Skillnad gasbrannare till Trangia ?

Har tankt skaffa en gastillsats till Trangia och jag har hittat tva varianter. En ar "orginal" och sen en annan fran Markill.
Undrar om det ar nan effektskillnad pa dessa.
Det ar ju en liten prisskillnad mellan dom oxa, inte sa varst stor men det ar ju ca en gasflaska iaf ...

/Ola
 
Orginal ca 1900W

Jag har "orginalbrännaren", och har för mig att den ska leverera ca 1900W på maximal effekt. Har ej provat den andra.
Gasbrännaren är mycket effektivare än spritbrännaren och myckt smidigare att handha, i alla fall på sommaren. Rekommenderas!!
 
Markill

Jag har en markillbrännare... Fungerar utmärkt. Dessutom får man en liten fin förvaringsvästa till när man köper den på http://www.northstar.se Rekomonderas. Jag vet inget om effekten.

Jag skulle ju dessutom tipsa dig att köpa en adapter, så att du kan använda de billiga ventillösa flaskorna. Jag köpte en sån och det funkar fint i hop. Gasflaskorna kostar på 14:- på northstar. Eller 9.90 på biltema. Adaptern kostar 200:- så det lönar ju sig snart...
 
Olika gängor eller olika gas ?

Kolla om gängorna och gasolen är lika. Såg för några år sedan en CampingGaz brännare som också passade till Trangia. Tyvärr är det så att inte alla gastillverkare har samma gänga. Vad jag kan se har Markill, Primus och Coleman har samma gänga. Gasol är ingen entydig gas, vanligast till små kök butan, vissa innehåller en blandning av propan och butan. Stora tunga gasflaskor (båt, husvagnar) innehåller propan.

Per Brune
 
Vanlig gänga

Markill har den "vanliga" gängan... Angående gasvalen... Vad jag har förståt det så är inte ren butan att föredra då det är kallt. bättre är blandat med propan. De flaskor jag tittat på är 70/30 propan/butan. Jag har testat båda sorterna i mitt kök och det funkar. Biltemas vet jag ej vad det är, men de funkar bra nu när det inte är för kallt i alla fall. När det är kallt kan man ju köpa den något dyrare blandgasen. Gängorna är ju standard.
[Ändrat av kilefors 2001-05-30 kl 21:08]
 
Gängor?

Har själv ett gastillsats till Trangiat, orginal från Primus, och är mycket nöjd.
Men skulle någon kunna klargöra det här med gängor för mig? Om jag fattat det hela rätt nu så har Primus, Markill och Coleman samma gängor, dvs utbytbara med varandra? Är detta "standardgänga"? Alltså borde adaptern (för att använda ventillösa flaskor) passa även till Primusbrännaren? Vore bra att veta då man ska utomlands, dom har ju inte alltid primusflaskor där, men ofta ventillösa.

/Sarvi
 
Rätt uppfattat!!!

Gängorna är samma. Och markilladaptern passar till dessa gängor. En kanonpryl. 200:- sparar man ju in rätt snabbt dessutom...
 
Adapter

Var kan man köpa denna adapter som man kan använda till ex biltemas gasolflaskor?
 
Gasolglaskor

Jag har ytterliggare en fråga som kretsar runt gasolbrännare.

Hur beräknar man hur många gasolflaskor som behövs när man är ute? Räcker det t.ex. med en flaska om jag är ute själv i en vecka?

Mvh, Per Nyberg.
 
Gasåtgång

Ang gasåtgång

Jag brukar räkna med att en liten primusflaska (tror att det är 225gr) räcker i 3 dygn för en person på sommaren om man lagar tre mål mat och värmer vatten till kaffe och té där i mellan.

Tycker mig ha märkt att det är bättre med små flaskor än stora då trycket blir väldigt dåligt i dom stora mot slutet.
Detta märks mest om det börjar bli lite kallare ute

Pelle
 
Adapter

Jag kanske är dålig på att leta men jag hittar bara brännaren och den kostar 210 kr men någon adapter hittar jag inte.

Matz
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...