Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga

Bältesspännet

Vid dagens loppsirunda så fanns det en Fjällräven Raven Gyro på 2 olika ställen. På ena stället (Myrorna) så skulle man nog vara 3,5 meter lång för att kunna kolla ryggsäcken medan på det andra stället stod ryggsäcken på golvet.

Se den bästa bild bältesspännet jag lyckades ta
 

Bilagor

  • Raven Gyro spänne P2066954.jpg
    Raven Gyro spänne P2066954.jpg
    54.3 KB · Visningar: 611
Vid dagens loppsirunda så fanns det en Fjällräven Raven Gyro på 2 olika ställen. På ena stället (Myrorna) så skulle man nog vara 3,5 meter lång för att kunna kolla ryggsäcken medan på det andra stället stod ryggsäcken på golvet.

Se den bästa bild bältesspännet jag lyckades ta

Tack! Mjo, det spännet var avgjort mer fältmässigt än det som är på min. Jag tror dock att jag har identifierat mitt spänne och har lagt en order på ebay på ett par stycken... Återkommer!

(Bra loppisstad du verkar ha - i Uppsala var det ett tag sedan jag såg sådant utbud av ryggor!)
 
Per, för oss Västeråsare kan du väl avslöja vilka loppisar som finns? Jag kommer bara tänka på Myrorna, Brödet och Fiskarna och Västerås Stadsmission. Vilka har jag missat?
 
Per, för oss Västeråsare kan du väl avslöja vilka loppisar som finns? Jag kommer bara tänka på Myrorna, Brödet och Fiskarna och Västerås Stadsmission. Vilka har jag missat?

Jag har nyligen fyllt 65 år så nu har jag relativ gott om tid, men försöker göra mig av med mer än jag köper. Men köper böcker trots överfyllda bokhyllor. Böckerna går att skänka tillbaka när jag läst dom.

Utöver de du nämnt är det några till loppisar jag känner till

Läkarmissionen på Bäckby (bredvid Lidl) Öppet Må 13-18, O 13-18, L 10-15. Jag har gångavstånd dit.
https://www.lakarmissionen.se/vart-arbete/en-hjalporganisation-sedan-1958/second-hand/vasteras/

Röda Korset på Vasagatan, nära en busshållplats, snett emot Igor (Systembolaget)

LifeCenter samma gata som Brödet och Fiskarna, http://www.lifecentersecondhand.se/ Notera de oregelbundna öppettiderna. Jag kan inte öppettiderna utantill.

En på Vallby dit jag aldrig varit http://www.vallbykyrkan.se/vart-arbete/second-hand/

En eller 2 st nära Läkarmissionen men med mest skräp med mina värderingar, så dit har jag slutat gå. Dålig ordning, Men det är som alla loppisar slumpen vad som råkar finnas.

Anskarskyrkan (Pettersberg) har en loppis en fredag & lördag på hösten (augusti, lätt att missa). Där gäller det att vara snabb, långa köer. Ofta enhetspris på böcker 5 eller 10 kronor.

Så besöker jag http://arosmotorveteraner.se/sidor/marknad.asp
Letar bakväxel till min racercykel från tidigt 80-tal. Förut samlade jag på fotogenkök (Radius, Primus, Optimus). Mest kommersiella försäljare. Ofta dyrt. Skulle jag där lyckas sälja det ”skärp” jag har hemma som jag skänker till Myrorna eller Läkarmissionen, till de priser på dom flesta har på veteranbilsklubbens marknad på skulle jag ha blivit förmögen.

Per
 
Vid dagens loppsirunda så fanns det en Fjällräven Raven Gyro på 2 olika ställen. På ena stället (Myrorna) så skulle man nog vara 3,5 meter lång för att kunna kolla ryggsäcken medan på det andra stället stod ryggsäcken på golvet.

Se den bästa bild bältesspännet jag lyckades ta

Det metallspännet var standard på avbärarbältet till Fjällräven Gyro under slutet av 1970 talet och några år in på 1980-talet. Sedan ersattes det av ett vanligt plastspänne.
Jag har två blå Raven Gyro efter mina föräldrar i källaren. Den ena från 1983 har metallspänne och den senare från mitten av 1980-talet har plastspänne.
 
Det var många tillverkare som använde såna där (och mycket liknande) metallspännen dåförtiden. Jag minns att mitt första riktiga avbärarbälte till CampTrails-säcken hade ett, och då talar vi om mitten av 70-talet...
 
Det metallspännet var standard på avbärarbältet till Fjällräven Gyro under slutet av 1970 talet och några år in på 1980-talet. Sedan ersattes det av ett vanligt plastspänne.
Jag har två blå Raven Gyro efter mina föräldrar i källaren. Den ena från 1983 har metallspänne och den senare från mitten av 1980-talet har plastspänne.

I vetenskapens tjänst så letade jag fram en trappstege på den loppis där Fjällräven Gyro står på en hylla uppe vid taket. På den ryggsäcken är det ett plastspänne för midjebältet och även den del andra spännen av plast bl.a för locket.


Per
 
I vetenskapens tjänst så letade jag fram en trappstege på den loppis där Fjällräven Gyro står på en hylla uppe vid taket. På den ryggsäcken är det ett plastspänne för midjebältet och även den del andra spännen av plast bl.a för locket.


Per

Då fortsätter vi vetenskapen. Den säck jag har från ca 1985 har plastspänne i midjebältet, men locket på huvusäcken stängs med de traditionella outslitliga metallspännena man trär remmen igenom.
Så plastspännen på locket borde indikera även senare datum.
Kolla speciellt hur snölåsets väv på huvudsäck och ytterfickorna är behandlat. Fjällräven verkar ha använt både silikoniserad väv som inte åldras samt PU-belagd väv som blir mindre trevlig med åldern (klabbig).
 
Tyvärr har jag inte kvar spännet till midjebältet till min Gyro generation 1 men det hade ett aluminiumspänne som endast klämde remmen, inga taggar eller något.
Ganska vekt spänne men det höll ändå länge även om jag fick rikta det många gånger.
Jag fick hjälp av en skomakare att sy om remmarna med moderna plastspännen, det funkar men glider lite.
 
Jag saknar det gamla metallspännet till min Raven-ram från början av 70-talet. Det hade suverän funktion. Tyvvär lossnade en av remmarna som håller upp ramen efter nästan 30 års användning. Hade vägarna förbi Östersund och fick tag på ett nytt men det hade plastspänne. Det har jag haft i snart 20 år nu så det är också bra kvalitet men inte lika lätt att spänna och öppna.

Säcken till Raven-ramen är på 80 liter. För 5-6 år sedan tyckte jag att sömmarna i botten på säcken såg rätt slitna ut så jag lät en skomakare sy om den. Han sa att den gamla tråden hade åldras så att den bröts sönder när han träffade den med nålen.
Jag har även en lite äldre Fjällräven med en 50 liter säck. Där är underdelen av ramen formad som en liten hylla. Tanken var att det skulle vara lätt att fästa en låda eller nåt annat än en vanlig packpåse.
Ramen har mindre höjd men samma bredd som Raven-ramen. Det som är bra är att säckarna fästs på ramen på samma sätt.
Det gör att för kortare turerjag ofta sätter den mindre säcken på Raven-ramen och på så sätt kunnat få plats med ett extra liggunderlag eller fler packpåsar.
Ramen passar min rygg och Det är så flexibelt att jag aldrig funderat på att köpa en modärn ryggsäck.

Vad min lilla ram heter har jag ingen aning om. Lägger in en bild för att se om det är nägon som vet.
 

Bilagor

  • BA77F78D-A94C-4333-A257-FD19F1415B77.jpg
    BA77F78D-A94C-4333-A257-FD19F1415B77.jpg
    32.9 KB · Visningar: 351
Kan den korta ramen med hylla du har vara samma som Fjällräven använde till den lite mindre Fjällräven Nepal?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...