LAGER

Jag är sedan 1 v ägare till ett par Salomon
MG Elite, som enligt tillverkaren skall vara en
kvalitetsinline. Jag är dock MKT fundersam då
lagren känns glappa ( det "klickar" i dom när
man mellan tummen och pekfingret vrider
hjulen i sidled) man kan även se för blotta ögat
att dom glappar i sidled när man vrider på dom.

Jag har jämfört med andra Inlines och det
verkar visserligen som om sk. lättrullande
lager har ett större glapp medan billigare
sitter tajtare. Är det ngn som har liknande
erfarenhet? Blir lagren ännu glappare med tiden?

JT
 
Plocka ur lagren och läs på dom

Efter rätt mycket letande (den mest svårlästa hemsida jag råkat ut för på länge) kom jag fram till följande sida
http://www.salomoninline.com/speed/others/868125.asp
Bearings : Twincam microbearings with TK Gel.

Vad detta är för lager vet jag inte. Ta loss lagret, är det ett bra lager så brukar fabrikanten skriva ut sitt namn och beteckning på lagret. Dom flesta bra inlines brukar ha ABEC5 lager, sedan finns det lågfriktionslager, tätade lager mm, detta är en hel vetenskap. Kolla sedan i en kullagerkatalog eller på webben t.ex på skf.se där förklaras nog beteckningarna.

Per Brune
 
Inlineslager

Enligt Salomon, som jag varit i kontakt med,
så använder dom en ny lev. Dom påstår att
detta är "riktiga inlineslager" vilket SKF
inte tillhandahåller. Nivån på dessa micro-
bearings skall motsvara ABEC 5. Nu verkar
dom visserligen dåligt pålästa samt har
ingen erfarenhet av den nya leverantören.
Deras uppmaning är åk ett tag och reklamera
om lagren blir sämre!
 
SKF lager

Klart att SKF har lämpliga lager även om dom inte säljs i sporthandeln utan på firmor som säljer saker till industrin. Lagren säljs där till ett pris avsevärt lägre än lager i sportaffären. Har du sedan någon bekant som har firma och är storkund så räkna med att han kan fixa 20-30 % rabatt. Tänk på att om du ringer och frågar om priset, så får du det i regel veta priset utan moms. Räkna med att köpa i hela askar, oftast 10 lager/ask, det går inte att köpa 16 lager om du kör 4-hjuligt. En av mina kollegor som åker väldigt mycket och slitit ut flera par skridskor av hög kvalité, var tvungen byta lager rätt ofta tills han köpte dubbeltätade (gummitätning) lågfriktionslager. 608ZZ någonting bör dom heta. ”Vanliga” lager skar efter några mil i regn.

En kullagerkatalog i papper är i mitt tycke mycket bättre än en ”online” katalog på webben, så jag tänker inte leta mer förrän jag behöver byta lager. Men om du tittar på följande länk http://www.dbsport.com/ och sedan på ”Inlines speed” ser du att värsting skridskorna för 6500 SEK har SKF ABEC5 lager, medan billigare skridskor för 3000-3500 SEK har också ABEC5 lager men förmodligen av något annat (billigare ?) fabrikat. Kvalité kostar pengar.

För att undvika eventuella tvivel, jag har inga aktier i SKF.

/ Per Brune
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.