Torkat frukt & mat att ha med sig till USA?

Hej,
jag ska vandra några veckor på PCT med start från Campo. Åker iväg om en månad och har börjat att torka frukt och fruktbröd (gilla inte köpt torkat frukt). Nu har jag hört att man inte får ha med sig mat till USA. Jag är ganska kinkig med mat och hade därför velat att ta med mig det mesta från Sverige dock inga färskvaror. Är det någon som har rest in i USA med egen torkat mat och kan berätta hur det gick?
Mvh Veni
 
USA är mycket restriktiva när det gäller att ta in matprodukter i landet, och allt sådant måste deklareras separat samt godkännas i separat kontroll vid immigration på flygplatsen. Jag har inte haft anledning att försöka ta med mig några matvaror vid mina resor till USA, varför jag inte har egen erfarenhet av hur komplicerat det är att deklarera och få godkänt i tullkontrollen. Mitt tips är att vara mycket restriktiv med att ens försöka få med matvaror in i USA, deklarera i så fall noggrannt och visa upp allt. Läs mer detaljer här:
https://help.cbp.gov/app/answers/de...-bringing-food-into-the-u.s.-for-personal-use
 
Det är minst lika krångligt (läs omöjligt) som att ta med sig sånt till Australien.
Morsan och farsan blev t.o.m. av med knäckebrödet till släkten...
 
Glöm det

All icke tillagad mat kan bära på parasiter och sjukdomar och får därför inte föras in.

En kollega försökta få med sig äpplen när vi åkte till Canada.
Efter att ha köat i en timme för att visa upp dem fick han se dem åka direkt i "Hazardous material" tunnan.

/M
 
Tack för svar, jag får nog försöka att tänka om och köpa allt på plats i San Diego. Jag kollade på länken och det verkar som att man kan skicka paket till USA med mat (inte färskvaror) i. Hmm får se hur jag gör.
 
En kompis som skulle åka runt i Australien köpte ex torkad frukt online från en australiensisk sida och skickade det till olika postkontor/boxar. På så sätt behövde hon aldrig leta efter saker hon behövde i olika affärer. Hon gick bara till postkontoret och hämtade ut sin färdiga pott... Kanske går det att förbeställa och får leverans på samma sätt i USA?
 
En kompis som skulle åka runt i Australien köpte ex torkad frukt online från en australiensisk sida och skickade det till olika postkontor/boxar. På så sätt behövde hon aldrig leta efter saker hon behövde i olika affärer. Hon gick bara till postkontoret och hämtade ut sin färdiga pott... Kanske går det att förbeställa och får leverans på samma sätt i USA?

Att köpa torkat frukt på plats och skickar sedan ut paket till lämpliga platser på vägen är inte problemet. Jag gillar inte färdigköpt torkat frukt, smakar på något sätt kemiskt, vidrig helt enkelt. Jag har en tork och torkar allt möjligt, kiwi, ananas, mango och bananer är mina favoriter och det smakar supergott. Har inget kök med mig så jag kommer att leva mest på torkat frukt, nötter, müsli, bars, knäckebröd och en och annan torkat korv. Det blir en utmaning att hitta de saker jag gillar eller kanske inte alls. Det går att skicka ett paket med mina torkade frukter från Sverige till det boende innan starten och delar det sedan på plats för att skicka ut till lämpliga platser. Kruxet är att det kostar mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ZkilfinG Proviantering Trekking 11
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
fredric_verklig.se Vandring 13 dagar Island - Mat? Trekking 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...