The North Face Kichatna jacket 2000

  • Trådstartare Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)
  • Start datum

Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)

Gäst
Funderar på att köpa mig ett nytt skalplagg. Är The North Face Kichatna jacket 2000 med byxor ett bra köp?


Man har på dessa flyttat ventelationen fråm armhålan till bröstet. Är detta en förbättring eller en försämring?


Kanske ska man köpa ett annat märke t ex Marmot, Tierra mm?


Mvh Pelle
 
Rekommenderar Norröna istället som vanligt :)

Hallå där !


Går man på tur (tält(bivack) året runt tycker jag att det endast existerar två fabrikat som duger, nämligen Norröna och Klättermusen.Jag använder själv just nu Marmot Thunderlight jacka och Haglöfs midjehöga Goretexbyxor. Är missnöjd med båda.


Jag har provat ett mycket stort antal jackor. Och Norröna Trollveggen (pris ca 4500)är den bästa jag testat. Norröna Arch wall är lite fler fickor.Huvan är enormt bra man känner sig otroligt skyddad i den. Viktigt på vintern.Lagom lång modell för krävande vinteranvändning med mera.Beträffande ventilation så är det bästa om det både är genom nätfickor av Napoleontyp och även vid armhålorna.Vid kragen ska jackan vara väldigt vid också så man får bra skorstenseffekt (varm luft stiger uppåt). Norröna Coloir har en bra snökjol (dvs skydd så ej snö tränger in under jackan).


Jag tror inte alls på det där med att skaffa ett ställ från samma fabrikat, utan tycker att man ska se till vilka behov man har och skaffa jacka och byxor efter dessa behov.


För mig som åker mycket telemark och går på toppturer och gärna gör tältturer på vintern så har jag höga krav på byxorna. Jag vill kunna ha knäskydd för djupa knäböj vid telisåkning och kräver bra snödamaskfunktion.Mitt förstahandsval är då Klättermusen Fimbul som är en hängselbyxa, lång.Till detta kan man då ha en relativt kort jacka. Man kan tänka sig en kort jacka i activent som ventilerar bra vid toppturer.Nackdelen mid midjehöga Goretexbyxor är att det blir en glipa i midjan och snö tränger lätt in vid midjedjupt puder.


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 

Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)

Gäst
Tack, hoppas på mer synpunkter av er alla

Efter som jag är en aktiv dykare och detta innebär att vara på sjön i dåligt väder är inte activent ett alternativ för mig.(Hoppas kunna använda plagget året om, synpunkter?)


Tack för svaret osv Ska överväga dina synpunkter vid mitt kommande köp.


Mvh Pelle
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Usla amerikanska huvor

De flesta (alla?) amerikanska jackor har huvor som inte är gjorda för svenskt vinterbruk. Jag förstår inte varför, har de aldrig dåligt väder på den sidan av Atlanten? Felet med dem är att de är inskurna vid sidorna och helt saknar förstyvningar, och därför ger alldeles för dåligt skydd för ansiktet mot vind, snödrev etc. OK, man ser bra med huvan uppfälld, men vitsen med en huva är väl ändå att den skall skydda huvud och ansikte mot vädrets makter. Får man inget skydd kan man ju lika gärna fälla ner huvan. Då har man ju ännu bättre sikt. UTE-magasinet testade jackor för något år sedan, och kom fram till samma sak.


Jag blev så less på huvan på min Marmot-jacka att jag helt sonika sydde på en vindstrut. Efter det blev huvan alldeles utmärkt, även i hårt vinterväder. Fast det finns ju ett visst motstånd mot att sätta nålen i sin 4000-kronorsjacka...


MVH


Peter Ask
 
bästa huvorna gör....

.....klättermusen och Norröna tycker jag. Jag använder som sagt en Marmot Thunderlight jacka och huvan är enormt dålig, precis som du påpekar, Peter.Då är faktiskt huvan på min Haglöfs Activentanorak mycket bättre fast den jackan kostar cirka 1/3-del....


mvh Mats
 

Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)

Gäst
Andra egenskaper?

Finns det egenskaper som uppväger den dåliga luvkonstruktionen på Amerikanska jackor? Kanske är deras byxor bättre?


Mvh Pelle
 
fördel med Marmot...

Hallå !


Jodå min Marmot Thunderlight jacka är lätt och smidig och det gillar jag.3-lagers Goretex.Bra ventilation under armarna också.Bra längd (täcker rumpan).Bra skärning, den far inte upp om man har armarna ovanför huvudet (klätterdetalj kanske). Priset var då jag köpte den mkt överkomliga 2995. Finns på rea nu på Utebutiken i Umeå tel 090-120220 för under 2000 (troligen 1997 års modell :)
Finns kanske nåt exemplar kvar.


Annars börjar väl Marmot även göra Paclitejackor. Dessutom har Marmots huvor blivit mycket bättre på de nyare modellerna. Fast mer än så vet jag inte.


Vidare beträffande min jacka: Justerings-snoddarna går sönder om man drar för hårt, dels i midjan och dels uppe vid huvan. Lätt vikt leder alltför ofta till sämre hållbarhet.


Marmot gör säkert ganska bra byxor men de vet jag inte så mycket om.


MVH Mats
 
duger ej?

Jag tycker det är konstigt att märken som TNF, Mountain Hardwear, Marmot, Haglöfs m.m. fungerar på expeditioner till K2 och Everest m.m., men inte duger för dig som "åker mycket telemark och går på toppturer och gärna gör tältturer på vintern".
m.v.h. Niklas Blomgren
 
inte så märkligt....

Hallå !
Det är inte så märkligt att märkena inte duger. Man kan liksom inte gå efter att märkena är etablerade
och att andra råkar ha dem. Man måste se till sina egna behov och inte efter vilka fabrikat som säljer bäst.Man märker när man skaffat sig lite erfarenhet vilka funktionella detaljer som man behöver.Exempelvis en bra huva. Haglöfs duger inte och Marmots är värdelös på min jacka. Men det behovet var jag inte så medveten om när jag köpte den.


TNT och Mountain Hardwear har jag ingen direkt erfarenhet men ser rätt mediokra ut och har inte ens lockat mig till provning. Och jag brukar prova utrustning ganska ofta.OK att TNF har en jacka som verkar OK för skidåkning (med invändig snöskjorta)men annars vet jag inte. TNF har jag inte så stor praktisk erfarenhet av, men verkar passa mest för stan.


Haglöfs midjehöga Goretexbyxor (3-lagers) tål ingen nötning alls. Går sönder direkt efter kontakt med spännena på mina plastpjäxor. Usla.


Nä de enda fabrikat jag personligen kollar efter nuförtiden är Norröna och Klättermusen.Jag kollar då framförallt på motstånd mot nötning och huvkonstruktion och damaskfunktion på byxor. Jag tycker bästa jackan jag provat är Norröna Trollveggen och Bästa byxan Klättermusen Fimbul.Som telisåkare så vill jag kunna ha knäskydd. Jag vill oxå ha bra damaskfunktion i djupsnö.


Hälsar, Mats
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Marmot-byxor

Jag har sedan fyra år ett par Marmot Randonné Shell Pants, en medelhög hängselbyxa i 2-lagers Goretex. Jag har använt den mest på vinterfjällturer (även klättring), samt till en del annan vinteraktivitet (t ex utförsåkning). Jag är helnöjd med dessa byxor. De fungerar bra och är mycket sköna att ha på sig, vilket man uppskattar inte minst under tältturer. När jag köpte dem var jag lite skeptisk till 2-lagersmaterialet, men än så länge har det hållit bra. Använder man bara byxorna på vintern så är det ju inte livsviktigt att de är 100% vattentäta.


Marmot ger verkligen intryck av hög kvalitet. Sömmarna är jämna och relativt täta, och detaljer som blixtlås och tryckknappar fungerar oklanderligt. Passformen brukar vara god. Dessutom använder de ofta material som har en skön känsla, d v s inte så prassliga och plastiga som många andra.


MVH


Peter Ask
 

vidar@sasquatch.se (Vidar Velde)

Gäst
Hva är en bra huva ?

Strut är mysigt ute på vidda i vinden.
Men hva med Vildare potensiellt farligt område, som dom fleste gär seg ut at vara designade för ?
Periferi seendet är värdefullt i klätring,sykling och skidåkning!



Man borde fråga sig hva den skal vara bra til. Eller ?
 

bjorn@hotmail.com (Bjarne)

Gäst
Tierra urbra huvor!!

Har haft flera jackor av olika märken och
tycker att Tierras huvor är otroligt
bra och till ett bra pris..


B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
Stoj The North Face?? Kläder 6
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
omni96 Boots/shoes for Sarek in the summer Kläder 12
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...