4 år gammal exponerad, men oframkallad diafilm

millimeter; sa:
PK Neelix; sa:
Många labb vägrar att framkalla gamla filmer, även om kunden intygar att h*n är medveten om att det är en chansning. :-(
Jag har för mig att man ska överframkalla rullarna när de är gamla, är det någon som kan bekräfta det?

Va? Varför i hela friden vägrar de? Så länge man betalar borde de framkalla vilka rullar som helst.

De kan inte ansvara för resultatet då, tror de tröttnat på att kunderna anklagar dem för att ha förstört filmen och krävt ersättning. Var i varje fall så för några år sedan, tror inte att det förändrats.
 
Brune; sa:
När jag städade lite upptäckte jag att jag har kvar exponerad diafilm från senast jag använde systemkameran, en utlandsresa för 4 år sedan.

Blir det något användbart om jag nu lämnar in filen för framkallning, eller är det lika bra att inse sitt misstag och slänga filmen ?

Filmen är nog AGFA chrome 400 om det har någon betydelse.

Per Brune

Den kommer nog att vara röd i färgen, men jag skulle framkalla den utan att rram och scanna in. Lättare att korrgiera färgskiftningarna som blir själv.

Mvh Casi
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.