan det stämma? Är lösningen att också köpa nya skruvar samt använda nya spacers eller har någon annan en bra idé? tunna stålbrickor som mellanlager?

/Andreas
 
Tryck in lagren ordentligt...

Jag har bara stött på "komprimerbara" spacers i väldigt billiga inlines där man använt plastspacers. Betydligt vanligare orsak (om du har alu-spacers) är nog efter hjul- eller lagerbyte att lagren inte kommit ända in i rätt läge, och när du då drar åt axeln kommer inre lagerbanan att förskjutas in mot hjulets centrum i förhållande till den yttre lagerbanan och lagren kärvar. Det är också viktigt att lagret trycks in helt runt om hela lagret så att det inte sitter skevt i hjulet.

Jag brukar trycka hjulet med lagret mot golvet, och oftast kan man höra en liten smäll när lagret går i botten. Om det verkar som om lagret inte går i botten ändå (borde märkas på att distansen glappar mellan lagren) kan man trycka mot ett gammalt lager eller annan distans som trycker mot yttre lagerbanan men ej mot hjulet.

Alla mått är standardiserade så det ska funka och du ska kunna dra åt fullt utan att hjulet kärvar. Om inte så kan jag bara gissa på att hjulen inte har tillräckligt djupa säten för lagren, något jag dock aldrig stött på eller hört talas om.

Lycka till / Thomas


ekis; sa:
Jag köpte nya hjul och lager idag till mina K2 Cirrus. Jag köpte också spacers för säkerthets skull men upptäckte att jag kunde använda de gamla. (Kom först idag på hur man tog isär hjul och lager, har länge trott att det inte gick att göra alls).

Nu när jag skruvat ihop allting med min gamla spacers rullar hjulen trögt, men det går mycket lättare om jag bara lossar skruven ett litet varv.

Min teori är att lagren trycks ihop beroende på att spacern är något för smal. Kan det stämma? Är lösningen att också köpa nya skruvar samt använda nya spacers eller har någon annan en bra idé? tunna stålbrickor som mellanlager?

/Andreas
 
problemet är löst!

Jag köpte 2 fyrapack med hjul, en av dem som antagligen var från förra året eftersom den var 20kr billigare. Jag fick båda till samma låga pris (jag prutade snabbt). Det var inga skräphjul, Hyperwheels X-360, skall bli kul att se hur dom funkar.

Nåväl efter en massa knackande fick jag in lagren OK i hjulen och det funkade. SÅ öppnade jag paketet med hjul till den andra skon (nya paketet) och lagren ramlade på plats direkt och allt funkade.

Summerat: Brunnarna för lagren var troligen något för grunda och det gjorde att lagren inte kunde snurra fritt enligt din teori ovan. Tack för hjälpen, nu skall jag ut och ta en tur!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joebi Demontering av lager för Matter-hjul Inlines 2
Henriku Rengöring av ILQ 7 lager Inlines 4
llko Byta lager Inlines 5
verducci Hjul & Lager Säljes Inlines 5
S Johansson Tröga lager? Inlines 11
B3 Rengöra lager Inlines 5
najp Underhållsfria lager ...... Inlines 12
JATI LAGER Inlines 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.