Behöver råd och tips om videokamera

Ska beställa en videokamera och har en sparad kassa på 3500. Utöver detta kan jag tänka mig att lägga till ca 1500 kronor men vill då gärna ha något tillbehör så som extra batteri.
Jag har tittat på denna kamera: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MG630R (JVC GZ-MG630) och är då inne på att köpa till ett extra batteri.
Jag har även försökt bilda mig en uppfattning av bildkvaliteten genom att titta på uppladdade klipp på youtube och den håller väldigt bra kvalitet tycker jag. Många säger att jag bör köpa Canon FS200 istället och den är visserligen billigare på grund av att man filmar till minneskort istället för till hårddisk men bildkvaliteten på denna kamera är mycket sämre än på JVC'n.

Vad säger ni? Har någon nyligen köpt videkamera som kan rekommenderas?
 
Hej,
för 3 månader sedan köpte vi (efter mycket letande, läsande och funderande) en JVC GZ MS120. Det är den som Cyberphoto jämför MG630 med. Har inte filmat sådär jättemycket, men det vi har filmat har blivit bra. Det är ingen HD-kamera, men det ser bra ut på vår 46" HDTV ändå.
Den är dessutom enkel att hantera, ligger smidigt i handen. Väger nästan ingenting - får den lätt med sig.
Om du inte prompt vill spela in på hårddisk så kan du lika gärna köpa en MS120 som verkar vara i stort sett samma kamera, men billigare.

Edit: Recension av GS120 på TrustedReviews: http://www.trustedreviews.com/camcorders/review/2009/03/28/JVC-Everio-GZ-MS120/p1
Jämförelse mellan 630 & 120 på prisjakt.nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=395833,403793
 
Har du kollat på Canon Legria FS21? Toppklassad av Cyberphoto, ryms i din budget och spelar in på minneskort. Jag hade helt klart valt en minneskortvariant; priserna på minneskort sjunker hela tiden och de är inte lika känsliga som en hårddisk. Ett 16 Gb Sandisk SD-kort kostar t ex bara 560 kr nu.
 
Canon Legria FS21 är samma kamera som Canon FS200, som jag nämnde innan, med skillnaden att den har minneskort istället för hårddisk. Jag förstår inte hur de på Cyberphoto kan sätta att det är toppklass på den för bildkvaliteten är verkligen ingen höjdare. Men som du skrev Sundberg så är JVC MS120 en klar kandidat. Hoppas att den finns i rött för det är vad min sambo vill ha och det är hon som ska ha kameran. :)
 
Canon Legria FS21 är samma kamera som Canon FS200, som jag nämnde innan, med skillnaden att den har minneskort istället för hårddisk. Jag förstår inte hur de på Cyberphoto kan sätta att det är toppklass på den för bildkvaliteten är verkligen ingen höjdare. Men som du skrev Sundberg så är JVC MS120 en klar kandidat. Hoppas att den finns i rött för det är vad min sambo vill ha och det är hon som ska ha kameran. :)
Just 120.an finns tyvärr inte i rött, bara i blått, svart, silver och rosa.
Verkar dock vara så att de håller på och fasar ut den modellen - såg att lagren i några butiker börjar sina (åtminstone här i Uppsala).
Nåväl, vilken ni än väljer så hoppas jag att ni (om sambon blir nöjd brukar man själv bli det ;-)) blir nöjda.
Kan passa på att flagga för att WebHallen (som säljer denna bl.a) inte har riktigt koll på sitt lager eftersom de säljer de flesta sådana här saker direkt från leverantör - kan bli en ganska tråkig upplevelse om man förväntar sig leverans innan ett visst datum.. Skall dock sägas att andra leveransre har de skött exemplariskt :)
 
Just 120.an finns tyvärr inte i rött, bara i blått, svart, silver och rosa.
Verkar dock vara så att de håller på och fasar ut den modellen - såg att lagren i några butiker börjar sina (åtminstone här i Uppsala).
Nåväl, vilken ni än väljer så hoppas jag att ni (om sambon blir nöjd brukar man själv bli det ;-)) blir nöjda.
Kan passa på att flagga för att WebHallen (som säljer denna bl.a) inte har riktigt koll på sitt lager eftersom de säljer de flesta sådana här saker direkt från leverantör - kan bli en ganska tråkig upplevelse om man förväntar sig leverans innan ett visst datum.. Skall dock sägas att andra leveransre har de skött exemplariskt :)

Fick reda på igår av sambon att färgen inte spelade någon roll så det får bli en svart i så fall! :) Tack för rådet om Webhallen. Tänkte enbart med tanke på köptryggheten att handla på Cyberphoto. Inte det billigaste stället men de har helt okej priser. Men om du känner dig nöjd med 120:an så satsar jag på den. Den sägs på Cyberphoto att mycket riktigt vara samma kamera som 630:an fast med minneskort istället för hårddisk.
Har du något tillbehör till din kamera Sundberg? Jag tänkte satsa på ett extra batteri och ett 16 gb minneskort för att ha lite plats att spela in på. Har för mig att 4 gb rymmer en timme.
 
Alla videokameror har så kass vidvinkel att jag helt enkelt köpte en digitalkompakt för filmandet. :) Begriper inte varför de ligger i området 40 - 400 mm istället för 28 - 300 eller något annat användbart.

Panasonic Lumix DMC-TZ7 har stereomikrofon och 1280 x 720 i 30 fps. Fast jag valde FT1 istället då den är vattentät, dessvärre bara monoljud och inte lika mycket vidvinkel eller zoom.
 
Fick reda på igår av sambon att färgen inte spelade någon roll så det får bli en svart i så fall! :) Tack för rådet om Webhallen. Tänkte enbart med tanke på köptryggheten att handla på Cyberphoto. Inte det billigaste stället men de har helt okej priser. Men om du känner dig nöjd med 120:an så satsar jag på den. Den sägs på Cyberphoto att mycket riktigt vara samma kamera som 630:an fast med minneskort istället för hårddisk.
Har du något tillbehör till din kamera Sundberg? Jag tänkte satsa på ett extra batteri och ett 16 gb minneskort för att ha lite plats att spela in på. Har för mig att 4 gb rymmer en timme.
Cyberphoto har jag också fått mycket gott intryck av. Har aldrig handlat där själv, men läst om andras goda upplevelser :)

Vi är väldigt nöjda med 120:an, men har egentligen inget att jämför med (aldrig haft videokamera innan). Har läst en massa recensioner och tittat på filmsnuttar tagna av olika kameror och denna (120:an) var den som vi valde pga recensioner kontra pris kontra tillgänglighet (Fastnade först för en Panasonic långzoomare, SDR-S26, men eftersom en viss butik inte kunde leverera den så letade vi vidare och beslutade oss för JVC-kameran).

Har inget tillbehör förutom minneskort då - ett 8GB SDHC. Kommer dessvärre inte ihåg vilken "Class" det är på det kortet. Kan kolla upp det om det är intressant.
Var tvungen att kolla i manualen - http://se.jvc-service.net/public/do...2008-006B-MA.pdf?model=GZ-MS120&size=11518621 - och visst är det så att 4GB räcker till 1timmes film (i bästa kvalité). På sidan 40 finns det en matris, 16GB räcker till 3h45m.

Hoppas att ni blir nöjda :)
 
Alla videokameror har så kass vidvinkel att jag helt enkelt köpte en digitalkompakt för filmandet. :) Begriper inte varför de ligger i området 40 - 400 mm istället för 28 - 300 eller något annat användbart.

Panasonic Lumix DMC-TZ7 har stereomikrofon och 1280 x 720 i 30 fps. Fast jag valde FT1 istället då den är vattentät, dessvärre bara monoljud och inte lika mycket vidvinkel eller zoom.
Åhå! Den, DMC-TZ7, köpte vi för två veckor sedan. Sålde D40'n för något mer kompakt. Den tar riktigt fina bilder. Den filmar ju även och dessutom i HD, och vi funderade på om vi nu skulle göra oss av med videokameran också, men det gör vi troligen inte;
120:an är mycket bättre på just filminspelning. Bara det att man hör zoomen (som dessutom är tämligen seeeg) väldigt tydligt när man filmar med TZ7:an gör att vi behåller 120:an. Sedan vill jag minnas att det finns en begränsning på hur lång tid (10 minuter?) man får spela in på en svenskköpt DMC-TZ7 (Har något med att tullen vill lägga på extra avgift på videokamera jämfört med vanlig kamera).

Vidvinkleriet har jag aldrig reflekterat över men dels så är jag novis när det gäller kameror/videokameror och dels har vi inte haft prylarna så länge. Ska ta och jämföra några filmer av de två apparaterna vid tillfälle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.